Citat:
Det är jobbigt hur alla går 100% till en eller den andra sida.
Killarna, eller "Afghanerna" var definitivt dryga. Förtjänade en smäll. Men tycker samtidigt att Asap & crew gick för långt.
Informationen om Mustafas tidigare brott får ju mig att tycka mindre om honom, och ja sverige har ett problem med invandring/brott men det har ju inget med denna specifika instans att göra?
Killarna, eller "Afghanerna" var definitivt dryga. Förtjänade en smäll. Men tycker samtidigt att Asap & crew gick för långt.
Informationen om Mustafas tidigare brott får ju mig att tycka mindre om honom, och ja sverige har ett problem med invandring/brott men det har ju inget med denna specifika instans att göra?
Med en annan invandringspolitik hade Mustafa inte befunnit sig i Sverige, och då hade inte detta hänt.
Sen håller jag med om att det är svårt att ställa sig 100% på ena sidan. När jag såg de första filmerna var det lättare att vara helt på ASAP:s sida, afganen förtjänade lite stryk. Men att bli uppskuren är svårare att motivera. Juridiskt sett lär han bli tvärfälld i rätten. Moraliskt vacklar jag, å ena sidan är det uppenbart övervåld om den lille afganen var obeväpnad.
Å andra sidan är det inte helt lätt att säga att det definitivt var övervåld. Afganen uppträdde väldigt påtänt, konstigt, och oberäkneligt. Man läser numera ofta om oskyldiga som blir nedknivade när de hamnar i fel situation och ska medla, eller blir rånade. Just den här afganen visar sig mycket riktigt ha väldigt lätt för att hala fram en kniv när man ser hans tidigare domar, och han är även narkoman.
Så om man hamnar i ett läge där man inte lätt kan ta sig ifrån en påtänd knivafgan är det kanske motiverat att ta till jävligt mycket våld så att han inte får en chans att hala fram kniven. Det går ju inte i det läget att börja knuffas lite lätt fram och tillbaka, och sedan brottas lite grann. Då är det stor risk för ofrivillig ventilation.
Folk förstår inte hur jäkla farligt det är att bli angripen med kniv. Ofta går det väldigt snabbt och väldigt illa. Det finns många träningsvideos för poliser, där de blir nedknivade om de inte reagerar väldigt tidigt. Här är ett exempel på hur riktiga poliser reagerar i ett träningsscenario: https://www.youtube.com/watch?v=Y49rv3QBtkk Det går inte bra för dem kan man lugnt säga.
Tänk dig nu att du har en helt galen och påtänd knivafgan som förföljer dig på armlängs avstånd. Hur lite våld kan man räkna med räcker för att klara sig?