Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Det kan även vara så att du inte kan finna dig själv utan gudstro.
Ja precis, min gudstro är en del av mig - när jag dyker in i den så lär jag känna mig själv också.
Det fascinerar mig mycket med andlighet, speciellt indelningen kropp, själ och ande. Inom Islam har jag läst om "nafs" även ( som är egot eller motsvarande "köttet" i kristendom eller "lägre jag" inom generell andlighet).
Allt som innefattar min köttsliga sida är i kontakt med Satan och Egot, och det som är så vackert är att Jesus inte hade detta alls - dvs han följde Gud helt och hållet oavsett hur svårt det var. Och han gjorde allt för vår skull, pga att vi har en sådan syndig, köttslig sida inom oss.
Det verkar som att Islam och Judendom jobbar mycket med denna mänskliga, lägre jag-sidan medan kristendomen menar att vi ska nå upp till Jesus gold standard och bejaka vår andliga natur och döda köttet. Därmed befrielse från lagen, för Anden står över lagen.
Just nu vill jag utforska min själ- dvs min vilja, känslor och intellekt. Det jag hittills kommit fram till är att min själ är i djupt mörker och mycket uppgiven. Detta i sin tur tror jag beror på att har för mycket "kött" i mig och därmed skyms min Ande. Det är lätt att mäta detta: jag klarar mig inte länge utan fysisk mat, försökte fasta och det gick bara några timmar innan jag bröt. Detta fastän jag vill börja närma mig Gud igen... Så jag har mycket att jobba på.
Jag tror att en människa som styrs av Anden är mycket friare och lyckligare än en som styrs karnalt.