Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Gretas ambition är nog iofs inte att sänka de globala koldioxidutsläppen utan snarare att påverka andra människor, allt från gräsrötter till presidenter att tänka om och vakna. Visst är det en infantil tanke att tro att det går att påverka lobbyismen och politikens grundpelare kapitalismen, men jag ser inget fel i att hon försöker.
Edit: det är ju lite som när barnet ber pappa sluta dricka. Pappa bestämmer sig för att ta ett glas till men gör det med lite dåligt samvete.
Hej och tack för svaret!
Jag tror också att det finns lite olika tolkningar av vad Greta egentligen vill uppnå. Från att hon bara vill minska konsumtionshetsen och onödig miljöförstöring (jättebra båda sakerna

) till att hon närmast försöker hetsa och skrämma med civilisationens undergång, att vi måste halvera CO2-utsläppen och ska känna skam och skuldkänslor.
Just det att hon pekar på år 2030 (= om bara 10 år!) som the tipping point och säger att det kommer att krävas stora och omvälvande förändringar gör att i alla fall jag uppfattar henne som alarmist.
Så här står det t.ex i familjen Ernman/Thunbergs egen bok:
”För antingen så klarar vi Parisavtalets tvågradersmål och undviker att sätta igång en katastrofal kedjereaktion långt bortom vår egen kontroll - eller så gör vi det inte.”
Det är alarmism och skräckpropaganda som definitivt inte har hämtats från någon officiell rapport.
Extra pinsamt blir det när de senare i samma bok hänvisar till den fd chefen på en avdelning inom NASA, James Hansen, som enligt dem är ”en framträdande kritiker av det i hans ögon hopplöst tillräckliga Parisavtalet.”
Fast Greta har desto större tilltro till avtalet än han. Greta tycks övertygad att det kan rädda vår civilisation från sin undergång.
Det kanske i alla fall kan stoppa our house from burning any more? Inte vet jag. Men knappast Greta heller.