2019-07-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Det vad jag sett inte funnits med någon flaska i bilden mögligtvis på gatan som afghanen landar på? Eller i ett senare skedde efter man slutat filma? Har inte läst FUB tänker inte göra det heller men låt mig gissa att skärsåren var på under armarna och säg ett till vi drar till med axel! Kan till och med säga vänstra axeln då afghanen är förmodligen högehänt dock landar han med vänstra axeln det är ren gissning!
Gissa på du om du inte är intresserad av FUP och dess bilder...
Citera
2019-07-25, 23:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Polisen struntade i att ta ett drogprov så vi får aldrig veta vilka droger han hade i blodet.

Viket kommer vara det som basuneras ut i internationella medier.

Mustafa var en känd knarkare hög på något man i USA skulle uppfatta som Meta Anfetamin.

Livakten gjorde en anmälan medans svensk polis struntade i att ta ett blodprov. Utan i stället låter Mustafa som troligtvis aldrig arbetat åka på ”semester” till Iran. (Iran av alla länder 😂 som dessutom mer eller mindre ligger i krig med USA).

Det här är så underhållande. 😄
Citera
2019-07-25, 23:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men problemet i mitt exempel, men också i ASAP Rocky-exemplet är ju att varken Du eller "afghanen" är skäligen misstänkt i detta fall.

Är man inte skäligt misstänkt så tycker jag inte att man ska häkta folk ens med mitt nya system.

Möjligtvis kan man se till att hålla kvar vittnena i några timmar för att kunna ta flera förhörsrundor. Då undviker man de problem vi fått i detta fallet, där misstänkta och vittnen fått en massa tid på sig att ändra sina berättelser.

I just detta fallet tycker jag att afganen gjort sig skyldig till åtminstone ofredande, och har därför inga problem att häkta honom i mitt nya system.

Citat:
Nästa problem är att man inte kan/får väcka åtal för "skälig misstanke" (inte ens i en jourdomstol ;-) ) utan du måste ha passerat "på sannolika skäl" där åklagaren själv tror på en fällande dom ("ställt bortom rimligt tvivel")

Det hela rimmar också illa med att det sista man skall göra är att frihetsberöva någon, då detta är en stor inskränkning hos personen. Och i ditt fall skall du alltså som brottsoffer i chock, rädsla och smärta behöva sitta "frihetsberövad"???? Det hade ju varit en katastrof...

Ja, det är en stor inskränkning att sitta frihetsberövad. Men jag tycker läget idag kräver att vi går mer mot det hållet, samtidigt som vi ger så mycket resurser till rättsväsendet att utredningarna kan slutföras blixtsnabbt.

Är man inte ens skäligt misstänkt så tycker jag inte polisen ska hålla kvar en längre än att de kan genomföra några förhörsrundor med alla inblandade.

Är man skäligt misstänkt tycker jag man kan sitta häktad tills jourdomstolen dömer om det går snabbt nog, eller åklagaren inser att bevisningen inte längre räcker för en fällande dom.
Citera
2019-07-25, 23:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tror inte man behöver vara speciellt mycket vid sina sinnes fulla bruk för att komma på den tanken. Kanske snarare är mer troligt om man inte är det.

Afghanhannen har varit inför rätta flera gånger förr och vet vad det handlar om, en snabb tanke att det vore bra med lite skador kan räcka så är det klart. Kanske när han föll på marken intill krossat glas, bara att ta chansen då, behöver inte ta många sekunder och ingen behöver ens uppfatta det.

Ja, omöjligt är det inte. Jag tror bara inte det är lika troligt som du gör.

I slutändan blir det domstolen som avgör. Jag gissar att de inte kommer att gå på självskade-linjen.
Citera
2019-07-25, 23:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Men Rocky hade inte kunnat slänga runt honom med en flaska i handen !!!

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Detta [någon av rapparna skadade afganen med en flaska] är av betydelse. Försvarsadvokaten insinuerade samtidigt att detta inte stämmer. Fallet skulle bli ännu mer intressant om det stämmer som jag tror och andra påstår. -Skärskadorna är självförvållade.

Åtalet gäller bland annat att nån av rapparna skadade afganen med en flaska. Eftersom åklagaren går på att de gjort detta tillsammans och i samförstånd måste inte just Rocky hållt i flaskan för att kunna straffas för det.

Så det är viktigt med detaljerna. Även om Rockys advokat kan bevisa att just han inte gjort nåt med flaskan betyder det inte att han inte kan dömas för det.
Citera
2019-07-25, 23:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Just den här afganen är ett unikum. Han påstår sig vara 19, men ser ut att kunna vara 16 på fotona (!)

Brukar inte opiater hålla en slank o ung med låg ämnesomsättning?

Men det kan ju vara så att vi vant oss med att titta på 30 åriga gymnasieelever.

Men han kan faktiskt idag vara 19 då skulle Mustafa ha varit runt 14 när han kom till Sverige.

Han kan också vara en av Annies Gymnasie ”barn” som skötsamt går i skolan eller som bara tagit ett litet sabbatsår.
Citera
2019-07-25, 23:22
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej de ville nog till varje pris undvika att få bevis för att afghanhannen var påtänd, det plus hans tidigare brott skulle blivit för mycket. Det skulle blivit alltför svårt att gulla med honom som han vore ett offer då.

Bro, kan du Summera för mig vad fan som hänt som ni fb-dektiktiver fått fram?

För på Instagram skriver alla amerikaner bara free rocky och att you can't hit a swede osv som om det var lite self inflicted, de tycks inte se att det finns en politisk agenda bakom det, eller att det överhuvudtaget handlar om ett kriminellt-pundar-flyktingbarn (hur mkt av det var sant?)

Sorry för att jag inte bläddrat massa i denna 600 sidor långa tråden...
Citera
2019-07-25, 23:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, flaskan är spiken i kistan för dig?

Men hade han, ASAP, inte också en tydligare mental inställning (att otäcka pundare klår man upp) än vi trott innan fupen kommit?

Ja, Rocky framstår ju lite mindre som en oskyldig körgosse i FUP:en.

Rent juridiskt sitter han värre till än tidigare.

Rent moraliskt är jag rätt kluven. Å ena sidan ser det ut som övervåld, å andra sidan hade jag också tagit till allt jag hade om jag blev tvungen att tampas med en påtänd knivafgan.
Citera
2019-07-25, 23:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
1. Har du någon gång i denna tråden sett mig säga någonting om integration eller migration? - NEJ!
2. Har du någon gång i denna tråden sett mig "försvara någon" - NEJ! Jag har pratat om att det ASAP Rocky gör är misshandel/olagligt och att jag anser att någon nödvärnssituation inte förelegat!
3. Har du någon gång i denna tråden sett mig säga att "afghanerna" betett sig bra eller att dom INTE skulle vara pundade? - NEJ! Dom betedde sig fruktansvärt provocerande och har en viss skuld i detta. Det kommer att märkas i domen och det kommer att märkas på deras skadestånd! Att dom varit pundade/påverkade ser väl alla!??

Du resonerar sansat. Hur ser du på att afghanen åker på "semester" till sitt hemland (om jag fattat det rätt)? Har de skjutit upp rättegången p.g.a detta? Är det praxis i så fall?
Citera
2019-07-25, 23:26
Medlem
FlashyBears avatar
Trump just nu:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1154502673514684416
Citat:
Donald J. Trump

Very disappointed in Prime Minister Stefan Löfven for being unable to act. Sweden has let our African American Community down in the United States. I watched the tapes of A$AP Rocky, and he was being followed and harassed by troublemakers. Treat Americans fairly! #FreeRocky
Citat:
Donald J. Trump

Give A$AP Rocky his FREEDOM. We do so much for Sweden but it doesn’t seem to work the other way around. Sweden should focus on its real crime problem! #FreeRocky

Putin, rädda oss!
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om han fått en flaska i huvudet o pupillerna reagerar normalt?

Märkligt...

Ja, det är ju en uppenbar väg för försvaret att hävda att afganen inte fått så mycket våld mot huvudet som han påstår. Tror jag. Är ingen läkare, bara amatörobducent (Hermods korrespondenskurs).
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, omöjligt är det inte. Jag tror bara inte det är lika troligt som du gör.

I slutändan blir det domstolen som avgör. Jag gissar att de inte kommer att gå på självskade-linjen.

Jag säger heller inte något om hur troligt det är utan ser mest till om afghanen har en sådan personlighet att han skulle kunna göra det i rätt situation och det trot jag han skulle. Det innebär inte att han måste ha gjort det i detta fall eller att rätten kommer finna det sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in