2019-07-24, 13:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Och hur var det ordagrant som SD:s advokat hade uttryckt sig angående att hans klient hade en teori?

Man kan nästan undra om det verkligen är en försvarsstrategi som en försvarsadvokat stöder?

Kanske mgm är väldigt bestämd på hur han vill att saker och ting ska skötas?

För mig känns strategin absolut "hokus pokus", suspekt och fishy. I mina ögon är det just en sådan sak som får mig att undra hur han tänker.

Misstänkte mördarens hemliga försvarsstrategi

"Under de långa samtalen med sin försvarare i polishuset har han flera gånger kommit in på vad han tror att trebarnsmamman har råkat ut för – men han har inte ännu inte berättat för polisen:

– Det är inget hokuspokus i detta, men för närvarande ligger vi lågt, säger advokat Ingvar Backman.
"

[...]

"Då har Ingvar Backmans klient lagt fram en egen teori, vad han tror har hänt trebarnsmamman.

Men ännu har de inte lanserat den för polisens utredare.

– Den tiden kommer, men för närvarande ligger vi lågt. Vi behöver bara bemöta det som åklagaren ställer frågor om, säger advokat Ingvar Backman.

Pekar han ut någon annan?

– Det är din slutsats, jag kommer inte med den uppgiften. Jag vill helst inte diskutera hans teorier, inte mina egna heller.

Är det här något som ni kan använda er av i försvaret?

– Ja, den tiden kommer. Det är inget hokuspokus i detta, men som sagt, för närvarande ligger vi lågt.
"

Edit:
Ser att jag var lite för långsam!
Så är det när man steker samtidigt!
Citera
2019-07-24, 13:21
Medlem
Citat:
Och hur var det ordagrant som SD:s advokat hade uttryckt sig angående att hans klient hade en teori?

Ja, det vill även jag gärna veta.
Kanske kontot notknapparen kan vara tråden behjälplig med att gräva fram hur adv IB uttryckte sig för medierna?

Kontot ifråga tycks ju ha lätt att hitta citat från MV, så ett litet advokatyttrande borde väl inte vara en alldeles omöjlig uppgift att få fram?
Och på tal om citat från MV, kan noteras att det kontot skriver om att SD skulle ha droppat mer än ett namn. Varifrån skulle en sån uppgift kunna komma ifrån? Inte väl som ett litet läckage från utredningen väl, nej..? Läckor..?

Orättvist anklaga MV för att sprida sekretessat material..?
Jag? -Nej, absolut inte!
Citera
2019-07-24, 13:21
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan nästan undra om det verkligen är en försvarsstrategi som en försvarsadvokat stöder?

Kanske mgm är väldigt bestämd på hur han vill att saker och ting ska skötas?

För mig känns strategin absolut "hokus pokus", suspekt och fishy. I mina ögon är det just en sådan sak som får mig att undra hur han tänker.

Misstänkte mördarens hemliga försvarsstrategi

"Under de långa samtalen med sin försvarare i polishuset har han flera gånger kommit in på vad han tror att trebarnsmamman har råkat ut för – men han har inte ännu inte berättat för polisen:

– Det är inget hokuspokus i detta, men för närvarande ligger vi lågt, säger advokat Ingvar Backman.
"

[...]

"Då har Ingvar Backmans klient lagt fram en egen teori, vad han tror har hänt trebarnsmamman.

Men ännu har de inte lanserat den för polisens utredare.

– Den tiden kommer, men för närvarande ligger vi lågt. Vi behöver bara bemöta det som åklagaren ställer frågor om, säger advokat Ingvar Backman.

Pekar han ut någon annan?

– Det är din slutsats, jag kommer inte med den uppgiften. Jag vill helst inte diskutera hans teorier, inte mina egna heller.

Är det här något som ni kan använda er av i försvaret?

– Ja, den tiden kommer. Det är inget hokuspokus i detta, men som sagt, för närvarande ligger vi lågt.
"

Edit:
Ser att jag var lite för långsam!
Så är det när man steker samtidigt!

Då kallades det försvarsstrategi, men nu kan man nog kalla det Fördröjningstaktik.
Citera
2019-07-24, 13:22
Medlem
Citat:
Det är i Expressen andra juni 2018 Ingvar Backman uttalar sig. Han hade då haft ett timslångt samtal med SD som lagt fram en teori om vad SD trodde hänt LW. Den skulle de presentera senare för polisen. Det skulle inte vara ngt hokus pokus sa IB, och ville varken gå in på vilken teori SD hade eller han själv. Jaja

EDIT: Jag var visst trea på den! Men sitter jag och rensar kantareller samtidigt. Det där med advokatens egen teori kom jag inte ihåg. Fnirfigt, kan man minst säga.
Senast redigerad av Elsa2018 2019-07-24 kl. 13:26.
Citera
2019-07-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Då kallades det försvarsstrategi, men nu kan man nog kalla det Fördröjningstaktik.
... och som i så fall måste beskrivas som exceptionellt framgångsrik! Världsledande som metod betraktad!

SD är på fri fot sen mer än ett år.
Citera
2019-07-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Och det sätter ju åter fokus på det jag försökt påpeka ett flertal gånger och det som kloka personer som Notknapparen, Philomena med fler tar upp: Varför finns ingen skarp varning för en random mördare? Varför är inte SD, HD, diverse grannar, GC-folk och alla andra hysteriska och kräver att polisen tar fast denna random mördare som smyger runt i buskarna runt deras hus eller i deras stad? Varför spekulerar inte media och polisen om en extremt våldsam mördare som hotar de boende i Örebro? Eller om någon/några som kanske flytt landet?

Bland annat Glendale, Polisen, åklagaren, media och många andra är nog ganska säkra på svaren på dessa frågor:

Men klokare personer inser säkerligen att det du anför är ett arketypiskt cirkelresonemang: polis/åkl bestämde sig på ett mycket tidigt stadium för att SD var sannolik GM och därför anhölls och även häktades han och därför har media rapporterat om det och eftersom polis/åkl fortfarande håller honom som den som sannolikt mördade LW så finns det ju givetvis ingen anledning för polis/åkl att, iaf officiellt, gå ut med att de spekulerar om någon annan GM och därför lyser även alla skarpa varningar om random GM med sin frånvaro och då lär ju heller inte media publicera artiklar om polisens eftersökningar om annan GM.
Ungefär så.
Detta är nu inget försvarstal för SD, bara som jag ser det.
Citera
2019-07-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men klokare personer inser säkerligen att det du anför är ett arketypiskt cirkelresonemang: polis/åkl bestämde sig på ett mycket tidigt stadium för att SD var sannolik GM och därför anhölls och även häktades han och därför har media rapporterat om det och eftersom polis/åkl fortfarande håller honom som den som sannolikt mördade LW så finns det ju givetvis ingen anledning för polis/åkl att, iaf officiellt, gå ut med att de spekulerar om någon annan GM och därför lyser även alla skarpa varningar om random GM med sin frånvaro och då lär ju heller inte media publicera artiklar om polisens eftersökningar om annan GM.
Ungefär så.
(det där längst ned)
Det är inte bara du som ser det på det viset.

Det är ju uppenbart att Polisen från Dag 1 valde att helt fokusera på SD, och att utredningen samtidigt skulle ha bedrivits brett och förutsättningslöst, är ju bara snack!
Det är inte förrän långt senare, när mordutredningen kört fast i dyn, som Polisen och åkl börjar prata om att man jobbar brett.
Citera
2019-07-24, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Det är naturligtvis en försvarares huvuduppgift att ta tillvara sin klients rättigheter. I försvaret ligger naturligt att undersöka och slå hål på ÅK bevisning om den inte håller. Allt under förutsättning att mgm nekar till det han anklagas för.

Försvarets strategi är att visa att annan gm är möjlig, att det inte är ställt utom rimligt tvivel eller att bevisningen inte håller om det finns minsta ingång om hans klient nekar.

På det viset är ju inte strategin på något sätt ovanlig, utan tvärtom.
Men det är en sak att till pressen inte vilja yttra sig i förhör och en annan att i förhör inte vilja lägga fram sin strategi.

På sätt och vis ligger ju en klient i underläge mot ÅK, som har många utredare och lång tid på sig att förbereda sitt mål. Mgm och hans försvarare får endast ta del av förundersökningen när åtal läggs fram och de bitar som framkommit i förhör.

Jag tänker att försvaret måste hela tiden arbeta på sina strategier som de misstänker kan komma till pass vid ett eventuellt åtal.
Citera
2019-07-24, 13:51
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ungefär så.

Jag förstår vad du menar. Jag TROR dock inte att de "bestämt sig", utan att de på ett eller annat sätt VET det, men inte kunnat få ihop allt de behöver för ett åtal - ännu. Om det fanns andra troliga GM, så TROR jag och HOPPAS att de verkligen hade påpekat detta för allmänheten och givetvis i synnerhet för dem som bor i närområdet, om de tror att en helt annan (eller flera) GM finns där.

Likaså HOPPAS jag även att de inte skulle utsätta en uppenbart oskyldig person för titeln "Skäligen Misstänkt" så här länge, om de hade sina tvivel.

Jag, personligen, tror att de har rätt MGM, men om de inte har det så vill jag givetvis att han ska slippa dras med misstanken. Den misstanken önskar man ju ingen oskyldig människa.
Citera
2019-07-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det där längst ned)
Det är inte bara du som ser det på det viset.

Det är ju uppenbart att Polisen från Dag 1 valde att helt fokusera på SD, och att utredningen samtidigt skulle ha bedrivits brett och förutsättningslöst, är ju bara snack!
Det är inte förrän långt senare, när mordutredningen kört fast i dyn, som Polisen och åkl börjar prata om att man jobbar brett.

Att det inte skall ha jobbats brett verkar ju vara slogan för de som hoppas att SD är oskyldig. Samtidigt vid en rak fråga verkar de flesta anse, undantaget Draifos, att man självklart borde kolla upp SD först.

Du får gärna skriva ut att det är din gissning så du inte utav misstag råkar lura nytillkomna här i tråden. För du känner ju inte de inblandade, har ingen insyn i utredningen och om du hade haft det så hade du självklart inte lämnat ut några sekretessbelagda uppgifter ändå.
Citera
2019-07-24, 14:50
Medlem
Citat:
Att det inte skall ha jobbats brett verkar ju vara slogan för de som hoppas att SD är oskyldig. Samtidigt vid en rak fråga verkar de flesta anse, undantaget Draifos, att man självklart borde kolla upp SD först.

Du får gärna skriva ut att det är din gissning så du inte utav misstag råkar lura nytillkomna här i tråden. För du känner ju inte de inblandade, har ingen insyn i utredningen och om du hade haft det så hade du självklart inte lämnat ut några sekretessbelagda uppgifter ändå.
Det sista:
Alldeles riktigt! Skönt att bli alldeles korrekt bedömd i den delen!

Däremot din inledning... hmm..?
Missuppfattar jag din skrivning när jag tolkar det som att du kanske tror att jag anser SD vara oskyldig?
För i så fall har du fel, väldigt fel till och med! Om man (du) bemödar sig (dig) att läsa vad jag har skrivit här i tråden, så framgår det klart och tydligt att SD är med på min lista över fullt tänkbara gärningspersoner.
Men eftersom flera konton uppvisar grava lässvårigheter, så blir det svårt för många av dem att kunna ha två tankar i luften på samma gång. Så om jag försvarar SD:s rätt att inte bli kallad mördare innan dom fallit, så finns det klenbegåvade här i tråden som tar det som intäkt för att jag anser honom vara oskyldig.
Till Flashbacks 18-årsgräns borde fogas krav på åtminstone 80 i IQ
Citera
2019-07-24, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ungefär så.

Fast nu utgick ju diskussionen från början om varför SD (och HD) inte verkade oroliga (enligt någon skribent), om de nu menar att SD är oskyldig. Och att de isf vara mycket oroliga för att en mördare går lös i deras kvarter. Barn och familj.

Sedan finns det förstås många skribenter som är väldigt kloka.
Det kan jag hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in