2019-07-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du tror att idioten Löfvén är lagkunnig? Det har redan konstaterats ett flertal gånger att regeringen har laglig rätt att lägga ner en rättslig utredning. Att det sedan av sed och hävd inte brukar göras är en annan sak.
Dock kan sådana beslut hemligstämplas av regeringen så vi kan faktiskt inte vara säkra på hur pass vanligt eller ovanligt det är.
Att rättsapparaten skulle vara "helt oberoende" av den politiska makten är således rent skitsnack.
Det tror jag inte på. Visa vilket lagrum som säger att regeringen kan lägga ner ett åtal.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Fyra minuter är tre minuter och 59 sekunder för mycket med en kriminell hotfull påtänd människa som agerar som om han bar på ett vapen. Stora hot - även då de kommer från mycket små taniga personer - måste hanteras skyndsamt, det är så verkligheten ser ut.

Ja, detta är en viktig poäng. Folk fattar inte hur snabbt det kan gå illa när nån drar kniv.

Här är ett exempel med riktiga poliser i USA som genomgår en utbildning där de inte vet mer än att de ska undersöka en skum person: video

De går fram och ska prata med den misstänkte, lustigt nog en tanig asiat. De tror att de har situationen under kontroll, men lär sig snabbt att så är det inte. Asiaten drar kniv och vinner varje gång mot flera olika poliser. De försöker värja sig på olika sätt eller dra sitt vapen, men man måste vara väldigt väl tränad eller ha mycket mer avstånd för att lyckas med detta.

Tänk dig nu att du är en vanlig helt otränad Svensson som får en knivbeväpnad påtänd afgan på armlängds avstånd. Hur tror ni det slutar?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Via videolänk, han deltar/vittnar via skype eller dylikt, sedan så är Afghanens hemland Afghanistan och han är i Iran och firar sin systers bröllop.

Bevisvärdet med ett vittne på videolänk sjunker drastiskt.

Och han flydde från Iran så om det är ett säkert land för honom har han inga asylskäl i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Enligt dina fantasier ja men du skulle nog ha en annan uppfattning om du hade attackerats av den livsfarlige afghanen på det här sättet. Om du inte fruktade för ditt liv då är du en fullkomligt naiv person.

OK. Shoot! Berätta nu varför putativt nödvärn eller nödvärnsexcess är aktuellt?

Skall berätta för dig att jag njuter när jag ser er hänvisa till putativt nödvärn och nödvärnsexcess.
Detta då dessa principer är pys-ventiler i nödvärnslagstiftningen och "det sista man tar till". Det tyder på att även du/ni har svårt att se detta som friande dom.
Citera
2019-07-26, 14:03
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Det tror jag inte på. Visa vilket lagrum som säger att regeringen kan lägga ner ett åtal.

Sök i tråden din tomte. Det finns ett flertal inlägg om detta.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men du... De enda brotten jag uppfattat att folk i tråden anser att "afghanerna" gjort är Ofredande eller Ringa misshandel. Tycker du det är rimligt, tycker du Sverige blir tryggare, tycker du det skall vara OK att först kasta en person i backen, för att sedan med 3-4 personer mata slag och sparkar när denne ligger ned - För att han skall ha gjort ett Ofredande? Hur hade det sett ut på gator och torg då tror du?

Varför ska man ha rätt att ofreda utan konsekvenser?

Dessutom ser man i videon att de inte är tillförlitliga. Uppenbarligen har ASAP gjort den korrekta bedömningen att aphanen är farlig, vilket sedan har visat sig vara sant.

Hur ser det ut på gatorna idag tycker du? Känner sig vanliga människor trygga?
Citera
Medlem
Som flera sagt redan, detta blir en kamp mellan amerikansk identitetspolitik, och nuvarande svensk, ,.. svarta USA mot unga killar som ljugit sig in i Sverige och röker på till vardags...afghaner som såg sin chans för några år sedan...
Min fråga är vår polis/åklagarväsendet infiltrerat av bögar och marxister! Svar ja!
Vår gamla polis är borta iom 450 polischefer fick dojan från cuck polischefen sossejäveln, ni vet vem..
Snart börjar inbördeskriget, kill then all!!!
Citera
2019-07-26, 14:04
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Detta säger han som behövde vänta på att FUP:en blev offentlig, så att han sedan kunde använda argumentet "Afghanen var tidigare dömd och troligen livsfarlig!" Skall vi prata om argument så ligger ju inte du/ni i framkant precis...

Nu ljuger du. Jag har sedan mina allra första inlägg i tråden beskrivit den kriminella afghanens närvaro som ett faktiskt hot som man måste ha rätt att freda sig mot.
Källa: (FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Detta skrev jag för två veckor sedan:
"Enligt vad jag känner till om fallet kan jag inte se det som annat än att ASAP Rocky med entourage agerade rätt. En narkotikapåverkad man i sällskap med andra som är påstridig och till synes utan gränser och redan har gjort våldsamma utfall måste man få ta ner med den mängd våld som situationen kräver. Vilket ASAP Rocky med entourage gjorde."
Citera
2019-07-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Varför ska man ha rätt att ofreda utan konsekvenser?

Dessutom ser man i videon att de inte är tillförlitliga. Uppenbarligen har ASAP gjort den korrekta bedömningen att aphanen är farlig, vilket sedan har visat sig vara sant.

Hur ser det ut på gatorna idag tycker du? Känner sig vanliga människor trygga?

Men ofreda har man inte rätt till? Och det ger konsekvenser, så till vida åklagare/domstol anser att bevis finns och att det är styrkt.
Citera
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte så lagar funkar i civiliserade länder, bara för att han är tidigare dömd så betyder det inte att rättsväsendet ska behandla honom sämre.

Ett brottsoffer är alltid ett brottsoffer oavsett dess backgrundshistoria.

Om man tar hänsyn till hans historik, och till alla uppgifter gällande vad han gjort under själva händelse, så är det uppenbart att han borde åtalas. Han har ofredat, trakasserat och hotat, kanske även använt visst våld. Han är en fara för samhället.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
OK. Shoot! Berätta nu varför putativt nödvärn eller nödvärnsexcess är aktuellt?

Skall berätta för dig att jag njuter när jag ser er hänvisa till putativt nödvärn och nödvärnsexcess.
Detta då dessa principer är pys-ventiler i nödvärnslagstiftningen och "det sista man tar till". Det tyder på att även du/ni har svårt att se detta som friande dom.

Nödvärn kan räcka, det är uppenbart att den här killen aldrig skulle ge sig, att bara slänga iväg honom som ASAP gjorde skulle garanterat leda till att han bara blir mer vildsint och öka risken för attack med vapen. Killen måste sänkas så han inte kan komma tillbaks.
Citera
2019-07-26, 14:06
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
Regeringen avgör själv vad som är synnerliga skäl, finns inga krav eller praxis. Det finns inga begränsningar på hur grova brott eller hur många fall/personer det gäller.

Detta kallas "abolition": https://sv.wikipedia.org/wiki/Abolition

Så när Löfven säger att "regeringen kan eller kommer inte påverka utredningen" så ljuger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in