2019-07-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Lite info om flyktingen:
https://petterssonsblogg.se/2019/07/25/afghanen-i-asap-rocky-fallet-har-bytt-id-media-har-morkat-kriminell-bakgrund/

Glöm inte att han är på semester i sitt hemland för tillfället, de land han flytt och sökt skydd ifrån.

Fast det är afghanistan han flytt från? Bodde i Iran och åkte nu tillbaka för bröllop. Det är afghanistan han inte kan gå tbx till?
Citera
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Helt jävla makalöst hur man kan vurma så för en mer än lovligt korkad idiot.
En livvakt som var så satans värdelös att storfjanten själv ansåg sig tvungen att ingripa för att "rädda" honom.

Och så alla dessa fantastiska vittnesmål. Där man t o m anser att det advokaten säger = SANT
När rättegången är över och man nagelfart videofilmen som åklagaren påstår sig ha, lär vi få reda på vad som blir följden.

För en gångs skull har rättsväsendet gjort sitt jobb och låtit laktriktstomten sitta där han sitter. Allt för många gånger ser vi vekheten i systemet där man släpper ut misstänkte bara för att sitta där och fundera på vad som hände när de försvinner.
Hahhahah helt rutten vakt .
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
(Det fetade). Nej, det finns ingen annan utredning i fup:en än afghankillarnas egna uppgifter som ens tyder på att ASAP eller nån annan har skurit nån. Sen kan vittnen iofs ändra uppfattning under förhandlingen, men det är lättare sagt än gjort. I 100 fall av 100 ogillar tingsrätten därför det påståendet. Bara om rätten avstår från att pröva ASAP-gänget individuellt och köper afghanernas berättelse, i strid mot vittnesuppgifter och vad ASAP-gänget sagt, kan nån bli fälld för nån glasskärning eller motsvarande.

Ja, det måste nog till att de döms "tillsammans och i samförstånd", annars blir det svårt att bevisa vem som gjorde vad med flaskor. Och det går kanske inte att säga att nån använde en flaska som ett stickvapen ("har skurit nån"), däremot är man åtminstone inne på att afganen blivit uppskuren pga flaskor som slagits mot honom.

Och det finns väl oberoende vittnen? Här är det jag hittar i FUP:en om flaskor:

FUP98, sid 339, vittne #1:

Vem var det som slog killen med glaset?
Det var Asap Rockys kompis, han som höll i glaset. Det var han som slog.

Var träffade slaget med glasflaskan?
Jag ser inte riktigt var den träffar, kanske ryggen. Killen som blev slagen sa sen att han fick glaset krossat över ryggen.

sid 343, vittne #2:
Var det någon som hade ett tillhygge?
Ja en flaska.

Vem hade flaskan?
Någon i Rockys sällskap.

Såg du någon bli slagen med flaskan?
Nej. Jag hörde att den gick sönder, men såg inte om någon blev träffad av flaskan.

Såg du några skador på han som låg ner?
Han blödde mycket. Jag såg inte var han var skadad.

sid 231, vittne #3 (ASAP:s kvinnliga assistent):
"Harlem came out [den hårda uppväxten i Harlem kom fram] he grabbed a empty bottle on the street and smashed it on the person."
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Stand-your-ground finns väl bara i USA? Självförsvarslagarna likt den svenska är den som är standard i Europa.
Själva lagtexten i Sverige är det inget större fel på. Rättstillämpningen och domstolspraxis kan man däremot ha en hel del åsikter kring.
Citera
Medlem
Kan någon vänlig själ knåpa ihop en sammanfattning med Fup inkluderat?
Citera
2019-07-26, 12:22
Medlem
kirugumis avatar
Blir intressant att se hur stort skadestånd BO får.
Väger de in GM:s ev förmögenhet och årsinkomst när de beräknar sånt?

Edit: En sak till! Kan man få vilken advokat man vill, tex en stjärnadvokat från US?
Senast redigerad av kirugumi 2019-07-26 kl. 12:24. Anledning: Tillägg
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
https://minfil.com/M8FdV002n3/Screenshot_20190726-121236_Drive_jpg

Vit tröja = ASAP Rocky

"Rättsläkare har sagt följande gällande målsägarens skärsår: Skärskadorna företer ett
utseende talande för att de uppkommit till följd av skarpt våld med eggvasst föremål såsom
trasigt glas eller liknande. Skadebeskrivning i patientjournal är mycket knapphändig men
utseendet av skadorna på fotografierna talar för att de uppkommit genom glas och inte
genom kniv eller knivliknande föremål."

Jag tror inte att du riktigt förstår hur det går till. En rättsläkare företar ingen undersökning av patienter utan läser bara patientjournalen och tittar på ev. bilder.
Rättsläkaren skriver dessutom själv att "Skadebeskrivning i patientjournal är mycket knapphändig" men ändå drar hen slutsatsen att skadorna "uppkommit till följd av skarpt våld med eggvasst föremål", vilket är lite märkligt minst sagt.
Citera
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Fast det är afghanistan han flytt från? Bodde i Iran och åkte nu tillbaka för bröllop. Det är afghanistan han inte kan gå tbx till?
Ja och om han är? Vad försöker du säga? En kroat åker också till sitt hemland och besöker det. Varför ska han bo där när det är 100ggr bättre här ?
Citera
2019-07-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Vi pratar inte om vad regeringen kommer eller borde göra. Löfven och halva Sverige påstår att det absolut inte finns nåt stöd i grundlagen för regeringen att lägga sig i. Och det är bara ljug.

Jo det var vad JAG pratade om och DU kommenterade
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Undrar vad den här cirkusen har kostat Sverige hitintills och kommer att kosta?
Löner till åklagare, arvoden till advokater, polislöner, kommande skadestånd till Rocky, mm.
10, 20, 50 miljoner? Allt för att en kriminell afghansk medborgare som inte har i Sverige att göra har trakasserat en amerikansk artist. Är det värt det?
Senast redigerad av Arkiater 2019-07-26 kl. 12:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVdator
Kanske hantera det? Har livvakten ingen utbildning i hur man hanterar aggressiva människor? Jag tänker på alla andra yrken som hanterar aggressiva personer. Går de runt beväpnade med glasflaskor och bara börjar slå eller?

Det är ingen som "bara har börjat slå". Du får läsa på. Att man med hårda tag ska tvinga bort drogade personer som förföljer en hör nog för övrigt till grundkursen för livvakter.
Citera
2019-07-26, 12:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Ja var inte den bästa livvakten direkt.
Någon sa att han inte kunde numret för polisen - fine - men gå in i Max igen och be om hjälp? Säg till någon som jobbar där. Eller folk runtomkring. Stanna runt folk och gå inte in i en gränd?

Något som störde mig dock var att man ser så många människor runt dem i början och även några senare, men ingen hjälper till? Även när de bråkar.

Jag är inte livvaktsutbildad, så vad som är bäst vet jag inte. Men det han gjorde verkar väldigt amatörmässigt.

Däremot rekommenderar jag ingen att ge sig in och medla när knivafganer inblandade. Det kan snabbt gå väldigt dåligt. Har du sett knivvideon med poliserna jag länkade till tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in