2019-07-25, 12:05
Medlem
Det store spørsmålet er hvor AEH er blitt av. Hvis hypotesen om drap og fingert kidnapping stemmer, hvor er så levningene av AEH?

Det er forvirrende, hvis selve drapshandlingen foregikk innomhus i Sloraveien, hvorfor oppdaget ikke politiet åstedet for drapet? Det burde ikke være mulig at politiet har oversett det.

Så jeg tror draps-åstedet finnes et annet sted, kanskje like i nærheten av Sloraveien.

Har liket blitt flyttet med bil ut fra nærområdet ved hjemmet. Engang på kvelden eller natten eller iallfall før TH dro på jobb ca kl 09:00. Har politiet undersøkt kjørecomputere på aktuelle biler? Hadde AEH egen bil? Har det vært kjørt bilturer den aktuelle kvelden/natten.

Eller er liket gjemt så nært hjemmet at det ikke har vært nødvendig å bruke bil? Det er det jeg helst tror, uten at jeg kan forklare hvorfor jeg tror det.
Citera
2019-07-25, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
I Sverige har dere en kjent profilanalytiker ved navn Åsgård. Han har i årevis utført såkalt gjerningsmann-profilering for svensk politi, og regnes som en av Nordens fremste eksperter på området. Han uttalte seg i Sigrid-saken her i Norge. Såkalt gjerningsmann-profilering hadde vært interessant å få i denne saken, nå som hovedhypotesen er "fingert bortføring for å skjule drap."

Jeg lurer også på om dagens kriminelle har muligheter for å skjule lukt etter lik? Altså noe middel man kan bruke for å forvirre hundene. Det hadde ikke forundret meg om noe slikt fantes. Av det jeg har lest så er det langt fra 100% sikkert hvis de markerer. Det ligger mer rundt 30% I et tilfelle som dette kan nok ikke hunder brukes som bevis for verken det ene eller det andre.

Jeg vet at hvis man legger kullpulver, såkalt aktivt kull, på en plate, så vil dette fange opp all lukt og lagre det inni kullets millioner av små kanaler. Men det nytter ikke å forvirre med bensin eller kaffe eller noe. Det er bare en myte. En narkohund kan lukte gjennom en bensintank hvis det er hasj der. Derimot så tar det litt tid før at luktmolekylene trenger gjennom. Så hvis et lik f.eks. er pakket inn tykk plast, så tar det noe tid. Og så får man kjøpt vakumplastpakker for klær. Man kan putte et lik inni, og dermed kommer det ikke noe lukt ut.
Jeg har nevnt det før, det var en fyr med navn Gamal Hosein. Der Hadde dem likhund i gatekjøkkenet hans tre ganger, men det var først fjerde gangen at hunden markerte. Dette sammen med at han ikke ville skilles, gjorde at man tok ut tiltale.
Citera
2019-07-25, 12:10
Bannlyst
Citat:
En eldre dame som kanskje har litt dårlig rygg vil vel gjerne benytte toalettet i samme etasje. Forskanset hun seg peker det mot at hun var i live, og at GM kanskje var ukjent og kom inn ytterdøren. Men mulig slepesporet var konstruert, slik en nevnte her.
Jeg tror de kan lese mye ut fra det sporet. Og det er noe av det de har delt med pressen. De har dessverre også nevnt at handlingen bærer preg av stor brutalitet, og det i sammenheng med denne infoen.
For min del var det første gang jeg fikk virkelige stygge bilder i hodet, og det gikk opp for meg hva som faktisk hadde skjedd. Det var ikke bare en eldre kvinne som var blitt kidnappet av noen som skulle ta vare på henne et sted for å prøve og få en stor sum penger for så å levere henne tilbake. Det var noe stygt og brutalt hun hadde opplevd og hun ville antagelig aldri komme tilbake. Hennes siste øyeblikk her på jorden var fylt av redsel og smerte. Den detaljen gjorde at man skjønte alvoret. Og vi har en GM eller flere som må stå til rette for denne handlingen.

Ja, jeg tror nok det er mere enn bare et slepespor. Mener også å ha lest at det var spor etter kamp. Så det er nok noe dem holder tilbake, enten blodspor, eller sundrevet dusjforheng eller andre knuste ting. Vil tro at hvis hun forskanset seg, så ville det vært brytemerker på døren. Og i motsatt fall, hvis hun ikke forskanset seg, hvorfor hadde hun ikke døren låst? De fleste vil jeg tro låser døren hvis man skal på do.
Senast redigerad av Kirkemo 2019-07-25 kl. 12:28.
Citera
2019-07-25, 12:17
Bannlyst
Citat:
Strafferammen for likskjending er ikke mye, 1-2 år. Falskt alibi gir heller ikke mye straff, 90 dager eller så.
Hjelp til å skjule et lik etter drap spørs vel på hvor langt de gikk kanskje? Er vel en haug av forskjellige paragrafer som kan benyttes. Strafferammen er interessant. Noen som vet hva strafferammen ville blitt i denne saken, for en som hjelper til med å skjule en drapshandling?

Vil tro at man ikke får mere enn 4 år for dette, selv om man legger sammen en del paragrafer.
Det kommer litt ann på om den som ble spurt om å hjelpe til følte at han måtte det eller bli drept selv da han plutselig var et vitne, eller om han f.eks. tilbød seg selv å hjelpe.
I jemtlandsaken tror jeg nok den fyren fryktet for sitt liv når han sa nei til å hjelpe Svein.
Her er en annen, han fryktet at han skulle bli drept om han ikke hjalp til.
Han fikk vel 2 års fengsel for dette.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q1EaW/risikerer-21-aar-for-skorpionmannen-drapet-i-sarpsborg
Citera
2019-07-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Vil tro at man ikke får mere enn 4 år for dette, selv om man legger sammen en del paragrafer.
Det kommer litt ann på om den som ble spurt om å hjelpe til følte at han måtte det eller bli drept selv da han plutselig var et vitne, eller om han f.eks. tilbød seg selv å hjelpe.
I jemtlandsaken tror jeg nok den fyren fryktet for sitt liv når han sa nei til å hjelpe Svein.
Her er en annen, han fryktet at han skulle bli drept om han ikke hjalp til.
Han fikk vel 2 års fengsel for dette.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q1EaW/risikerer-21-aar-for-skorpionmannen-drapet-i-sarpsborg

Det er lave straffer her i landet, og stor forskjellsbehandling, jeg må si jeg blir sjokkert. Medvirkning til drap kan gi 21 år, selv om man bare har skaffet våpen, og hevder at man ikke visste hva det skulle brukes til. Partering av en drept person, og hjelp til å skjule handlingen gir 2-4 år... dette skjønner jeg lite av.
Men da er det helt klart noe ganske mange kriminelle vil stille opp på, hvis strafferammen er så lav, mot økonomisk vinning. Regner med at vår antatte GM har store beløp i kontanter tilgjengelig,eller andre ikke sporbare midler.
Han kan også selvsagt ha ringt en venn, som han stoler på, og som han vet vil hjelpe, kanskje mot økonomisk vinning, kanskje fordi han vil hjelpe en venn i desperasjon, kanskje fordi han har noe på ham. Hvem vet. Virkeligheten overgår alt.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-25 kl. 13:07.
Citera
2019-07-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det store spørsmålet er hvor AEH er blitt av. Hvis hypotesen om drap og fingert kidnapping stemmer, hvor er så levningene av AEH?

Det er forvirrende, hvis selve drapshandlingen foregikk innomhus i Sloraveien, hvorfor oppdaget ikke politiet åstedet for drapet? Det burde ikke være mulig at politiet har oversett det.

Så jeg tror draps-åstedet finnes et annet sted, kanskje like i nærheten av Sloraveien.

Har liket blitt flyttet med bil ut fra nærområdet ved hjemmet. Engang på kvelden eller natten eller iallfall før TH dro på jobb ca kl 09:00. Har politiet undersøkt kjørecomputere på aktuelle biler? Hadde AEH egen bil? Har det vært kjørt bilturer den aktuelle kvelden/natten.

Eller er liket gjemt så nært hjemmet at det ikke har vært nødvendig å bruke bil? Det er det jeg helst tror, uten at jeg kan forklare hvorfor jeg tror det.

Dette har jeg også vært innom. Slepespor og "spor etter kamp" kan ha vært falskt.
Citera
2019-07-25, 16:20
Bannlyst
Citat:
Det er lave straffer her i landet, og stor forskjellsbehandling, jeg må si jeg blir sjokkert. Medvirkning til drap kan gi 21 år, selv om man bare har skaffet våpen, og hevder at man ikke visste hva det skulle brukes til. Partering av en drept person, og hjelp til å skjule handlingen gir 2-4 år... dette skjønner jeg lite av.
Men da er det helt klart noe ganske mange kriminelle vil stille opp på, hvis strafferammen er så lav, mot økonomisk vinning. Regner med at vår antatte GM har store beløp i kontanter tilgjengelig,eller andre ikke sporbare midler.
Han kan også selvsagt ha ringt en venn, som han stoler på, og som han vet vil hjelpe, kanskje mot økonomisk vinning, kanskje fordi han vil hjelpe en venn i desperasjon, kanskje fordi han har noe på ham. Hvem vet. Virkeligheten overgår alt.

Tror nok endel ville stillet opp.
Tom har nok endel cash liggende i safe vil jeg tro. Både gullbarer og cash i forskjellige valutaer til bruk i en vanskelig situasjon.
Rart med slike rike folk som er skikkelig rik, dem kjenner alltids en eller annen torpedo eller annen som tar skitne oppdrag. Tror torpedoer og profesjonelle blir dratt i retning av slike fordi dem vet at det er masse penger når det kommer skitne oppdrag. Det trenger ikke nødvendigvis ha med lik å gjøre. Det også være andre oppdrag som sabotasje mot konkurrenter og sånt. Sette fyr på et eller annet, og gjøre sånn at en konkurrent får skylden ved å plante dna. Tror egentlig ikke at det kan være en vanlig venn, vet ikke. Den som skal hjelpe må jo ha litt is i magen for å kunne håndtere et lik. Hvis det kommer folk gående mens han graver henne ned må han vite hva han skal gjøre, og det er nok ikke alle som klarer. Mange får jo helt hetta bare dem ser et lik.
Citera
2019-07-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Tror nok endel ville stillet opp.
Tom har nok endel cash liggende i safe vil jeg tro. Både gullbarer og cash i forskjellige valutaer til bruk i en vanskelig situasjon.
Rart med slike rike folk som er skikkelig rik, dem kjenner alltids en eller annen torpedo eller annen som tar skitne oppdrag. Tror torpedoer og profesjonelle blir dratt i retning av slike fordi dem vet at det er masse penger når det kommer skitne oppdrag. Det trenger ikke nødvendigvis ha med lik å gjøre. Det også være andre oppdrag som sabotasje mot konkurrenter og sånt. Sette fyr på et eller annet, og gjøre sånn at en konkurrent får skylden ved å plante dna. Tror egentlig ikke at det kan være en vanlig venn, vet ikke. Den som skal hjelpe må jo ha litt is i magen for å kunne håndtere et lik. Hvis det kommer folk gående mens han graver henne ned må han vite hva han skal gjøre, og det er nok ikke alle som klarer. Mange får jo helt hetta bare dem ser et lik.

Kanskje lettere hvis GM allerede hadde pakket det inn. Og at det ikke var i huset. Det var kaldt ute på den tiden. Vil tro hun ble dratt ut av huset fort. Hentet morgenen etter.
Citera
2019-07-25, 17:01
Medlem
Citat:
Jeg lurer også på om dagens kriminelle har muligheter for å skjule lukt etter lik? Altså noe middel man kan bruke for å forvirre hundene. Det hadde ikke forundret meg om noe slikt fantes. Av det jeg har lest så er det langt fra 100% sikkert hvis de markerer. Det ligger mer rundt 30% I et tilfelle som dette kan nok ikke hunder brukes som bevis for verken det ene eller det andre.

Det är nog inte så sällan hundar markerar falskt heller, antingen det beror på någon gammal död sork eller på att hunden vill "vara duktig". Alla minns vi väl hur den famösa trion Zampo (hund), Seppo (polis) och Sture (Bergwall, bensotorsk och mytoman) med entourage på sin tid färdades land och rike kring i Sverige och Norge och "uppdagade" diverse dolda spår efter den sistnämndes påstådda styckmord..!
Citera
2019-07-25, 17:27
Bannlyst
Citat:
Kanskje lettere hvis GM allerede hadde pakket det inn. Og at det ikke var i huset. Det var kaldt ute på den tiden. Vil tro hun ble dratt ut av huset fort. Hentet morgenen etter.

Det er det jeg tror er en mulighet, at hun ble drept på kvelden, og så pakket inn i plast og lagret i garasjen der det er mye luftigere og kaldere.
Kanskje puttet i en stor pappeske, så det ikke får den karakterstiske formen av et lik.
Hun kan jo selvsagt vært drept en annen plass.
Tom kan ha lurt i henne kraftig sovemedisin, og så puttet henne i en eske, og så har denne bilen tatt henne avsted og drept henne en annen plass. Hvis hun var våken og bevisst når hun ble ført avsted tror jeg hun ville laget leven med rop og skrik så naboene fikk det med seg.
Denne samtalen kl.9.14 kan være GM som har ringt til Tom fra annes mobil før han kjørte avsted.
På den måten har jo Tom et slags alibi for at det ikke kunne vært han.
Tom sier at han har snakket med Anne kl.9.14, men det har vi bare hans ord på.
Telefonsentralen/basestasjonen kan ikke bevise annet enn hvor lenge den samtalen har vart.
Hun kan jo ha ringt han 9.14 p.ga noen praktiske ting i forbindelse at dem skulle til Kvitfjell, f.eks. be han kjøpe ost eller egg eller noe som hun har glemt, men som en annen sa tidligere, det er jo litt rart å dra til fjells på en onsdag, men vet ikke, rike sjefer har jo valgfrihet til å gjøre hva dem vil så.
Citera
2019-07-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det är nog inte så sällan hundar markerar falskt heller, antingen det beror på någon gammal död sork eller på att hunden vill "vara duktig". Alla minns vi väl hur den famösa trion Zampo (hund), Seppo (polis) och Sture (Bergwall, bensotorsk och mytoman) med entourage på sin tid färdades land och rike kring i Sverige och Norge och "uppdagade" diverse dolda spår efter den sistnämndes påstådda styckmord..!

Flere saker hvor det har blitt påvist feil. Blant annet den kjente Madeleine McCann saken.
Men når jeg leser litt om det, så virker det som om de tar mest feil på steder der det kan ha dødd noe eller noen før. I dette huset kan vel ikke det ha skjedd. Hvis de markerte mener jeg. Vi vet ingenting om det. Jeg vil uansett tro at AE ble pakket inn og flyttet raskt ut av huset, for å unngå nettopp dette. Leste et sted at hvis kroppen flyttes raskt, så vil det ikke bli spor av lukt. Og det var kaldt ute på denne tiden. Noe som kan gjøre det vanskeligere visstnok. Tidsperspektivet de snakker om må være mellom ca 20:00 kvelden før og 09:14 morgenen 31.10.18
Citera
2019-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Flere saker hvor det har blitt påvist feil. Blant annet den kjente Madeleine McCann saken.
Men når jeg leser litt om det, så virker det som om de tar mest feil på steder der det kan ha dødd noe eller noen før. I dette huset kan vel ikke det ha skjedd. Hvis de markerte mener jeg. Vi vet ingenting om det. Jeg vil uansett tro at AE ble pakket inn og flyttet raskt ut av huset, for å unngå nettopp dette. Leste et sted at hvis kroppen flyttes raskt, så vil det ikke bli spor av lukt. Og det var kaldt ute på denne tiden. Noe som kan gjøre det vanskeligere visstnok. Tidsperspektivet de snakker om må være mellom ca 20:00 kvelden før og 09:14 morgenen 31.10.18

er det offisielt bekreftet /avklart på noen måte at likhundene tok feil når de markerte i Madeleine McCann saken ? eller er det din mening ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in