Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Hur ofta ska man kolla då? Och kan man spänna själv direkt om det är fel?
Problemet är till stor del min egen vikt, plus att jag ju använder cykeln när jag handlar allt möjligt.
Och där jag cyklar är det massa gatsten, gupp och skit. Allt samman sliter det så klart på ekrarna.
Du behöver egentligen bara verktyget för att lära dig att höra grundtonen för just ditt hjul. Det går fort att knäppa på ekrarna 36 gånger, dvs ett varv om det är symmetriskt. Om det låter dong på en eker, spänn upp den, så att den låter som sina kompisar.
Hjul med deraliör eller utanpåliggande växlar är assymetriska eller "dishade", där måtte ekerspänningen vara ganska olika på vänster och höger sida, på samma vis att ekrarna brukar vara olika långa sidvis, men tonen skall vara ungefär lika på en sida.
På min sons cykel är ekerspänningen 1200 N på ena sidan och 1000 på den andra, det är egentligen på gränsen. Vanligen brukar man säga att 1000 N är max.
Att rikta hjul fint och att samtidigt få jämn HÖG ekerspänning, DET ger STARKA hjul.
Du kan kontrollera ganska sällan med ett bra justerat hjul, såvida du inte ofta cyklar över stenrösen, kanske två gånger per år om du är snäll men tung.
Är du lätt så kan du cykla i åratal utan att bry dig alls om hjulet är bra från början.