2019-07-24, 07:58
Medlem
Min gissning är att SD:s teori handlar om en slumpmässig mördare. Att LW skulle ha bevittnat något som fick henne att gå ut.
Citera
2019-07-24, 08:49
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill bara påminna om vad adv IB lär ha sagt om hur SD ser på saken. Enligt ombudet lär SD ha en klar uppfattning om vem som skulle kunna ha mördat LW, men att han i "dåvarande nuläge" inte ville berätta mer än så.

SD verkar inte vara den där räddhågsna typen.
Inte HD heller.
Så om de båda har en klar uppfattning om vem som mördat LW och de vet att den personen är i ett underläge -tja, då kanske de inget har att frukta? Då kan det för dem vara typ 'business as usual' och inget mer med det.
(spekulation)

I så fall vore det väl bättre att berätta vem som är mördaren? Så att hen kan låsas in och SD och HD kan fortsätta sina liv utan misstankar om att de är mördare. Varför skyddar de i så fall GM? Det finns väl ingen anledning att vänta? De lämnar barnen ensamma hemma medan de är ute och letar burkar. De är verkligen inte oroliga för att en mördare går lös i kvarteret. Är i underläge? Inget att frukta? Även om de inte är oroliga för egen del så borde de oroa sig för barnen.
Citera
2019-07-24, 08:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Min gissning är att SD:s teori handlar om en slumpmässig mördare. Att LW skulle ha bevittnat något som fick henne att gå ut.

Enligt EGT så trodde väl SD att LW var ute och ordnade med en burk som födelsedagspresent till sonen och att hon då ramlade ner från ett träd
Senast redigerad av smokeonthewater 2019-07-24 kl. 08:54.
Citera
2019-07-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
I så fall vore det väl bättre att berätta vem som är mördaren? Så att hen kan låsas in och SD och HD kan fortsätta sina liv utan misstankar om att de är mördare. Varför skyddar de i så fall GM? Det finns väl ingen anledning att vänta? De lämnar barnen ensamma hemma medan de är ute och letar burkar. De är verkligen inte oroliga för att en mördare går lös i kvarteret. Är i underläge? Inget att frukta? Även om de inte är oroliga för egen del så borde de oroa sig för barnen.
(mitt andra fetade, längst ned)
Vems barn?
Följdfråga: Vilket barn?

För om du kikar på min första fetning, den som inleder ditt inlägg, så skulle det kunna vara så att SD, under förutsättning att han inte är mördaren, vill vara hygglig och därför väljer att inte peka ut vem han tror/anar/misstänker för mordet.

Man skulle därmed kunna säga att det kan vara så att SD har "en teori" och att han därför har "en klar uppfattning" om motivet för mordet.
Förstår du vart jag vill komma?
Citera
2019-07-24, 09:59
Medlem
Honan6s avatar
Fick vi i tråden någon tydlig förklaring om vad Rosamunds forskning handlade om - var det om mordet på LW eller handlade det om trådskrivare och beteenden?
Det sista inlägg jag minns från hen var att det skulle ske en överlämning av trådforskningen till en annan deltagare - till Vem? Har/hade Rosamund en hel forskningsgrupp här?
Kommer vi få ta del av hypoteser, resultat och slutsatser? Eller, kommer det att förbli oklart och vi har utan medgivande deltagit i en studie eller var detta om forskningen något Rosamund kom på under resan i tråden?
Svar önskas från Rosamund eller någon som ingår i den eventuella forskningsgruppen - pm eller synligt för alla.
Citera
2019-07-24, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Väldigt intressant att du tänker så.

Jag har aldrig tänkt i de banorna, mer varit inne på personer som mgm känner till.

Din teori skulle kunna förklara och blir mer begriplig ur hans perspektiv att hålla inne med det, dvs enbart ta upp det om det är "nödvändigt". Det är annars helt ologiskt och kan verka skumt att tro sig veta vem som är mördaren men låta sig själv vara den misstänkta utan att peka ut personen.

Å andra sidan känns "random" inte som ett Ess att dra ur rockärmen heller.
Jag tycker hela idén som han har, att han har en teori om vad som har hänt, men som han inte delger känns mycket konstig. Det är väl sådana här saker som gör att magkänslan säger en sak.

Vad är det som får dig att tro att hans teori handlar om en slumpmässig mördare?
Citera
2019-07-24, 10:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Enligt EGT så trodde väl SD att LW var ute och ordnade med en burk som födelsedagspresent till sonen och att hon då ramlade ner från ett träd

Rent teoretiskt hade hon kunnat gå ut till intilliggande lekplatsen för att laga yngste sonens cache i/vid rutschkanan. Den var nämligen felanmäld sedan den 3 mars 2018.
Citera
2019-07-24, 10:55
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Och det sätter ju åter fokus på det jag försökt påpeka ett flertal gånger och det som kloka personer som Notknapparen, Philomena med fler tar upp: Varför finns ingen skarp varning för en random mördare? Varför är inte SD, HD, diverse grannar, GC-folk och alla andra hysteriska och kräver att polisen tar fast denna random mördare som smyger runt i buskarna runt deras hus eller i deras stad? Varför spekulerar inte media och polisen om en extremt våldsam mördare som hotar de boende i Örebro? Eller om någon/några som kanske flytt landet?

Bland annat Glendale, Polisen, åklagaren, media och många andra är nog ganska säkra på svaren på dessa frågor:

Citat:
---"Men för att tydliggöra: Stef*n D*vidsson är skäligen misstänkt för mordet på Len* W*sström,
enligt utredande polis och åklagare.
*=a, e." Glendale, 2019-06-24---
Citera
2019-07-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt intressant att du tänker så.

Jag har aldrig tänkt i de banorna, mer varit inne på personer som mgm känner till.

Din teori skulle kunna förklara och blir mer begriplig ur hans perspektiv att hålla inne med det, dvs enbart ta upp det om det är "nödvändigt". Det är annars helt ologiskt och kan verka skumt att tro sig veta vem som är mördaren men låta sig själv vara den misstänkta utan att peka ut personen.

Å andra sidan känns "random" inte som ett Ess att dra ur rockärmen heller.
Jag tycker hela idén som han har, att han har en teori om vad som har hänt, men som han inte delger känns mycket konstig. Det är väl sådana här saker som gör att magkänslan säger en sak.

Vad är det som får dig att tro att hans teori handlar om en slumpmässig mördare?

Mycket magkänsla och spekulerande såklart. Men också vägt in vad en del skribenter skrivit i tråden samt logiskt tänkande.

Säg att SD är skyldig. Då är det dumt att lämna ett specifikt namn som utredarna snabbt kan avfärda. En teori om en slumpmässig person är svårare att avfärda.

Om det är verkligen så att han haft ”en teori” så bör han rimligtvis ha lite mera kött på benen än bara att haspla ur sig intressanta namn som utredarna borde kolla upp. Rimligtvis skall det då finnas plausibla variabler som han tagit hänsyn till. Detta är nog svårt för hans del att ha gentemot en enskilt utpekad person.
Citera
2019-07-24, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mycket magkänsla och spekulerande såklart. Men också vägt in vad en del skribenter skrivit i tråden samt logiskt tänkande.

Säg att SD är skyldig. Då är det dumt att lämna ett specifikt namn som utredarna snabbt kan avfärda. En teori om en slumpmässig person är svårare att avfärda.

Om det är verkligen så att han haft ”en teori” så bör han rimligtvis ha lite mera kött på benen än bara att haspla ur sig intressanta namn som utredarna borde kolla upp. Rimligtvis skall det då finnas plausibla variabler som han tagit hänsyn till. Detta är nog svårt för hans del att ha gentemot en enskilt utpekad person.

Jag har för mig att MV skrivit tidigt i tråden i ett inlägg att SD hade en idé om vem det kunde vara den skyldige. Därefter har MV skrivit att det har varit lite mer i svepande drag. Hittar inte det inlägget nu, tror att jag citerade det för inte så länge sedan.

Tycker också mig minnas att MV har nämnt att SD "pratar på" (min tolkning, ej ordagrant), vilket kan försvåra för honom i framtida förhör som är långa och detaljrika och det kan bli svårt att minnas vad man har sagt om man inte hållit sig till sanningen.

Jag kan minnas lite galet här, men jag tänker att din teori inte alls är osannolik. Säg att han är skyldig, och först hintar lite att han har sina misstankar mot någon. Men efter lite eftertanke börjar han ana att denna metod är fruktlös, och att de naturligtvis kollar/har kollat en hel del av de personer som kan vara aktuella.

Och random, det är väl en teori som kan som du säger vara den som är svårast att kolla upp?

Jag har tänkt lite i banor av att det som t ex EGT har tagit upp är sådant som SD delgett sina bekanta, och EGT har ju också haft random på sin lista.

Det kan förstås vara så att i sin vän/umgängeskrets delar han med sig av vissa teorier, medan till förhörsledarna som sitter inne med mycket info, delar han inte av sig på samma sätt (om han är skyldig är bäst att tillägga).

------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det skulle vara intressant att följa en slutlig rättegång och se hur han försökt vilseleda och förneka och hur polisen lagt pusslet utan hans medhjälp.

Citat:
Ni hänger upp er på någonting som faller på sin egna orimlighet.

Anta att du får en bekant som försvinner plötsligt och hittas mördad.

Du vet vem mördaren är, men säger ingenting förräns du själv är häktad misstänkt för mordet.

Det är så långt ifrån ett rationellt beteende att man ser det som ett sätt för MGM att vilseleda utredningen och slippa stå själv i fokus.

Så svaret blir nej SD har inte pekat ut någon gärningsman utan lägger upp lika många teorier som snurrar runt i tråden.

Citat:
Men om du redan visste vem eventuell mördare är, varför kontaktar du inte polisen först? 🤔

SD tar upp att han har misstankar mot olika personer. Men först efter att han själv sitter anhållen som misstänkt.

Innan så hörde han inte av sig till polisen.
Det är ett minst sagt konstigt beteende.

Citat:
Nää, det har SD inte gjort och SD kan inte peka ut en enskild gärningsman. Han sprider bara ut massa antaganden och möjliga ledtrådar liksom vissa här i tråden. Det polisen gör då är att kontrollera samtliga påstående för att se om det ligger någon substans i det SD säger. Och hittills har ingenting pekat på någon annan misstänkt gärningsman än SD.

Fick ju ett inlägg från Carina som jag försöker svara på gott det går med att bara pedagogisk.
Citera
2019-07-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har för mig att MV skrivit tidigt i tråden i ett inlägg att SD hade en idé om vem det kunde vara den skyldige. Därefter har MV skrivit att det har varit lite mer i svepande drag. Hittar inte det inlägget nu, tror att jag citerade det för inte så länge sedan.

Tycker också mig minnas att MV har nämnt att SD "pratar på" (min tolkning, ej ordagrant), vilket kan försvåra för honom i framtida förhör som är långa och detaljrika och det kan bli svårt att minnas vad man har sagt om man inte hållit sig till sanningen.

Jag kan minnas lite galet här, men jag tänker att din teori inte alls är osannolik. Säg att han är skyldig, och först hintar lite att han har sina misstankar mot någon. Men efter lite eftertanke börjar han ana att denna metod är fruktlös, och att de naturligtvis kollar/har kollat en hel del av de personer som kan vara aktuella.

Och random, det är väl en teori som kan som du säger vara den som är svårast att kolla upp?

Jag har tänkt lite i banor av att det som t ex EGT har tagit upp är sådant som SD delgett sina bekanta, och EGT har ju också haft random på sin lista.

Det kan förstås vara så att i sin vän/umgängeskrets delar han med sig av vissa teorier, medan till förhörsledarna som sitter inne med mycket info, delar han inte av sig på samma sätt (om han är skyldig är bäst att tillägga).

------------------------------------------

Och hur var det ordagrant som SD:s advokat hade uttryckt sig angående att hans klient hade en teori?
Citera
2019-07-24, 13:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Och hur var det ordagrant som SD:s advokat hade uttryckt sig angående att hans klient hade en teori?

Luddigt värre. 2 juni 2018 så var svaret detta:

Citat:
Lena Wesströms misstänkte mördare har en hemlig försvarsstrategi.

Under de långa samtalen med sin försvarare i polishuset har han flera gånger kommit in på vad han tror att trebarnsmamman har råkat ut för – men han har inte ännu inte berättat för polisen:

– Det är inget hokuspokus i detta, men för närvarande ligger vi lågt, säger advokat Ingvar Backman.

https://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mordarens-hemliga-forsvarsstrategi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in