2019-07-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
Även om afghanen hade en atombomb på sig, skulle de inte ha rätt att sparka honom när han obeväpnad låg på marken. Få det i edra skallar.
Har man en atombomb är man väl inte obeväpnad?
Citera
2019-07-25, 17:21
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
Jag gillar att det i första andetaget hävdas att Sveriges rättssystem skyddar och gullar med exempelvis Afghaner för att i andra andetaget lista alla tidigare åtal och domar mot den Afghan som triggade det första andetaget. Åh så gullad med, förutom de där andra gångerna såklart.
Jag gillar inte att man kan begå grova våldsbrott, till och med använda kniv, bli dömd för dessa och ändå gå fri på gator och torg.

Det sammanlagda straffvärdet som afghanen samlat ihop till borde rent krasst innebära att han skulle sitta inlåst fortfarande, och om något år transporteras direkt från fängelset till Arlanda för deportation.
Citera
2019-07-25, 17:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Flyktfara.
Det här har nötats i tråden tusen varv redan, hoppa in på valfri sida så hittar du säkerligen en redogörelse av rättsläget. Jag är inte intresserad av att dra igenom allt igen, i så fall får vi ta det i PM.

Fast det måste fortfarande finnas stöd för berättelsen. Att man plötsligt skulle åberopa detta under huvudförhandling men inte nämnt ett ord om det i förhör etc gör att historien är att anse som så pass osannolik att den helt kan avskrivas. Inte heller finns det några vittnen som stödjer denna uppfattning.

I kort: Han kan lika gärna åberopa lasersvärd, lika stor chans att det går igenom.
Att mannen tidigare är dömd för knivbrott är fullständigt irrelevant i detta hänseende.

Irrelevant såvida det inte finns något i detta fall som ger stöd för uppfattningen att de trodde att han hade kniv, vilket helt saknas.

Ska kolla när jag får tillfälle, tackar för länken.
Att han var påtänd tycks vara en trådsanning helt utan grund, således är det att beakta som falskt nu när FUP kommit. Oavsett är det irrelevant i nuläget.

Inte det minsta irrelevant. Stor risk att han var påtänd. Han är ju pundare. Det betyder att han borde ha häktats eller anhållits på plats, vilket inte skedde. Dessutom är det minst ofredande om man kikar på videon.
Citera
2019-07-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte det minsta irrelevant. Stor risk att han var påtänd. Han är ju pundare. Det betyder att han borde ha häktats eller anhållits på plats, vilket inte skedde. Dessutom är det minst ofredande om man kikar på videon.

Saknas helt objektivt stöd för att han skulle varit påtänd vid tillfället, inte heller är det en ursäktande grund för den grad av våld Rocky m.fl använde sig av. Således: fullständigt irrelevant för den fortsatta rättsprocessen.

Att man är pundare är inte en självständig grund för häktning, inte heller häktas man som huvudregel för ofredande.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Att han var påtänd tycks vara en trådsanning helt utan grund, således är det att beakta som falskt nu när FUP kommit. Oavsett är det irrelevant i nuläget.

Mnjae, visst skriver läkaren att hans pupiller reagerade normalt. Men han uppträdde som om han var hög som ett hus. Alternativt har hans mamma tappat honom med huvudet före i stengolvet upprepade gånger.

Hade jag blivit förföljd en längre stund av en afgan som uppträder väldigt påtänt och konstigt hade jag nog också börjat fundera på om man ska bli tvungen att slåss.

Detta räcker inte upp till dagens definition av nödvärn, men borde väl räcka till lite straffrabatt iallafall.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
1. Jag följer twitter. Läs igen.
2. Pröva sök på ASAP Rocky

Under den trendande taggen med ASAP så är det mest ickesvenskar som postar. Hur får du ihop det som en koordinerad attack och knyter det till forumet?
Citera
2019-07-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Mnjae, visst skriver läkaren att hans pupiller reagerade normalt. Men han uppträdde som om han var hög som ett hus. Alternativt har hans mamma tappat honom med huvudet före i stengolvet upprepade gånger.

Hade jag blivit förföljd en längre stund av en afgan som uppträder väldigt påtänt och konstigt hade jag nog också börjat fundera på om man ska bli tvungen att slåss.

Detta räcker inte upp till dagens definition av nödvärn, men borde väl räcka till lite straffrabatt iallafall.

Som jag skrev ovan saknas det objektiva fakta som pekar på att han var påtänd varpå det inte riktigt går att göra något av det juridiskt. Då får man snarare rikta sig in på hans beteende, däremot är det inte en ursäktande grund för den grad av våld som brukats.
Citera
2019-07-25, 17:25
Medlem
Bägge parter är ju fullkomliga idioter, Flashback-pöbeln har varit minst sagt komiska i denna tråden.
Citera
2019-07-25, 17:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ska titta på klippet när jag får tillfälle.

Huruvida Afghanistan är en av världens största producenter av narkotika osv är ju fullkomligt irrelevant dock. Sverige är en av världens största vapenexportörer, med din logik borde alltså samtliga svenskar utredas för terrorbrott då vi bör ha både en och två Hercules-raketer hemma

För att din jämförelse ska stämma så hade Sveriges vapenindustri isåfall bestått av att varenda bonde svarvar AK47-or hemma i ladan. Om det var så hade det varit befogat att misstänka att var och varannan svensk är beväpnad.

Återigen, just denna afgan uppträder väldigt påtänt och är dessutom dömd för narkotikabrott. Så det är ingen random snubbe som uppträder helt normalt.
Citera
2019-07-25, 17:26
Medlem
Som sagt, killen agerar på ett oberäkneligt sätt som ofta uppstår när man är påverkad av substanser.

Det går inte att finna någon reson med den personen då, detta gör att man inser att killen är ett potentiellt hot och man måste försöka ta sig ifrån honom.

Att han fortsätter attackera, gå efter trots upprepade tillsägningar är bara ytterligare ett bevis.

Killen är inte kontaktbar, det går inte att få reson.

Kollar man på videon stärks det ytterligare av hans diskussion, han likt en grottmänniska kan bara upprepa Mina hörlurar, mina hörlurar.

Det är en människa som är "borta" i skallen.

Att man bedömmer en sådan person som farlig är givetvis 100% korrekt.

Och woila, det visar sig att han är dömd för tidigare knivdåd, vad oväntat, not.
Citera
2019-07-25, 17:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Saknas helt objektivt stöd för att han skulle varit påtänd vid tillfället, inte heller är det en ursäktande grund för den grad av våld Rocky m.fl använde sig av. Således: fullständigt irrelevant för den fortsatta rättsprocessen.

Att man är pundare är inte en självständig grund för häktning, inte heller häktas man som huvudregel för ofredande.

Nej, det är inte bevisat. Men inget som vi kan utesluta. Vad lagen säger skiter jag fullständigt i. Det är helt uppenbart för alla med normalt fungerande hjärna att de borde sänkt horafghanen långt tidigare, oavsett lagstöd. I USA hade de gått helt fria.
Citera
2019-07-25, 17:27
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Som jag skrev ovan saknas det objektiva fakta som pekar på att han var påtänd varpå det inte riktigt går att göra något av det juridiskt. Då får man snarare rikta sig in på hans beteende, däremot är det inte en ursäktande grund för den grad av våld som brukats.

Är det inte hans faktiska uppträdande som spelar roll? Vad gör det för skillnad om han nu hade bevisats vara påtänd, jämfört med rent prov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in