Citat:
Ursprungligen postat av
Hundmaten
Om man ska hållas på att rätta folk så gäller det att ha koll på vad man skriver. Särskilt om det räcker med att söka på Google för att få fram svaret.
Det du kallar för "normal misshandel", dvs. misshandel av normalgraden har inte böter i straffskalan.
Det finns inte en domstol i detta land som skulle bedöma den misshandeln som framgår av filmklippet som ringa. Men det är en annan fråga. Jag har inte sagt annat än att böter inte finns i straffskalan för misshandel.
Detta stämmer inte. Det händer självklart att man dömer ut kortare fängelsestraff än ett år.
Det nog vanligaste förekommande fallet är grovt rattfylleri där promillehalten är mycket hög. De fallen resulterar nästan undantagslöst i ett kortare fängelsestraff på några månader.
Det är inte ovanligt att man dömer till några månaders fängelse för misshandel liknande den misshandel som syns på filmen.
Misshandel är - precis som rattfylleri - ett s.k. artbrott. Det betyder att det finns en presumtion för att döma till fängelse.
Jag har inte påstått någonting annat.
Har jag påstått att han skulle få ett års fängelse? Varför är detta relevant?
Det var jag som förklarade för dig och din kollega här i tråden att böter inte är samma påföljd som villkorlig dom och böter. Du har konsekvent dillat om böter för misshandel

Ok, för det första så har folk helt snöat in i det där med böter. Alla vill vara bror duktig, men kan inte tänka längre än vad näsan räcker. Jag har aldrig någonsin påstått att böter finns med i lagparagrafen, däremot finns det med som ett alternativt straff. Alltså t ex. villkorlig dom och böter. Varför är detta så svårt att förstå? Om nu någon annan har påstått att det finns böter med i själva paragrafen får det stå för dom, jag har aldrig sagt så. Det är OTROLIGT vanligt att man döms till just villkorlig dom OCH böter för misshandel av normalgraden. Folk får sluta haka upp sig i vad som står i lagparagrafen.
När det gäller själva straffet i det här fallet så är det ju vissa kriterier man måste ta hänsyn till. Dels att gärningen föregicks av en kraftig provokation och dels själva misshandeln och sist men inte minst att personen ej är dömd sedan tidigare. Det är därför jag menar att man brukar försöka bedöma om gärningen har ett straffvärde överstigande 12 månaders fängelse. Om inte så dömer man i regel inte till fängelse.
Vem som helst av oss kan exemplifiera med tidigare domar för jämförelser. Jag minns t ex. en i mina ögon ytterst våldsam misshandel som fångades på en övervakningskamera på en bensinstation.
(FB) Boden: Mordförsök på väktare (1/4 -12)
Fyra unga personer ger sig på en väktare på väg hem från jobbet, det slutar med att de brottar ner honom och kraftigt misshandlar honom. Bl a. hålls han fast medan en annan gärningsman har tagit väktarens batong och om och om igen försöker slå väktaren i huvudet (som tur är lyckas denne gardera sig och skydda huvudet). Det är ett mirakel att han överlevde det grova våldet med enbart diverse stygn i ansikte och huvud samt blåmärken över kroppen.
Straffet som utdömdes hamnade till slut i HR på allt från 2 månader till 1 års fängelse. I mina ögon är det här en av de värre misshandlar jag har sett, det var en väldigt brutal händelse. Trots det straffades bara två av gärningsmännen med 1 års fängelse. Detta eftersom de fick en straffrabatt pga att de var mellan 18-20 år gamla.
Det var ett exempel. Min poäng med det här är att jag VET att det krävs vad gemene man anser som synnerligen grovt våld för att dömas för ett längre fängelsestraff för misshandel.
Mig veterligen är det oerhört ovanligt att någon döms till maxstraff, oavsett om det är ringa, normal, grov eller synnerligen grov misshandel. Jag tror ärligt talat faktiskt att det aldrig har hänt. Det finns fall där folk t ex. har förts bort och fått "gangster" liknande misshandlar med tortyrinslag (utdragna tänder, bortklippta fingrar mm.), trots det har det ändå bara dömts ut ett par års fängelse.
Sist men inte minst, det jag hela tiden försöker säga är att det är sällan man döms till fängelse för misshandel som förstagångsförbrytare om våldet inte har varit allt för kraftigt. Det här har redan diskuterats flera gånger i tråden, för ASAP Rockys del handlar det om att han har kastat omkull personen ifråga och även utdelat några slag mot kroppen. Jag tror inte att det räcker till ett straffvärde som renderar i ett fängelsestraff...och än en gång, ta också hänsyn till föregående provokation samt att han är ostraffad. Då hamnar vi på villkorligt dom och böter.