2019-07-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
.....för om vi vänder på kuttingen så har ju ni sådan ooootrooolig empati, medmänsklighet och moral mot brottsoffer tillika afghanska personer i Sverige?

Jag ser oftast hur folk har väldig empati med brottsoffer och blir fly förbannade, samtidigt som andra personer framstår som störda när dom gullar med våldtäktsmännen.
Citera
2019-07-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi lär få läsa mer om den knarkande Afghanen Mustafa Jafari med en hals tatuering som nu tydligen lägligt åkt på semester till Iran.

Vad säger Mustafas blodprov, var han hög? Vad var han hög på?

Varför trodde Mustafa att Artisten Rocky o livvakterna skulle ha koll på hans kompisar?

Likaså så blir det intressant att få höra om Mustafas övriga karriär o levene i Sverige sedan 2014.

Övriga brott han är dömd för.
Övriga brott som polis o myndigheter valt att lägga ned pga resursbrist, gissar att det finns en del brottsoffer som är villiga o berätta sin historia.

Det hela blir mycket intressant om det visar sig att han har sålt sex samt huruvida hans påstådda identitet och ålder verkligen stämmer. Daily Mail brukar vara duktiga på att gräva fram sådana detaljer. Han kan ju likt många babbar i Sverige tillskansat sig ett flertal identiteter p g a myndigheters slapphet eller politiska aktivism.
Senast redigerad av Klutz99 2019-07-25 kl. 23:02.
Citera
2019-07-25, 22:59
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Vad jag kommer ihåg från FUP:en så togs inget blodprov, och undersökande läkare skriver att pupillerna reagerar normalt.

Så man undrar ju om problemet är att den här snubben har IQ 50 eftersom han uppträder så jäkla konstigt?
Citera
2019-07-25, 23:00
Medlem
Citat:
Polisen struntade i att ta ett drogprov så vi får aldrig veta vilka droger han hade i blodet.
Citera
2019-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Inga problem, man kan alltid tycka olika så länge som man debatterar vettigt.

Gränsdragningar är alltid svåra, men det innebär inte att man inte kan ändra systemet i en annan riktning.

Men ja, i detta fallet skulle jag tycka att polisen anhåller alla som är skäligen misstänkta. Genomför sedan förhör så fort som möjligt, helst samma kväll, men kanske efter tillnyktring. Direkt efter kan åklagare ta beslut om åtal som går omedelbart till jourdomstolen som har öppet 24/7.

Så om det sker 02:30 natten till lördag kan domstolen döma lördag eftermiddag/kväll. Var man oskyldigt anklagad får man alltså sitta inlåst ett knappt dygn.

Tar det sen en vecka att få ett DNA-svar och det bara finns en svag misstanke om ofredande så blir det ett gränsdragningsproblem. Jag tycker man ska se till att ge så mycket resurser till labben att de kan ge svar så fort det är tekniskt möjligt. Den som var svagt misstänkt ska åtminstone hållas så länge att man kan få ur honom alla möjliga vittnesmål utan att han kan snacka ihop sig med andra eller tänka efter för mycket. Sen kanske man får släppa honom beroende på hur stark misstanken är.

I just detta fallet så undrade jag tidigare varför man inte slutförde utredningen på någon/några dagar. Nu när man ser omfattningen på FUP:en så inser man vilket hästjobb det var. Men det borde fortfarande gått att göra klart på under en vecka med tillräckliga resurser. Vilket vi tyvärr inte har idag.

Man blir ju rätt frustrerad när man läser denna FUP:en, och polisen tar flera veckor på sig att återkomma med kompletterande förhör. Det märks tydligt hur folk ändrar sina berättelser, blir mer återhållsamma med att svara, osv.

Inte minst borde de pressat Gabby på vem hon avsåg med "Harlem" i sitt mess. När de väl började gräva i det var det för sent.
Citera
2019-07-25, 23:02
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har för mycket egna problem för att sätta mig in i ASAP:s problem, efter att fupen kommit, men står ni fast vid era ståndpunkter ni som hade en uppfattning innan, sen ni läst fupen?

Jag har definitivt ändrat uppfattning. Förut hade jag bara sett de olika filmerna. Där framstod det som att rapparna använt lite väl mycket våld för att det ska klassas som nödvärn av domstolen. Då gissade jag på straff som motsvarar häktningstiden.

Men i FUP:en är skärskadorna från flaskan nya. Det ligger nog i farans riktning att alla tre rapparna döms till ett antal månaders fängelse för att tillsammans och i samförstånd ha misshandlat honom.
Citera
2019-07-25, 23:03
Medlem
Swebbtv ägnar ett helt avsnitt åt turerna kring asap rocky och hur svenska myndigheter blir allt mer politiserade.
https://m.youtube.com/watch?v=zKwRFa4VEis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sintram-2
På sidorna 59 - 68 (enligt sidomarkeringarna uppe i högra hörnet på dokumentet) i FUP så framgår det vad som händer innan afghanen dänger lurarna i huvudet på livvakten. Det är bortklippt i Rockys egna film.

https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf#page=66
Tänkte precis samma. Av FUP av döma är det livvakten som börjar agera våldsamt. Dock oklart vad som sägs.

Sida 45:

Citat:
Fem personer (Corniel, Rispers, Williams, Mayers och Hercules) står utanför MAX på Kungsgatan. Två personer (Jafari och Jafaris kompis) går förbi MAX restaurang och de fem personerna vid upprepade tillfällen. Jafari bär ett par svarta hörlurar runt sin hals. Jafari ser ut att samtala med de fem personerna. Williams pekar åt olika håll som Jafari sedan går mot. När Jafari och Jafaris kompis kommer tillbaka går Jafaris kompis in på MAX och Jafari går till de fem personerna och ser ut att börja prata med Williams. Williams gestikulerar åt vänster (i bild) varpå Williams knuffar Jafari åt vänster. Jafari vänder sig om och går tillbaka mot Williams varpå Williams tar tag i Jafari och leder honom åt höger (i bild) bakom en vägg. Strax därefter kommer Williams och Jafari in i bild varpå Williams knuffar Jafari hårt åt höger riktning (i bild). Jafari stapplar baklänges men ramlar inte, Jafari går tillbaka till Williams och de ser ut att prata med varandra. Williams tar tag i Jafaris hals med båda händerna och lyfter Jafari från marken och åt höger (i bild) cirka 2-3 meter. Williams kastar sedan Jafari som landar på sina fötter. Jafari trycker sina händer mot Williams överkropp och Williams tar tag i Jafaris nacke med höger hand och trycker Jafaris huvud nedåt. Jafari tar tag i Williams armar. Williams trycker Jafari neråt och ut ur bild till höger. Corniel, Rispers, Mayers och Hercules går efter Williams och Jafari ut ur bild (till höger).
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Inte minst borde de pressat Gabby på vem hon avsåg med "Harlem" i sitt mess. När de väl började gräva i det var det för sent.

Ja, det är ett bra exempel.

För att säga emot mig själv så fick man iofs fram SMS och filmer som kanske inte hade dykt upp om man omedelbums häktat folk till höger och vänster. Så det är ju aldrig helt svart-vitt.
Citera
2019-07-25, 23:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Vad jag kommer ihåg från FUP:en så togs inget blodprov, och undersökande läkare skriver att pupillerna reagerar normalt.

Så man undrar ju om problemet är att den här snubben har IQ 50 eftersom han uppträder så jäkla konstigt?

Nej de ville nog till varje pris undvika att få bevis för att afghanhannen var påtänd, det plus hans tidigare brott skulle blivit för mycket. Det skulle blivit alltför svårt att gulla med honom som han vore ett offer då.
Citera
2019-07-25, 23:05
Medlem
[quote=Haaaaag|68202143]
Citat:
Ursprungligen postat av dudek

Du har nog inte hängt med i denna tråden. Jag är en av få som tycker som du, att ASAP Rocky och co skall dömas och att nödvärn inte förelegat. Vad menar du egentligen?????????
Jag citerade och vände mig till Framtidsmannen. Jag tycker att du kämpar på fint med att försöka förklara skillnaden på moral och juridik här.
Citera
2019-07-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
20190630
Så du menar att misshandeln skedde 190630, enligt dig påtvungen, samtidigt som BO åkte på semester. Ur vilken FUP har du kommit fram till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in