2019-07-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Jag vidhåller: den åklagare som driver ett sånt här fall - ett gatuslagsmål som föregåtts av en provokation och som inte lett till nån allvarlig skada och som innefattar en internationell artist på turné - har dåligt omdöme.
Tvärtom, han visar hur man korrekt ska hantera ett fall där några stackars afghaner råkat ut för en amerikansk kapitalists aggression. Kan du tänka dig reaktionen i PK-media om det framkommit att han låtit ASAP Rocky och hans entourage slippa undan?
Citera
2019-07-25, 16:16
Medlem
TMZ läser flashback
Citat:
A$AP Rocky Alleged Victim Has Criminal Assault Record
https://www.tmz.com/2019/07/25/asap-rocky-alleged-victim-criminal-assault-record/
Citera
2019-07-25, 16:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Om inte domstolen lägger ned allt vad beviskrav heter finns det inte en chans att ASAP fälls för annat än att ha kastat ned killen på marken och slagit honom en gång mot kroppen. Det är på sin höjd en ringa misshandel och inget annat. Böter på det.

Men som sagt, struntar domstolen i sånt som den normalt hade beaktat och svepdömer den istället hela gänget för allt som är och kan ha blivit gjort, då blir det misshandel.

De är åtalade för att "tillsammans och i samförstånd" ha misshandlat en person. Då kan Rocky mycket väl dömas hårdare även om det inte var just han som skar med flaska.

Rent allmänt tycker jag det är bra att det inte behöver bevisas exakt vilken person som sparkade, slog, eller skar med kniv. Annars skulle kriminella gäng gå friare mycket oftare.
Citera
2019-07-25, 16:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Finländare med kniv för 20 år sen? Är du senil? När var det vanligt med den sortens brottslighet ibland finländare i Sverige runt millenieskiftet???

Är du så ung att du inte mins hur det fortfarande var ett problem med finska a-lagare på 1990-Talet?
Citera
2019-07-25, 16:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Betydligt ovanligare förr. Detta vill du förminska eftersom du är rädd att det ska leda till rasism.

Samma attityd gör att det bara fortsätter eskalera.

Håll käften snälla, vi måste få en förändring.

Gulle ponken som pratar om rasism, menar du att finnen med kniven inte var ett begrepp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den här häktningen och åtalet är gjort för att svenska åklagarmyndigheten ska visa sitt politiska oberoende för USAs politiska påtryckningar. Det är ett case som drivs för att försöka visa svensk åklagarmyndighets fristående från politiken. Det hör samman med Assangefallet där åklagarmyndigheten vet att man agerat åt helvete och låtit poltik styra ett juridiskt fall.

Om man nu kan visa att man kan motstå USAs påtryckningar kan man hävda att det inte hände att man föll till föga och gav efter för politiskt tryck i Assange-fallet eller i fallet med The Pirate Bay, för titta bara på det här fallet med ASAP Rocky. Där stog vi minsann emot påtryckningarna från självaste Trump.

Så har det alltid varit i svenskt rättsväsende kommer det att heta...

Att sen en kriminell afghansk asylsökare används som rekvisita tillsammans med ASAP Rocky spelar ingen roll. Det här har ingenting med varken misshandel eller nödvärnsexcess att göra, det handlar om att upprätthålla fasaden av politiskt oberoende för svenskt rättsväsende.

Det är synd för ASAP Rocky, han hamnade bara i vägen för svenska åklagarmyndigheten när det var dax att återupprätta illusionen om ett icke-politiserat rättsväsende.

ASAP Rocky är fucked. Han kommer sitta i svenskt häkte ända upp till att detta avgörs i HD, och det kommer drivas av åklagaren med "flyktfara" som häktningsskäl. Han kan bli sittande ett år eller ett och ett halvt innan alla överklaganden är färdiga.

Och det kommer fortsätta skrikas från kongress-trappor och vita hus om svensk rasism, men det är inte svensk rasism, utan svenskt rättsväsendes politiska oberoende som står på spel, och då är att offra en amerikansk rappare ett bondeoffer istället för att svenskt rättsväsende ska sitta kvar med svarte Petter.

Hörru min vän! Det hela är jävl..enkelt!

Först och främst finns det någonting som heter suveränitetsprincipen, som går ut på att man inte skall lägga sig i andra länders/staters lagar. Så att Donald Trump håller på som han gör är liksom "alla fel redan från början". Han blir ju heller inte smartare när han på fullaste allvar tror att amerikanska politiker kan lägga sig i/påverka svenska brottsutredningar - Det får/kan inte ens svenska politiker göra! Så att åklagaren m fl skiter fullständigt i USA är helt i sin ordning - Och det handlar inte om prestige, utan snarare om integritet /lag och rätt!

Föresten så vet Du lika väl som jag att Donald Trump (eller någon annan för den delen) inte hade lyft ett finger i detta fallet, om det varit en "vanlig amerikan"!
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Säkert hopplöst sent ute, men Petterssonsblogg skriver om adelsman...eh...afghanen:

Citat:
Afghanen, Mustafa Jafari, alltså målsäganden i fallet med Asap Rock är dömd (minst) fyra gånger. En dom gäller misshandel, han åtalades för grov misshandel. Dessutom har han bytt identitet.
https://petterssonsblogg.se/2019/07/25/afghanen-i-asap-rocky-fallet-har-bytt-id-media-har-morkat-kriminell-bakgrund/
Citera
2019-07-25, 16:19
Medlem
Aftonhoran ställer sig givetvis på den kriminelle afghanens sida och skriver inget om afghanens domar.
Citera
2019-07-25, 16:20
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hörru min vän! Det hela är jävl..enkelt!
Föresten så vet Du lika väl som jag att Donald Trump (eller någon annan för den delen) inte hade lyft ett finger i detta fallet, om det varit en "vanlig amerikan"!

Jodu, tack. Jag vet att det hela är jävl...enkelt. Nu är dock saker som dom är, och inte som dom borde vara i världen.
Citera
2019-07-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Finns övervakningsfilm från Max som åklagare har. Ingen tvekan där

Menar du att övevakningsfilmen från Max även har fått med vad som hände på gatan???? Det tror jag inte!
Citera
2019-07-25, 16:23
Avslutad
Dags att tippa påföljd. Tror på mer än villkorligt. Kanske 2 månader (han lär väl sitta häktad så länge) ?

Vad tror ni andra?
Citera
2019-07-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Något som verkligen förvånar mig efter att ha läst FUPen är hur snabbt man fick svar från kriminaltekniska om DNA-analys. Även vid mord brukar det j7 ta månader för dem att få fram analysen
Ja, det är konstigt att man böjt sig för trycket från olika håll och snabbprioriterat ASAP Rocky. Känns inte bra. Borde tagits i vanlig ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in