2019-07-24, 20:22
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Det är såhär att jag sagt angående ett ärende (vilket alla nog någon gång gjort) att jag gått till tandläkaren och spenderat några tusen. Fick pengar till cykel. Har snärjt in mig i lögner.

Kan någon ringa tandläkaren och få information om mig? Är det bara polis som kan få information från tandläkare?
Citera
2019-07-24, 20:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Det är såhär att jag sagt angående ett ärende (vilket alla nog någon gång gjort) att jag gått till tandläkaren och spenderat några tusen. Fick pengar till cykel. Har snärjt in mig i lögner.

Kan någon ringa tandläkaren och få information om mig? Är det bara polis som kan få information från tandläkare?

Tandläkaren har tystnadsplikt, men det är mer än polisen som kan få tillgång till information som hör hemma under tystnadsplikten:

En domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet vill veta om en viss person vistas på en vårdinrättning.

Kommunens socialtjänst eller Försäkringskassan behöver uppgifterna för en utredning av ett ärende.

Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva om någon är lämplig att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.

En läkare bedömer att en patient är olämplig att ha skjutvapen ska läkaren anmäla det till polisen.

Uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning.
Citera
2019-07-24, 20:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
De har tystnadsplikt.

Samtidigt så finns detta i din tandläkarjournal, men tror knappast att polisen kan begära ut den lagligt.
Citera
2019-07-24, 21:19
Medlem
Lazienkis avatar
En tandläkare borde rimligtvis få berätta om en person inte är patient hos dem.
Citera
2019-07-24, 21:28
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
En tandläkare borde rimligtvis få berätta om en person inte är patient hos dem.
Ja självklart

Mest nyfiken på vem som betalar för cykeln /tandläkaren, förstår inte riktigt upplägget
Citera
2019-07-24, 23:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Ja självklart

Mest nyfiken på vem som betalar för cykeln /tandläkaren, förstår inte riktigt upplägget

Jag gissar att TS begick ett bedrägeri genom att säga till någon snäll person att TS behövde gå till tandläkaren. Varvid TS köpte en cykel för pengsrna.
Citera
2019-07-25, 00:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag gissar att TS begick ett bedrägeri genom att säga till någon snäll person att TS behövde gå till tandläkaren. Varvid TS köpte en cykel för pengsrna.

Du kanske vet något som inte framgår tydligt i trådstarten, annars kan du läsa trådstarten en gång till.
Eller menar du att TS ljuger i trådstarten?
Senast redigerad av trottwell 2019-07-25 kl. 00:46.
Citera
2019-07-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vi<br /> bbar

Kan någon ringa tandläkaren och få information om mig? Troligtvis; speciellt om det är en större klinik där du hamnar hos någon receptionist och personen som ringer kan lite grundläggande social ingenjörskonst. Rent juridiskt så råder tystnadsplikt och det ska inte gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in