Citat:

Ursprungligen postat av 
Magnet83

Född den fjärde juli (1989). En sådan där film som jag känt till i åratal men aldrig kommit mig för att se förrän nu. En stark film som både kan vara allvarlig men samtidigt väldigt underhållande. Filmen har runt 7 på IMDb vilket förvisso är betyget jag själv ger den, men samtidigt känns det som en sådan där film som nog borde ha runt 8 med tanke på hur IMDb-användarna generellt sett röstar. 
Det jag verkligen vill lyfta fram hos Född den fjärde juli är Tom Cruise i huvudrollen som Ron Kovic. Tom Cruise har länge varit en stor favorit och han har i mina ögon alltid varit väldigt underskattad. Han må vara en av världens kändaste skådespelare och han har blivit Oscarsnominerad och därtill blivit både nominerad och vunnit Golden globe, mer än en gång. Men han verkar ofta hos lejonparten av filmpubliken bara ses som en sliskig, kufisk actionskådespelare, förknippad med filmer som Top Gun och Mission Impossible. Av generation X-skådisarna är det nog bara Leonardo DiCaprio, och kanske i viss mån Russell Crowe och Joaquin Phoenix, som är på samma nivå. 
Efter att ha sett Född den fjärde juli - och tidigare också Magnolia, Jerry Maguire, Rain Man, A Few Good Men, Eyes Wide Shut etc. - vill jag vara så pass djärv att påstå att Cruise förtjänar att nämnas i samma mening som de riktiga giganterna, typ Al Pacino, Robert De Niro, Marlon Brando, Jack Nicholson och James Stewart. Skådespelarinsatsen i Född den fjärde juli är i stort sett på samma nivå som några av mina favoritinsatser i andra filmer, exempelvis De Niro i Taxi Driver och Tjuren från Bronx, Pacino i Gudfadern del 2 och Dog Day Afternoon, Nicholson i Five Easy Pieces och Gökboet, Brando i On the Waterfront mm.

Tom Cruise är briljant som Lestat, han gör hela filmen. Hans bästa roll, helt klart. Jämför med Stuart Townsend som spelade Lestat några år senare, och Queen of the Damned var en riktig skitfilm på alla sätt och vis, detta trots att boken faktiskt är riktigt bra, långt bättre än Interview with the Vampire boken (olidligt sömnpiller som man måste ha bra tålamod för att orka läsa igenom). Men Interview with the Vampire som film, hade Tom Cruise och Brad Pitt, samt mycket bra regi osv, och ett mycket välskrivet manus av självaste Anne Rice, så det blev en mycket bra film.
Not quite furioso! 

Tom Cruise är hur skön som helst i Interview. När han dansar med det pestsmittade kvinnoliket, den scenen är guldhumor som Hollywood inte längre levererar nuförtiden.
Hur som helst, Tom Cruise är hur jävla rolig som helst i Magnolia också... worship the cock! 

Finns ingen bättre än Tom Cruise i rollen som ond och roligt psykfall