2019-07-25, 05:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det går under allmänt åtal så det krävs ingen anmälan om det, det räcker med att en polis eller åklagare får kännedom om det.
Och hur ska en åklagare få kännedom om något hänt utan att någon anmäler det (eller att det tex finns på film). Tänk efter lite.
Citera
2019-07-25, 07:04
Medlem
I USA.. I början var (intrycket) 99,99% för det svenska systemet och tyckte att ”don't do the crime if you don't wanna do the time” eller “their country their law” och sådsnt.
Nu sista veckan är det nästan 40% ”free rocky” och ”racist” bla bla
Vad hände?
Citera
2019-07-25, 07:35
Avstängd
konstapels avatar
Ny häktesförhandling idag. Med tanke på svensk rättspraxis i såna här förfaranden är nog risken överhängande för ASAP Rocky att få kvarstanna i häktet. Häktesförhandlingar är egentligen rent administrativa formaliteter och domstolen går nästan alltid på åklagarens framställan.

Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Även kollusionsfara angavs som häktningsskäl.

Om det är sant så är det bara patetiskt av åklagaren. Vad menar den tomten att ASAP Rocky ska undanröja för något när han själv lade ut videoklippet av händelsen och dessutom sitter häktat utan restriktioner vilket bla innebär att han kan kommunicera fritt med omvärlden.
Jag har svårt att tro att TR gick med på den punkten dock liksom de förkastade åklagarens framställan om att häktas för "grov misshandel" när var och en kan se att det är en högst ordinär dito.
Senast redigerad av konstapel 2019-07-25 kl. 08:02.
Citera
2019-07-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ny häktesförhandling idag. Med tanke på svensk rättspraxis i såna här förfaranden är nog risken överhängande för ASAP Rocky att få kvarstanna i häktet. Häktesförhandlingar är egentligen rent administrativa formaliteter och domstolen går nästan alltid på åklagarens framställan.
Vet någon vem det var som polisanmälde? Det fanns ju inga poliser i närheten.Finns det några handlingar skrivna om hur det hela gick till?
Citera
2019-07-25, 08:26
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Om det är sant så är det bara patetiskt av åklagaren. Vad menar den tomten att ASAP Rocky ska undanröja för något när han själv lade ut videoklippet av händelsen och dessutom sitter häktat utan restriktioner vilket bla innebär att han kan kommunicera fritt med omvärlden.
Jag har svårt att tro att TR gick med på den punkten dock liksom de förkastade åklagarens framställan om att häktas för "grov misshandel" när var och en kan se att det är en högst ordinär dito.
Det behöver inte endast betyda att den misstänkta undanröjer bevis utan även att personen kan påverka utredningen genom att försöka påverka vittnen eller målsäganden att ändra sina berättelser. Rocky har gott om pengar, så att erbjuda vittne eller målsägande en säck med pengar för att ändra sina historier är väl inte helt orimligt.
Citera
2019-07-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundmaten
Om man ska hållas på att rätta folk så gäller det att ha koll på vad man skriver. Särskilt om det räcker med att söka på Google för att få fram svaret.

Det du kallar för "normal misshandel", dvs. misshandel av normalgraden har inte böter i straffskalan.

Det finns inte en domstol i detta land som skulle bedöma den misshandeln som framgår av filmklippet som ringa. Men det är en annan fråga. Jag har inte sagt annat än att böter inte finns i straffskalan för misshandel.

Detta stämmer inte. Det händer självklart att man dömer ut kortare fängelsestraff än ett år.

Det nog vanligaste förekommande fallet är grovt rattfylleri där promillehalten är mycket hög. De fallen resulterar nästan undantagslöst i ett kortare fängelsestraff på några månader.

Det är inte ovanligt att man dömer till några månaders fängelse för misshandel liknande den misshandel som syns på filmen.

Misshandel är - precis som rattfylleri - ett s.k. artbrott. Det betyder att det finns en presumtion för att döma till fängelse.

Jag har inte påstått någonting annat.

Har jag påstått att han skulle få ett års fängelse? Varför är detta relevant?

Det var jag som förklarade för dig och din kollega här i tråden att böter inte är samma påföljd som villkorlig dom och böter. Du har konsekvent dillat om böter för misshandel

Ok, för det första så har folk helt snöat in i det där med böter. Alla vill vara bror duktig, men kan inte tänka längre än vad näsan räcker. Jag har aldrig någonsin påstått att böter finns med i lagparagrafen, däremot finns det med som ett alternativt straff. Alltså t ex. villkorlig dom och böter. Varför är detta så svårt att förstå? Om nu någon annan har påstått att det finns böter med i själva paragrafen får det stå för dom, jag har aldrig sagt så. Det är OTROLIGT vanligt att man döms till just villkorlig dom OCH böter för misshandel av normalgraden. Folk får sluta haka upp sig i vad som står i lagparagrafen.

När det gäller själva straffet i det här fallet så är det ju vissa kriterier man måste ta hänsyn till. Dels att gärningen föregicks av en kraftig provokation och dels själva misshandeln och sist men inte minst att personen ej är dömd sedan tidigare. Det är därför jag menar att man brukar försöka bedöma om gärningen har ett straffvärde överstigande 12 månaders fängelse. Om inte så dömer man i regel inte till fängelse.

Vem som helst av oss kan exemplifiera med tidigare domar för jämförelser. Jag minns t ex. en i mina ögon ytterst våldsam misshandel som fångades på en övervakningskamera på en bensinstation.

(FB) Boden: Mordförsök på väktare (1/4 -12)

Fyra unga personer ger sig på en väktare på väg hem från jobbet, det slutar med att de brottar ner honom och kraftigt misshandlar honom. Bl a. hålls han fast medan en annan gärningsman har tagit väktarens batong och om och om igen försöker slå väktaren i huvudet (som tur är lyckas denne gardera sig och skydda huvudet). Det är ett mirakel att han överlevde det grova våldet med enbart diverse stygn i ansikte och huvud samt blåmärken över kroppen.

Straffet som utdömdes hamnade till slut i HR på allt från 2 månader till 1 års fängelse. I mina ögon är det här en av de värre misshandlar jag har sett, det var en väldigt brutal händelse. Trots det straffades bara två av gärningsmännen med 1 års fängelse. Detta eftersom de fick en straffrabatt pga att de var mellan 18-20 år gamla.

Det var ett exempel. Min poäng med det här är att jag VET att det krävs vad gemene man anser som synnerligen grovt våld för att dömas för ett längre fängelsestraff för misshandel.

Mig veterligen är det oerhört ovanligt att någon döms till maxstraff, oavsett om det är ringa, normal, grov eller synnerligen grov misshandel. Jag tror ärligt talat faktiskt att det aldrig har hänt. Det finns fall där folk t ex. har förts bort och fått "gangster" liknande misshandlar med tortyrinslag (utdragna tänder, bortklippta fingrar mm.), trots det har det ändå bara dömts ut ett par års fängelse.

Sist men inte minst, det jag hela tiden försöker säga är att det är sällan man döms till fängelse för misshandel som förstagångsförbrytare om våldet inte har varit allt för kraftigt. Det här har redan diskuterats flera gånger i tråden, för ASAP Rockys del handlar det om att han har kastat omkull personen ifråga och även utdelat några slag mot kroppen. Jag tror inte att det räcker till ett straffvärde som renderar i ett fängelsestraff...och än en gång, ta också hänsyn till föregående provokation samt att han är ostraffad. Då hamnar vi på villkorligt dom och böter.
Senast redigerad av darkman74 2019-07-25 kl. 08:31.
Citera
2019-07-25, 08:31
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Det behöver inte endast betyda att den misstänkta undanröjer bevis utan även att personen kan påverka utredningen genom att försöka påverka vittnen eller målsäganden att ändra sina berättelser. Rocky har gott om pengar, så att erbjuda vittne eller målsägande en säck med pengar för att ändra sina historier är väl inte helt orimligt.

Det är såklart rent trams, han sitter som sagt utan restriktioner så det skulle inte vara några problem för honom att göra det du nämner. Vem menar du att han skulle ge pengar btw? Hazarerna som inte går att finna någonstans? Enligt ASAP Rocky själv så har han dessutom inte gjort något fel. Nej, det är rent trams och jag tror knappast att TR gick med på den punkten som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
Vet någon vem det var som polisanmälde? Det fanns ju inga poliser i närheten.Finns det några handlingar skrivna om hur det hela gick till?

ASAP och hans crew gick själva till polisen och berättade vad som hände, oklart dock om någon anmälan togs upp av patrull på plats då hazarerna fick ambulans-taxi till sjukhus för omplåstring.
Senast redigerad av konstapel 2019-07-25 kl. 08:34.
Citera
2019-07-25, 08:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
I USA.. I början var (intrycket) 99,99% för det svenska systemet och tyckte att ”don't do the crime if you don't wanna do the time” eller “their country their law” och sådsnt.
Nu sista veckan är det nästan 40% ”free rocky” och ”racist” bla bla
Vad hände?

Det finns en PR firma inblandad i det hela, man har kört stenhårt med att försöka framställa ASAP som en "good guy" sedan dag ett, och med den takt som man fortfarande kör så skulle det inte förvåna mig om slutmålet är att framställa ASAP som 2010- eller 2020-Talets Biggy Smals eller 2Pac.

Det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna på att framställa honom som folkets ansikte, det är därför Kanye och Kim aktivt kontaktade Trump osv, det finns för mycket för kändisar och andra offentliga personer att tjäna på att framställa ASAP som en änglagosse speciellt när en PR firma kör med tungt artilleri samtidigt och gör det på ett sådant sätt att både amerikaner och en del svenskar köper det som säljs.
Citera
2019-07-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Ok, för det första så har folk helt snöat in i det där med böter. Alla vill vara bror duktig, men kan inte tänka längre än vad näsan räcker. Jag har aldrig någonsin påstått att böter finns med i lagparagrafen, däremot finns det med som ett alternativt straff. Alltså t ex. villkorlig dom och böter. Varför är detta så svårt att förstå? Om nu någon annan har påstått att det finns böter med i själva paragrafen får det stå för dom, jag har aldrig sagt så. Det är OTROLIGT vanligt att man döms till just villkorlig dom OCH böter för misshandel av normalgraden. Folk får sluta haka upp sig i vad som står i lagparagrafen.

När det gäller själva straffet i det här fallet så är det ju vissa kriterier man måste ta hänsyn till. Dels att gärningen föregicks av en kraftig provokation och dels själva misshandeln och sist men inte minst att personen ej är dömd sedan tidigare. Det är därför jag menar att man brukar försöka bedöma om gärningen har ett straffvärde överstigande 12 månaders fängelse. Om inte så dömer man i regel inte till fängelse.

Vem som helst av oss kan exemplifiera med tidigare domar för jämförelser. Jag minns t ex. en i mina ögon ytterst våldsam misshandel som fångades på en övervakningskamera på en bensinstation.

(FB) Boden: Mordförsök på väktare (1/4 -12)

Fyra unga personer ger sig på en väktare på väg hem från jobbet, det slutar med att de brottar ner honom och kraftigt misshandlar honom. Bl a. hålls han fast medan en annan gärningsman har tagit väktarens batong och om och om igen försöker slå väktaren i huvudet (som tur är lyckas denne gardera sig och skydda huvudet). Det är ett mirakel att han överlevde det grova våldet med enbart diverse stygn i ansikte och huvud samt blåmärken över kroppen.

Straffet som utdömdes hamnade till slut i HR på allt från 2 månader till 1 års fängelse. I mina ögon är det här en av de värre misshandlar jag har sett, det var en väldigt brutal händelse. Trots det straffades bara två av gärningsmännen med 1 års fängelse. Detta eftersom de fick en straffrabatt pga att de var mellan 18-20 år gamla.

Det var ett exempel. Min poäng med det här är att jag VET att det krävs vad gemene man anser som synnerligen grovt våld för att dömas för ett längre fängelsestraff för misshandel.

Mig veterligen är det oerhört ovanligt att någon döms till maxstraff, oavsett om det är ringa, normal, grov eller synnerligen grov misshandel. Jag tror ärligt talat faktiskt att det aldrig har hänt. Det finns fall där folk t ex. har förts bort och fått "gangster" liknande misshandlar med tortyrinslag (utdragna tänder, bortklippta fingrar mm.), trots det har det ändå bara dömts ut ett par års fängelse.

Sist men inte minst, det jag hela tiden försöker säga är att det är sällan man döms till fängelse för misshandel som förstagångsförbrytare om våldet inte har varit allt för kraftigt. Det här har redan diskuterats flera gånger i tråden, för ASAP Rockys del handlar det om att han har kastat omkull personen ifråga och även utdelat några slag mot kroppen. Jag tror inte att det räcker till ett straffvärde som renderar i ett fängelsestraff...och än en gång, ta också hänsyn till föregående provokation samt att han är ostraffad. Då hamnar vi på villkorligt dom och böter.

Du behöver inte ens tro, för det är till och med uteslutet att hans döms till fängelse om det bara är de gärningarna som han har gjort sig skyldig till. Knäckfrågan är därför om det stämmer att det bara är det som han har gjort. Enligt hans advokat, som uttalade sig i nån artikel för ett tag sen, finns det ingen annan bevisning än den som vi alla har sett så det lutar ju därför så här långt iaf åt att åklagaren har jäkligt lite på fötterna. Men vi får väl se.
Citera
2019-07-25, 08:45
Medlem
ariberts avatar
Som jag ser det finns det bara två alternativ för åklagaren. Rocky åtalas alt. Rocky frias. Någon förlängning av häktestiden har jag svårt att se, då åklagaren haft en månad på sig att arbeta med fallet.
Citera
2019-07-25, 08:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Som jag ser det finns det bara två alternativ för åklagaren. Rocky åtalas alt. Rocky frias. Någon förlängning av häktestiden har jag svårt att se, då åklagaren haft en månad på sig att arbeta med fallet.

Tyvärr är det så här i Sverige att man kan få sitta häktad rejält länge om åklagare och polis släpar fötterna efter sig. Så jo, det finns en rejäl risk att han blir omhäktad idag.
Citera
2019-07-25, 08:55
Medlem
SKiTSURs avatar
Alla 3 häktade fram till rättegång enligt AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in