2019-07-25, 08:34
Medlem
humanlifes avatar
Vi har inte ens 12 år på oss längre, utan bara 18 månader, menar en del. Men som sagt, det är inte siffrorna vi skall fokusera på. Vad som avses här är att viktiga möten skall äga rum innan slutet av 2020.

Kan vi lyckas stoppa utsläppen?

Det är klart vi kan, det vore ju märkligt annars. Utsläppen är ju ingen naturlag utan skapad av människor. Alltså är det människor som kan stoppa detta.

Men eftersom motståndet från fossilindustrin är mäktigt så krävs det en stor folkopinion för att politikerna skall börja lyssna på vetenskapen istället för på oljebolagen.

Climate change: 12 years to save the planet? Make that 18 months

Now it seems, there's a growing consensus that the next 18 months will be critical in dealing with the global heating crisis, among other environmental challenges.

Last year, the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) reported that to keep the rise in global temperatures below 1.5C this century, emissions of carbon dioxide would have to be cut by 45% by 2030.

But today, observers recognise that the decisive, political steps to enable the cuts in carbon to take place will have to happen before the end of next year.

https://www.bbc.com/news/science-environment-48964736
Citera
2019-07-25, 08:39
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Igår slogs temperaturrekord i både Belgien och Holland med dryga +39°C enligt SMHI, detta i länder med oceaniskt klimat. Det låter inte som något stort, men förra månadens värmebölja tillsammans med denna signalerar att något är på gång.
Jag skulle inte säga att jag är rädd men häpen att utvecklingen går så här snabbt.
Lägg till Tyskland.
Citat:
I Tyskland, Belgien och Nederländerna sattes nya värmerekord på onsdagen. Där uppmättes 40,5, 39,9 respektive 38.8 grader.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/klass-1-varning-for-varme-langs-norrlandskusten/
Citera
2019-07-25, 08:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Igår slogs temperaturrekord i både Belgien och Holland med dryga +39°C enligt SMHI, detta i länder med oceaniskt klimat. Det låter inte som något stort, men förra månadens värmebölja tillsammans med denna signalerar att något är på gång.
Jag skulle inte säga att jag är rädd men häpen att utvecklingen går så här snabbt.

Och idag så kan det bli rekord i Paris. 42 grader enligt BBC Weather:

https://www.bbc.com/weather/2988507

Och inte nog med det. Juli 2019 kan bli den varmaste månad som någonsin har uppmätts på jorden:

Citat:
July is on track to become the hottest month in recorded history, climate scientists say

https://www.nbcnews.com/mach/science/july-track-become-earth-s-hottest-month-record-climate-scientists-ncna1032846
Citera
2019-07-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nuvarande uppvärmning är helt unik, det finns ingen motsvarighet under de senaste 2000 åren. Perioder som lilla istiden var inte globala förändringar. Ett diagram på sidan visar tydligt hur exceptionell vår klimatförändring är.

Climate change: Current warming 'unparalleled' in 2,000 years

The speed and extent of current global warming exceeds any similar event in the past 2,000 years, researchers say.

They show that famous historic events like the "Little Ice Age" don't compare with the scale of warming seen over the last century.

The research suggests that the current warming rate is higher than any observed previously.
The scientists say it shows many of the arguments used by climate sceptics are no longer valid.

https://www.bbc.com/news/science-environment-49086783

Du får gå ca 3750 år tillbaka där den senaste riktiga klimat förändringen skedde, och därifrån finns inga resultat eller mätningar gjorda. Den klimatförändring som nu är på väg, eller kalla det earthreset, kommer ingen att undkomma eller förhindra. inom tre till fyra år står det helt klart för alla vad som kommer att ske. Detta är bara en av alla cykler som sker genom tiden. Människans påverkan är i princip lika med noll.
Citera
2019-07-25, 09:11
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Lägg till Tyskland.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/klass-1-varning-for-varme-langs-norrlandskusten/
Aj! Jag var på semester i Serbien för två år sedan då de hade flera värmeböljor med 37°C – 42°C, ett subtropiskt klimat som verkligen är påfrestande, även för juggarna. Vad jag har förstått av vänner med anknytningar till Tyskland har landet brottats med flera värmeböljor denna sommar. 40°C i mellersta Europa är extremt.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och idag så kan det bli rekord i Paris. 42 grader enligt BBC Weather:

https://www.bbc.com/weather/2988507

Och inte nog med det. Juli 2019 kan bli den varmaste månad som någonsin har uppmätts på jorden:
Helgalet, sådana värmeböljor leder till nya behov av komfortkyla, ändrade beteendemönster, i längden även ett ändrat jordbruk. Att förändra infrastrukturen på relativt kort tid kommer att kosta en massa.
Citera
2019-07-25, 09:26
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Forskare som gör karriären för att tjäna pengar på att lura mäninskor som dig. De lyckas uppenbarligen.

Människan vet ingenting om det har skett så här fort tidigare eller inte. Människan har inte funnits tillräckligt länge.

Bra för att det inte skett under människans tid, så betyder det inte att det aldrig skett.

Att det sammanträffar just med koldioxidökningen säger inte ett skit.

Men du kan ju alltid bidra med att sluta andas. Då är vi ju ett steg närmare målet på att minska koldioxidutsläppen?

För som du vet, så andas människan in syre, och andas ut den hemska koldioxiden.
Hade jag velat höra mer svammel hade jag bett om det, men nu bad jag faktiskt om en källa. Har du någon sådan att presentera?
Citera
2019-07-25, 09:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Du får gå ca 3750 år tillbaka där den senaste riktiga klimat förändringen skedde, och därifrån finns inga resultat eller mätningar gjorda. Den klimatförändring som nu är på väg, eller kalla det earthreset, kommer ingen att undkomma eller förhindra. inom tre till fyra år står det helt klart för alla vad som kommer att ske. Detta är bara en av alla cykler som sker genom tiden. Människans påverkan är i princip lika med noll.
Klimatforskarna och IPCC säger att sedan 1950 är det våra utsläpp som orsakat uppvärmningen. Alla andra tänkbara förklaringar till uppvärmningen är undersökta och avfärdade av vetenskapen.
Och jag tror inte att du har någon förklaring heller. Men det är ju enkelt att förneka utan att behöva förklara.
Citera
2019-07-25, 09:58
Medlem
Kan inte ni förnekare bara ge er nu?

Vetenskap och verklighet visar att ni har fel.

Om inte dessa värmerekord säger er nåt, vad kommer att behövas? 45 grader i Paris? 50? 60?

Nånstans har väl även ni en gräns? Säg vilken den är, så kan jag ta er "skepsis" på allvar.
Senast redigerad av Omniman 2019-07-25 kl. 10:24.
Citera
2019-07-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos

Även OM det skulle vara så - så ADDERAR vi till eländet med massiva CO2-utsläpp. Detta KAN INTE jämföras med någon "naturlig cykel" eftersom människan och dennes teknologi är inblandad.

Människans påverkan är inte lika med noll. Det är tyvärr bara önsketänkande. Man kan inte påstå att naturliga cykler beror på naturlig CO2-balans osv - och samtidigt bortse från de stora mängder CO2 som människan frigör från fossila lager.
Senast redigerad av Omniman 2019-07-25 kl. 10:26.
Citera
2019-07-25, 10:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Kan inte ni förnekare bara ge er nu?

Vetenskapen och verklighet visar att ni har fel.

Om inte dessa värmerekord säger er nåt, vad kommer att behövas? 45 grader i Paris? 50? 60?

Nånstans har väl även ni en gräns? Säg vilken den är, så kan jag ta er "skepsis" på allvar.
Jag tippar på att de inte kommer att erkänna att de hade fel. Förnekarnas vana är att ignorera allt som inte stämmer med deras uppfattning, de tar inte ens in info och fakta, de bara avfärdar utan kommentar, de är inte ens hederliga. Om man är så fanatisk, så finns det nog inte mycket hopp...

Däremot har nog gemene man, den tysta majoriteten blivit alltmer övertygad den senaste tiden. Det kommer att visa sig i opinionsmätningar framöver.
Citera
2019-07-25, 10:33
Medlem
Vetenskapens största misstag var att öht tala om "klimatförändringar".

Det är alltmer uppenbart att vi helt enkelt håller på att totalförstöra våra gemensamma livsförutsättningar. 200 år av oljebaserad industrialism kan inte få fortsätta.

Vi måste helt enkelt mycket snabbt och effektivt gå över till modernare energikällor - eller dö ut.

Samt lägga stora resurser på att reparera den skada vi gjort (carbon capture).
Senast redigerad av Omniman 2019-07-25 kl. 10:40.
Citera
2019-07-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Däremot har nog gemene man, den tysta majoriteten blivit alltmer övertygad den senaste tiden. Det kommer att visa sig i opinionsmätningar framöver.

Fanatism är ett bra ord - de kan inte släppa sin ståndpunkt.

Var kan man följa opinionen i dessa frågor, har du nån bra länk...? (oavsett parti s.a.s.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in