• 1
  • 2
2019-04-14, 01:42
Medlem
Inför planeringen av sommarens övningar kan följande vara av intresse, kanske finns en (billig) ställplats för den som orkar söka...

https://www.svenskagasthamnar.se/se/

https://www.gasthamnsguiden.se

https://www.gasthamnsguide.se
.
Citera
2019-05-03, 10:23
Medlem
Dejads avatar
Dock blir det ganska missvisande om du räknar på gästhamnsplatser och utgår från det. Jag har två båtplatser och betalar inte mer än 6000 för båda (var av en med bra läge står för 4000-ish av den avgiften) då ingår lyft, vinterförvaring och el.
Hade jag legat i en gästhamn med högsäsongspriser så hade det varit en annan summa. Runt storstäderna trissas priserna ofta upp men letar man lite brukar man kunna hitta guldkorn med bra priser.
Citera
2019-07-23, 13:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Alla öarna i södra skärgården samt Öckerö kommun finns ju också. Hönö Klåva kostar ca 200 kr natten.
Men håller med. Mollösund tar 400 kr natten <12,99 meter
Jag höll fan på att storkna när jag skulle betala i Mollösund härom dagen och fick slanta upp 400,-! Dyrare än Väderöarna, Fjällbacka, Grebbestad, Strömstad osv..
Visserligen ligger jag helst i naturhamnar, men ibland behöver man av olika anledningar ligga i gästhamn. Låg en natt i Strömstad där en passagerare skulle mönstra av, sedan blev det väl sent att leta naturhamn, en annan natt låg vi i Grebbestad eftersom det skulle tvättas kläder. Då är det hamnavgift på 380,- har jag för mig, för att ha tillgång till tvättstugan. Sedan får man betala 50,-/maskin...
Visst kostar det pengar, men ibland har man inget val, såvida man inte vill tvätta för hand.

Det jag kan tycka är mest hutlöst är när man tar betalt för att ligga bara någon timme. Jag betalar av princip inte om jag bara skall handla eller fylla vatten/bränsle!
Senast redigerad av Mr.Woods 2019-07-23 kl. 13:21.
Citera
2019-07-23, 19:45
Medlem
Det verkar som gästhamnsavgiften är högst på Orust och i Tanum samt Göteborg på Västkusten

Alla klagar på Bohuslän Trångt många båtar dyrt mm

Ett alternativ är ju Vänern och Dalslands kanal precis tvärt om

Inte mycket båtar långt mellan båtarna gästhamnarna billiga (undantag Vänersborg)
se tex http://spikensbat.se/gasthamn/

Göta älv där ingår en del gästhamnsagifter i kanal avgiften (1000 kr)

Dalslands kanal är också vackert men dyr kanalavgift men
maxdjup 1,8 och begränsad masthöjd
Citera
2019-07-23, 21:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det verkar som gästhamnsavgiften är högst på Orust och i Tanum samt Göteborg på Västkusten

Alla klagar på Bohuslän Trångt många båtar dyrt mm

Ett alternativ är ju Vänern och Dalslands kanal precis tvärt om

Inte mycket båtar långt mellan båtarna gästhamnarna billiga (undantag Vänersborg)
se tex http://spikensbat.se/gasthamn/

Göta älv där ingår en del gästhamnsagifter i kanal avgiften (1000 kr)

Dalslands kanal är också vackert men dyr kanalavgift men
maxdjup 1,8 och begränsad masthöjd
Klagar egentligen inte, även om jag tycker att avgifterna är hutlösa på vissa ställen. Oftast ställen där jag ändå helst inte ligger...
Det finns ju mängder av underbara naturhamnar att välja på. Och även om det ibland är trångt på västkusten så är de flesta hjälpsamma och snälla, och hjälper till med att klämma in båtar även där det är nästan fullt!
Citera
2019-07-24, 00:41
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag höll fan på att storkna när jag skulle betala i Mollösund härom dagen och fick slanta upp 400,-! Dyrare än Väderöarna, Fjällbacka, Grebbestad, Strömstad osv..
Visserligen ligger jag helst i naturhamnar, men ibland behöver man av olika anledningar ligga i gästhamn. Låg en natt i Strömstad där en passagerare skulle mönstra av, sedan blev det väl sent att leta naturhamn, en annan natt låg vi i Grebbestad eftersom det skulle tvättas kläder. Då är det hamnavgift på 380,- har jag för mig, för att ha tillgång till tvättstugan. Sedan får man betala 50,-/maskin...
Visst kostar det pengar, men ibland har man inget val, såvida man inte vill tvätta för hand.

Det jag kan tycka är mest hutlöst är när man tar betalt för att ligga bara någon timme. Jag betalar av princip inte om jag bara skall handla eller fylla vatten/bränsle!

Ja, då får du välja Ängeviken eller typ Hällevikstrand. Undvek Mollösund av just den anledningen. Samma gäller Gullholmen och Käringön. Det är till och med billigare i Stenungsund, där var det 230 kr.
Citera
2019-07-24, 23:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Ja, då får du välja Ängeviken eller typ Hällevikstrand. Undvek Mollösund av just den anledningen. Samma gäller Gullholmen och Käringön. Det är till och med billigare i Stenungsund, där var det 230 kr.
Jag är ju idiot som snällt betalar. Man kan ju låta bli. De mest nogranna hamnvakterna brukar konstigt nog finnas där det är billigast att ligga...

Ni får missförstå mig rätt. Bidrar gärna till att gästhamnarna skall finnas kvar. Men 400,- för en segelbåt på 32 fot är fan hutlöst.
Senast redigerad av Mr.Woods 2019-07-24 kl. 23:34.
Citera
2019-07-25, 15:23
Medlem
400kr är högt. Marstrand tar strax över 300kr.

Å andra sidan så jämför kraven på en gästhamn nu och för 20 år sedan.
Det skall vara:
- Eluttag. Minst ett per båt. Trots enorma batteribankar och ledbelysning.
- Det skall finns vattenslang på bara någon meters avstånd.
- Det skall finnas WIFI.
- Det skall vara individuella duschar.
- Det skall finnas grillplatser med bord.
med mera

Kanske inte är så konstigt att det kostar?
Citera
2019-07-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LHA
400kr är högt. Marstrand tar strax över 300kr.

Å andra sidan så jämför kraven på en gästhamn nu och för 20 år sedan.
Det skall vara:
- Eluttag. Minst ett per båt. Trots enorma batteribankar och ledbelysning.
- Det skall finns vattenslang på bara någon meters avstånd.
- Det skall finnas WIFI.
- Det skall vara individuella duschar.
- Det skall finnas grillplatser med bord.
med mera

Kanske inte är så konstigt att det kostar?

De kommuner som har de högsta avgifterna har också väldigt stor beläggning, så de måste ta detta som en extra inkomst till kommunerna, trots allt så har de denna inkomst bara bara ca 6 w per år.
Då gälller det att få så mycket pengar som möjligt under den lilla perioden.

Många vill ha eluttag
Vattenslang så nära finns inte alltid men ofta
Wifi fungerar sällan tillfredsställande
Duscharna är det väl sisådär med ofta köer
Grillplatser finns inte alltid

De flesta av dessa krav hade vi för 20 år sedan också om man undantar Wifi

Om jag vore turistchef och ville ha in mesta möjliga pengar skulle jag också resonera/argumentera som du

En båt i Marstrand som är mer än 10 m kostar 409 kr

https://www.marstrandsgasthamn.se/sv/Priser
Citera
2019-07-27, 10:57
Medlem
400 för en natt tycker jag låter billigt om man ser till de stora anäggningskostnader som behövs.
Båtar med lakansdrift har väl också en kort säsong.
Jämför vad kostar det att sätta upp ett litet tält på en campingplats, vad kostar det med en mindre husvagn? Där är anläggningskostnaderna mycket små och säsongen längre.
Ett par elspisar, ett kylskåp, toalett och några duschar brukar finnas på sådana ställen.
Citera
2019-07-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
400 för en natt tycker jag låter billigt om man ser till de stora anäggningskostnader som behövs.
Båtar med lakansdrift har väl också en kort säsong.
Jämför vad kostar det att sätta upp ett litet tält på en campingplats, vad kostar det med en mindre husvagn? Där är anläggningskostnaderna mycket små och säsongen längre.
Ett par elspisar, ett kylskåp, toalett och några duschar brukar finnas på sådana ställen.

Om man enbart lägger sig vid sådana här hamnar kostar det under en månad ca 12 000 kr, det tycker jag är mycket

En campingplats behöver mer utrustning för sina gäster än en gästhamn då allting finns i båten, men det är dyrt för campingplatserna också och det är väl därför det finns så många med husbilar som campar offside.
Citera
2019-08-03, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om man enbart lägger sig vid sådana här hamnar kostar det under en månad ca 12 000 kr, det tycker jag är mycket

En campingplats behöver mer utrustning för sina gäster än en gästhamn då allting finns i båten, men det är dyrt för campingplatserna också och det är väl därför det finns så många med husbilar som campar offside.

Du tänker lite fel, en gästhamn ska/bör erbjuda WC, dusch, tvättmaskin och ibland landström och det ska städas osv..
Gästhamnspriserna som erbjuds i Höga Kusten, kostar från 80 till 150 vad jag minns och hur många naturhamnar som helst, bra väder och trevligt folk. Välkommen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in