2019-07-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vilket år var det senast som Benny Hill gick på tv i Sverige?
På TV3 år 2003 runt kl 4 på morgonen.

Hade gärna sett dem sänt serien i repris.

I Ungern visar dem den varje vardag på bästa sändningstid så där är dem inte lika känsliga som i Sverige.
Citera
2019-07-23, 17:49
Medlem
Fanns flera tjeckiska barnprogram som gick på 80-talet. Bl.a två killdockor som jag tror hette Mat och patt eller något liknande. Sen fanns det ju också ett program som jag gillade med en farbror i plommonstop och paraply som kunde göra olika saker när han vred på sin hatt. Kommer inte på namnet bara.
Citera
2019-07-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Fanns flera tjeckiska barnprogram som gick på 80-talet. Bl.a två killdockor som jag tror hette Mat och patt eller något liknande. Sen fanns det ju också ett program som jag gillade med en farbror i plommonstop och paraply som kunde göra olika saker när han vred på sin hatt. Kommer inte på namnet bara.

Nu kom jag ihåg vad det hette: Panik tau, någon som minns det?
Citera
2019-07-23, 17:58
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Mat och Pat hette paret, som fick heta Två snubbar i svensk tv.
Farbrorn med plommonstop hette Pan Tau. Rätt bra serier båda två, som jag gillade som barn.
Citera
2019-07-23, 20:15
Medlem
DoktorNos avatar
1973 sändes en svensk serie, Pelle Jansson, som handlade om en pojke som flyttar från Jämtland till Göteborg.

Det lilla jag minns var att jag tyckte serien var bra och att Pelle Jansson hade en björnskinnsmössa, likadan som jag själv hade. Serien gick i fem, sex avsnitt på TV2 (Kom nu'rå! Vadå?) och jag tror inte den gått i repris.

Serien finns tydligen utgiven på DVD och jag undrar om nån sett den och kan säga om den är värd att köpa?
Senast redigerad av DoktorNo 2019-07-23 kl. 20:19.
Citera
2019-07-23, 20:31
Medlem
kraftfoders avatar
Under 80-talet gick det en serie på SVT som handlade om diamanter. Vi kallade den för Diamanterna. Serien är helt borta även från sökmotorer.

Kort historia lång:
Handlade om en judisk diamanthandlare som hette Mordechai Kremer. Han överlevde judeutrotningen och ville ha tillbaka sina diamanter.

Problemet var att BRudaremossrn fick åsknedsag i sista avsnittet så ingen här i Göteborg fick reda på slutet..

Totalt bortglömd serie, men har gnagt i min skalle, hur gick det?

Vad hette serien, Diamanterna var nog bara något vi kanske kallade serien för.

Någon som vet?
Jäkla bra var serien i alla fall. Att missa slutet är bedrövligt. Jämför med att läsa en deckare på 500 sidor och någon rivit bort sista sidan där mördaren avslöjas...

Inte jätteviktigt men har gnagt i min skalle i snart 40 år..

Brudaremossen skulle det vara. Tvsändaren över Göteborg med omnejd.
Senast redigerad av kraftfoder 2019-07-23 kl. 20:33.
Citera
2019-07-23, 20:52
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Under 80-talet gick det en serie på SVT som handlade om diamanter. Vi kallade den för Diamanterna. Serien är helt borta även från sökmotorer.

Kort historia lång:
Handlade om en judisk diamanthandlare som hette Mordechai Kremer. Han överlevde judeutrotningen och ville ha tillbaka sina diamanter.

Problemet var att BRudaremossrn fick åsknedsag i sista avsnittet så ingen här i Göteborg fick reda på slutet..

Totalt bortglömd serie, men har gnagt i min skalle, hur gick det?

Vad hette serien, Diamanterna var nog bara något vi kanske kallade serien för.

Någon som vet?
Jäkla bra var serien i alla fall. Att missa slutet är bedrövligt. Jämför med att läsa en deckare på 500 sidor och någon rivit bort sista sidan där mördaren avslöjas...

Inte jätteviktigt men har gnagt i min skalle i snart 40 år..

Brudaremossen skulle det vara. Tvsändaren över Göteborg med omnejd.
"Diamonds" från 1981?
https://www.imdb.com/title/tt0162802/
Var före min tid så har ingen aning om hur det slutade.
Citera
2019-07-23, 23:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
"Diamonds" från 1981?
https://www.imdb.com/title/tt0162802/
Var före min tid så har ingen aning om hur det slutade.

Tack! Ska kolla upp detta! "Diamanterna" sa vi då..
(Jäkla länge sedan i alla fall..)
Citera
2019-08-06, 18:05
Avslutad
Nordiska rådets sammanträde (Tidigt 1960-tal).
Citera
2019-08-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Har alla glömt Dave Allen? Har ingen aning om varför han dyker upp ur mitt minne då och då? Måste ha varit något ändå.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dave_Allen

En klassiker, med absolut gehör för sådant som detaljer, röst och komisk timing. Jag minns honom mycket väl, han befann sig i en helt annan liga än dagens tv-ståuppare och agendadrivna "komiker".
Citera
2019-08-09, 12:53
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En klassiker, med absolut gehör för sådant som detaljer, röst och komisk timing. Jag minns honom mycket väl, han befann sig i en helt annan liga än dagens tv-ståuppare och agendadrivna "komiker".

Var det inte han som var lite på dojan under programmet eller i alla fall satt och drack whiskey. På den tiden kunde man skämta om allt. Vill minnas att han ofta pratade om katolska kyrkan. Ja nog är det skillnad på komiker då och nu.
Citera
2019-08-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Var det inte han som var lite på dojan under programmet eller i alla fall satt och drack whiskey. På den tiden kunde man skämta om allt. Vill minnas att han ofta pratade om katolska kyrkan. Ja nog är det skillnad på komiker då och nu.

Jo, han hade ett glas whiskey strategiskt placerat på ena armstödet av sin (stålrörs?) fåtölj.

Dave Allen, Monty Python och M*A*S*H* lever sida vid sida i mina tv-minnen från barndomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in