2019-07-30, 13:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men om nu Greta rådfrågar sin pappa och han ger henne feedback skriver hon inte sina tal själv.
Då har hon skrivit talet med hjälp av sin pappa. Tvärtemot vad som påstås.

Detta är en märklig invändning.

Alla som skriver tal, artiklar, böcker, låttexter osv låter ju alltid andra granska texterna innan de görs offentliga. De vill ha feedback. De vill se om de missat något. De vill se vilket intryck texten gör på andra. De vill ha synpunkter.

Detta är något självklart. Men det är dock fortfarande en person som ses som själva författaren/låtskrivaren, trots feedback från andra.

Finns det möjlighet (t.ex i en bok) så kan författaren tacka andra för hjälpen. Men det är inte alltid det passar.
2019-07-30, 13:25
Medlem
Ett riktigt klavertramp detta med Monaco-kungafamiljens båt.

Många av mina utländska vänner som har tyckt bra om Greta (de har inte vetat hur känd hennes familj är i Sverige utan trodde länge hon var en vanlig högstadietjej) har nu börjat skriva på Facebook att hon bara är en bluff och ett pr-trick. Malena är inte världskänd men prins Albert och Casiraghi-familjen är det, prinsdömet är känt för sitt överflöd, sin lyx, sina rika skatteflyktingar etc, nu gick luften ur ballongen.
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Var lite positiva! Se till hennes framgångar i Europa. Nu åker hon över Atlanten för att fortsätta där. Man har lovat att ta emot henne som en drottning när hon anländer till New York.

Såvitt jag förstår kommer hon inte att närvara i Belgien när hon utses till hedersdoktor och hon kommer rimligen inte heller att kunna närvara i Oslo om hon får Nobels fredspris. Hon ger allt för att försöka hindra skithål som er från att förstöra världen.

Skithål?

Apropå det undrar jag lite vad du själv gör för miljön? Annat än att sitta och andas ut växthusgaser? Är det inte så att du är lite för överårig och borde göra något åt saken?
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Men Greta samverkar med forskare för att sprida korrekt information. Och de samverkar med henne.
Du skrev att forskare stödde Greta. Att stödja är inte synonynt med att samverka.

Citat:
Och hon skriver talen själv, men rådfrågar vissa personer för att få feedback.
Höga politiker däremot, använder talskrivare.
Precis. Hon skriver talen tillsammans med sin pappa.
Citat:
Jag tror inte att du förstår eftersom du är förblindad när det gäller Greta Thunberg, Sveriges mest kända person och en av världens mäktigaste politiska ledare enligt Time.
Time har inte utsett Greta till en av världens mäktigaste politiska ledare förutom i din fantasi.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så hon är politisk ledare nu också. Vem är det som är förblindad på Time?
Jag har inte skrivit det du citerar.
2019-07-30, 13:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit

Nu är det inte direkt Churchills nivå på hennes tal, för att uttrycka sig lite försiktigt.

Så jag tror att hon mycketncäl kan skriva dem själv. Att hon sen testar dem och tar kritik innan hon ger dem, betyder inte att hon inte skulle ha skrivit dem själv. Någon större variation är det inte heller.
Jag har inte skrivit det du citerar.
2019-07-30, 13:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Många av mina utländska vänner som har tyckt bra om Greta (de har inte vetat hur känd hennes familj är i Sverige utan trodde länge hon var en vanlig högstadietjej) har nu börjat skriva på Facebook att hon bara är en bluff och ett pr-trick. Malena är inte världskänd men prins Albert och Casiraghi-familjen är det, prinsdömet är känt för sitt överflöd, sin lyx, sina rika skatteflyktingar etc, nu gick luften ur ballongen.

Jag tror man kan resonera som att ändamålet helgar medlen. Vad är väl lite lyx och skatteflykt om hon kan rädda världen från undergång? Att hon nu tagit klivet in i världens absoluta kändiselit är det offer hon måste göra.
2019-07-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Politisk ledare när hon inte stödjer några politiska rörelser?
Man får skilja på politik och partipolitik. Hon är ointresserad av de politiska partierna men är likväl verksam som talare när det gäller klimatpolitik.

Hon vänder sig till alla och envar och till alla partier. Och hon får stöd från många vitt skilda håll, från aktivister och klimatforskare till kungligheter och kändisar.
2019-07-30, 13:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Detta är en märklig invändning.

Alla som skriver tal, artiklar, böcker, låttexter osv låter ju alltid andra granska texterna innan de görs offentliga. De vill ha feedback. De vill se om de missat något. De vill se vilket intryck texten gör på andra. De vill ha synpunkter.

Detta är något självklart. Men det är dock fortfarande en person som ses som själva författaren/låtskrivaren, trots feedback från andra.

Finns det möjlighet (t.ex i en bok) så kan författaren tacka andra för hjälpen. Men det är inte alltid det passar.
Märklig invändning.
Enligt dig passar det alltså inte att Greta talar om att hon får hjälp med sina tal på en direkt fråga utan det är stället passande att hon påstår motsatsen. Varför ska hon undanhålla sanningen, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av justina

Greta håller på att bli ihjälkramad. Alla som kan vill bli förknippade med henne samtidigt som ingen verkar ta hennes budskap på allvar. Det händer ingenting reellt.
Senast redigerad av DoraF 2019-07-30 kl. 13:38.
2019-07-30, 13:32
Medlem
Picamagpies avatar
Alla förändringar måste komma genom demokrati, säger hon samtidigt som hon förespråkar civil olydnad.
2019-07-30, 13:33
Medlem
Citat:
Man får skilja på politik och partipolitik. Hon är ointresserad av de politiska partierna men är likväl verksam som talare när det gäller klimatpolitik.

Hon vänder sig till alla och envar och till alla partier. Och hon får stöd från många vitt skilda håll, från aktivister och klimatforskare till kungligheter och kändisar.
Stöd från kändisar och kungligheter borde vara negativt. Vad är det som gör att kändisar på något sätt är kvalificerade att påverka politiska beslut?

Snart kommer väl Greta på bild med världens främsta konumtionslangare, familjen Kardashian. Kända för att vara kända.
2019-07-30, 13:35
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Alla förändringar måste komma genom demokrati, säger hon samtidigt som hon förespråkar civil olydnad.

En högre form av demokrati är nog vad som avses.
2019-07-30, 13:36
Medlem
Livsstilsparasits avatar
När kastar de loss?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in