Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Jag förstår fortfarande inte när en viss häst ses som ett givet köp.
Ja, alltså, jag går bara på mitt minne och det denna tråd friskat upp. Visst var Rigel och Pollux VILL HA-hästar (deras namn är mig så välbekanta efter så många år). Men det var uppenbarligen inte ett garanterat vinnande recept att köpa de dyraste hästarna så fort man kunde, tror jag. Inte som Norrmalmstorg i Monopol.
Citat:
Stoppur ? Jo, det är klart att det går, men är det praktiskt genomförbart under alla förflyttningar i tio lopp, plus affärstransaktioner, och hur mycket tid sparas därigenom ?
Blir det verkligen kul att spela Jägersro med en tickande klocka över sig ? Jag tvivlar, och står gärna över.
Betänk att det tio lopp, ofta med minst tio omgångar, som ska flyttas av alla spelare, därtill nio affärstillfällen per spelare. Det tar tid.
Varje spelare skulle kunna ha ett timglas på t.ex. en halv minut. Fienden...eh jag menar sällskapsspelarna, ansvarar för att vända ens timglas när man börjar sin tur.
Hoppsan, nu rann din sand ut. Nu rinner min tid istället. Vill du använda den? Then gimme monies! Jag är dock dyr som en hyrläkare. Nä, inte Alga-sedlarna, utan riktiga cash! Vill du vinna eller inte? Har du Swish? Eller en guldring?
Citat:
Privata affärer har vi inte använt, det känns som att det blir för mycket öråd om vem som vinner
Inte? Det kan man använda i många sällskapsspel. Man blinkar i ögonvrån och byter kort och pengar under bordet så att fienderna inte ska märka det. Och när man trodde att man trodde att man för 5000 skulle få ett trumf smusslat till sig, som istället var en svarte Petter, too bad, eh! Så man sätter igång en rejäl familjedebatt om FUSK! Annars är det väl inge kul? Det heter ju inte "sällskap" för inte.
Min bäste barndomskompis i sällskapsspel var en riktig winner. Typiskt var att han "kastade" en tärning genom att sätta ned den med sexan uppåt. Protest! -Okej. Så kan kastade om den så att den rullade, men stoppade den innan den stannat och vände upp sexan igen. Protest! -Okej, det var en tvåa. Hmmm okej då, en tvåa (för det var säkert egentligen en etta). Så vi åtminstone inte behöver leta efter tärningen på golvet som förra gången. Ändå flyttade han pluppen tre steg. Underbart!
Det är p.g.a honom jag förstår Donald Trumps win win win-filosofi: First I win. Then I let you pretend to win. Then I win a GAIN! Tough school board gamer. Losing is not an option, cheating is! Inspirerande och minnesvärd kille min gamle kompis, undrar vart han tog vägen. Jag skulle inte vilja ha någon annan som min ledare, för han gav aldrig upp och gjorde allt för att vinna. Faktiskt var han sån glädje/frustration att spela mot att jag knappt har spelat brädspel överhuvudtaget sedan vi skiljdes åt som barn. Spela Jägersro mot ett sällskap som inte försöker vinna med samma viljekraft, även från ett underläge, det skulle kanske kännas tråkigt.