2019-07-25, 15:42
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Nödvärnsexcess ev.

Nej...
Citera
2019-07-25, 15:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Detta faller inte inom Nödvärnsexcess. Det begreppet handlar om situationer som tex när ditt barn misshandlas framför dig och du inte hinner ingripa varpå du går hårt åt gärningsmannen.

Nej du har fel
Citera
2019-07-25, 15:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror inte du varit i någon fight. Ditt snack om "snöflinga" är bara patetsikt. I ett sådant läge hinner man inte analysera för mycket, utan man måste handla direkt. Vilket ASAP Rocky helt riktigt gjorde.

Fast när jag pratar om snöflinga så pratar jag inte om att vara i ett slagsmål, utan jag pratar om de som ringer polisen för att ett barn säljer saft från ett saftstånd, de som viftar med sin pistol för att personer missar en halvt dold skylt eller för den delen de säkerhetsvakter som drar vapen mot en uniformerad polis för att de känner sig hotade av att någon i deras ögon ser suspekt ut.

Svenska försvarslagar behöver få mer andrum men amerikanska behöver absolut bli mer tydligare.
Citera
2019-07-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur vårt korrupta rättsväsende agerar är en sak men enligt lagen så måste man sätta sig in i om agerandet var rimligt utifrån situationen där och då, inte om man i soffan kan analysera fram bättre agerande.

Det är varken sakligt eller speciellt smart att ha som enda argument att rättsväsendet är korrupt!
Jag vill verkligen uppmana dig att åtminstone NÅGON GÅNG komma med någonting som liknar kunskap eller saklighet.

Om nu rättsväsendet skulle vara så korrupt - Dessutom i ett land som är känt för god rättssäkerhet och i princip obefintlig korruption är ju frågan varför INGEN (regeringen, riksdagen, politiker, makthavare, media, jurister, advokater, Högsta Domstolen, övriga domstolar, EU m fl.) flaggar för detta och sätter ned foten?

Givetvis måste man sätta sig in i hur situationen var DÄR och DÅ. Men som du vet görs alla bedömningar i efterhand!
Citera
2019-07-25, 15:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Lägg ner! Du fyller tråden med obetydliga länkar och tankar. Det är rätt kört för Asap Rocky, det är bara att hacka i sig det.

Det kan det vara. Men det är fel.

Han borde bli fri och få en medalj och ett stort skadestånd. Han skippade rättvisa mot en grov våldsbrottsling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Intressant, aldrig hört talas om det men man lär sig något nytt varje dag.

1. Som tidigare nämnt är mängden rättshaverister som tillåts framträda i massmedia enorm. Men jag antar att det är en del av massmediespelet där alla skribenter är glada på grund av att de inblandade löper gatlopp istället för de själva.

2. "lucrum cessans" är ett stort problem för den Svenska staten. Det ena är att den svårligen kan lagstifta bort saken och den andra är att myndigheternas hobbyjurister och mindre välutbildade jurister ofta tror sig kunna agera smart för att så säga uppsåtligen förorsaka skadorna utan att betala för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Att blanka en tenta innebär att man avsiktligen blir underkänd.
Om man underkänns får man ett U som betyg på kursen. Då kan man inte ta ut examen.
Att de fått ett lägre godkänt betyg i ett ämne innebär inte att de är underkända. Det finns tre godkända betygssteg på juristprogrammet.

Väldigt få av alla sökande jurister sitter ting i Stockholm. Orten där man sitter kan ha annan betydelse för den sökande än antagningspoängen. Man kanske kommer från Trollhättan och finner det lämpligare att sitta ting på en ort där man redan bor, än att bosätta sig i Stockholm med minimilön i två års tid.
Vilken ort man som jurist suttit ting i saknar betydelse.

Du greppar efter halmstårn.

1. Jaha och? , är det inte som så att du klätt ut dig till (din avatar) till Carl Bildt och försöker irritera folk så mycket som möjligt?

2. Jaha och?, det är ju den mest attraktiva rollen bland jurister som studerar för att göra en traditionell juridisk karaktär.

3. Inte alls. Detta blir förstås särskilt tydligt när personen flyttar tillbaks till Stockholm efter sin meritering.

4. Inte alls.

5. Nu är det verkligen färdig flashbackat.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
När han fick sitt samordningsnummer (som asylsökande?) så tilldelas de fyra sista sifforna slumpmässigt. När han sedan fick uppehållstillstånd och därför (?) fick ett riktigt personnummer så är det inte alls säkert att samma fyra sista siffror är lediga. Den sista siffran är dessutom en kontrollsiffra, så den ändras garanterat när födelsedagen i samordningsnumret (74) ändras till den riktiga dagen (14).

Samordningsnumret har födelsedag + 60. Tror inte dina siffror stämmer. Han är idag registrerad som född 2000-02-14. Hans samordningsnummer borde varit 2000-02-74.

Återigen, man kan få ett samordningsnummer som asylsökande. Det byts sedan automatiskt till ett nytt personnummer om man får uppehållstillstånd.
Jo jag vet att jag tog fel datum men exempel kom fram att hans persnr byte har inget med att han ljugit om sitt datum vid ankomst eftersom hans födelsedatum är helt fel

Sen kan han ha ljugit om sitt födelsedatum för att vara yngre än vad han är på riktigt eller liknande.
Vill inte försvara afghanen på något sätt.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad har du att säga till afghanens offer, som blev knivskuren och svårt misshandlad?

Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Samma sak som du skulle säga till "afghanen"? Idiot.

Så du är så kallsinnig till afghanens knivskurna offer som oprovocerat har fått smaka på hans våld?
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Något som verkligen förvånar mig efter att ha läst FUPen är hur snabbt man fick svar från kriminaltekniska om DNA-analys. Även vid mord brukar det j7 ta månader för dem att få fram analysen
Citera
2019-07-25, 15:48
Medlem
Hovrättsdomen där MJ dömdes för misshandel:

Svea HR B 4587-16: https://minfil.com/56y9Pd02nf/Svea_HR_B_4587-16_Dom_2016-07-05_pdf
Citera
2019-07-25, 15:50
Medlem
När vi varje dag läser i tidningar om ungdomsgäng som har slagits med kniv i Tanto, Nordstan eller var det nu kan va är det precis sånt här som har hänt. Ett gäng stöddiga afghan- eller marockankillar har provocerat andra under lång tid och sen smäller det. Stackars ASAP som blir indragen i våra nya sociala problem.
Citera
2019-07-25, 15:51
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Det enda som påståtts är att MÄ genomfört ett personidentitetsbyte, i enlighet med de underlag som redovisats i tråden.

Märklig kommentar på mitt inlägg. Läste du inte vad jag skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in