2019-06-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En billig lösning är annars att köpa en äldre monark eller annan märkescykel för en femhundring och ta de hjulen.

Fast de håller inte heller hur länge som helst. Jag har en Crescent från 1990 och den hade ursprungligen rostfria fälgar. Sådana är ihopsvetsade av två halvor med en skarv i mitten som löper längs hålet för ekrarna. Efter ett antal år så började svetsen gå upp vilket gjorde att en del hål blev större. Tillslut blev skarven mellan två intilliggande hål helt öppen och då tyckte jag det var dags att kassera hjulet. Har förbrukat ett hjul till då fälgbromsen sliter mycket på fälgen under vintern. I det fallet brukar fälgväggarna bli så svaga att de buktar utåt och inte kan hålla kvar däcket.

Så det rekommenderas att man undersöker en begagnad cykel noggrant innan man köper, och speciellt innan man använder dem.
Citera
2019-06-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag var precis hos en cykelhandlare för att köpa en begagnad cykel. Han hade en där allt var utbytt, och ramen lackad. Såg fin ut, jag undrade över märket, som var överlackat. "DBS". OK, jag funderar lite.

Gick till nästa handlare på andra sidan stan. Han hade en bra Monark som jag köpte. Jag berättade om cykeln på första stället. "Det är en biltema. Dessa räknas inte som "cyklar" av oss som servar cyklar. De har varken ekrar eller hjul som håller mer än en säsong. Man måste byta ALLT. Sedan sprejar man över Biltema-logon och kan sälja den som vanlig cykel."

vad du gör är att gå till kommunens cykelauktion där man har "beslagtagit" cyklar som "felparkerats" och så lägger du bud på det du tycker att cykeln är värd. du kommer att se att massor av de som "jobbar" på cykelfirmor är också där och lägger bud. notera att det kostar extra för att få låset knipsat, ingår inte i auktionspriset. det är norm att jobba svart och dra bidrag på icke svenska cykelfirmor.
Citera
2019-06-18, 04:39
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det behöver inte vara raketvetenskap. "Cykelturken" (min granne) brukar rikta hjulet med tummen och en enkel ekernyckel för 25 spänn. Kanske inte de högst ställda kraven, men i bästa fall ganska bra i alla fall.

Någon "Jigg" eller riktställ behövs inte. Avklippta buntband monterade på fram- eller bakgaffeln som indikatorer och en ekernyckel, samt ett öra för att höra likheten i ekerspänning räcker ganska långt. Om det låter "dang" om ekern, så duger det för vanliga medeltunga personer som inte cyklar i skogen.

Själv är jag mer noggrann, men det är för mitt intresse. Skillnaden är att jag får ett starkare hjul och sällan eller aldrig ekerbrott. (cyklar minst 250 mil per år) och har aldrig någonsin haft ett ekerbrott eller skevt hjul på många år.

Jag brukar spänna upp ekrarna maximalt (900-1200 N), det är olika på olika hjul, oftast 900-1000 N, något som man dock bör undvika om man inte har tillgång till mätverktyg. Vid 1200 N är man väldigt nära att förstöra ekernipplarna Det går bara om man smörjer dem först dessutom.

Det är överkurs

Då säger ekrarna "diingg" med flickröst
Senast redigerad av Knivur-273 2019-06-18 kl. 05:10.
Citera
2019-06-27, 10:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag har problem med mina ekrar också. Har en monark men. Har lämnat in den och dom byggde om den på nåt vis så den skulle bli hållbarare. Höll bara ett par veckor sen var 3 ekrar av!
Jag väger en bit över 100 kg, cyklar ofta (ganska vårdslöst) och packar ofta cykeln full när jag handlar.
Senast den pajade hade jag köpt 18 kg ammunition som jag la på pakethållaren

Borde finnas hjul med typ 3-4 stora aluminiumekrar som garanterat håller för allt, som på moped.
Citera
2019-06-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har problem med mina ekrar också. Har en monark men. Har lämnat in den och dom byggde om den på nåt vis så den skulle bli hållbarare. Höll bara ett par veckor sen var 3 ekrar av!
Jag väger en bit över 100 kg, cyklar ofta (ganska vårdslöst) och packar ofta cykeln full när jag handlar.

Borde finnas hjul med typ 3-4 stora aluminiumekrar som garanterat håller för allt, som på moped.

Tänk på att det finns hjul för tandemcyklar som måste klara två personer och kanske packning. De har inte mopedhjul vad jag vet.

Vanliga cykelhjul har 36 ekrar, men det finns med både färre och fler ekrar. 32, 36, 40 and 48 ekrar är t.ex. vanligt på touringcyklar. Sedan är det flera parametrar som påverkar vad ett hjul tål: https://www.cyclingabout.com/the-bes...cycle-touring/
Citera
2019-07-23, 05:54
Avstängd
Knivur-273s avatar
Alla ekrar bör vara lika spända och helst nära vad fälgen tål, vilket oftast brukar sägas vara cirka 1000 N, men det kan variera minst 20% upp och ned på olika fabrikat. Då kan du med vanliga (bakhjul) väga <= 130 kg inklusive packning bak. Annars krävs specialhjul med tjockare ekrar och kraftigare fälg, såsom till exempel vissa arbetscyklar har och kanske "kronans" militärcykel, samt tandemcyklar.

När man knäpper på ekrarna, spelar "harpa", då hör man om de är lika. Vid justering kan hjulet bli skevt, haha. Det är kursen att lära sig.

Det går att överbelasta ett tag, men inte hur länge som helst, det går sönder för tidigt, utmattningsbrott på ekrarna och senare sprickor i fälgen.

Vid ett eventuellt ekerbrott är det synnerligen viktigt att åtgärda felet snart, såvida du inte vill ha ett totalförstört hjul.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-07-23 kl. 06:12.
Citera
2019-07-23, 13:10
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:

Köp en ekertensiometer TM-1 fråm minnesota

Jag har en. jättebra. Har aldrig haft bättre hjul. Jag har kollat på splitternya cyklar med verktyget... skam.

Ekerpsänningen varierar mellan 400 och 800 N

Haha.
Citera
2019-07-23, 13:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Köp en ekertensiometer TM-1 fråm minnesota

Jag har en. jättebra. Har aldrig haft bättre hjul. Jag har kollat på splitternya cyklar med verktyget... skam.

Ekerpsänningen varierar mellan 400 och 800 N

Haha.
Hur ofta ska man kolla då? Och kan man spänna själv direkt om det är fel?

Problemet är till stor del min egen vikt, plus att jag ju använder cykeln när jag handlar allt möjligt.
Och där jag cyklar är det massa gatsten, gupp och skit. Allt samman sliter det så klart på ekrarna.
Citera
2019-07-23, 13:25
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Hur ofta ska man kolla då? Och kan man spänna själv direkt om det är fel?

Problemet är till stor del min egen vikt, plus att jag ju använder cykeln när jag handlar allt möjligt.
Och där jag cyklar är det massa gatsten, gupp och skit. Allt samman sliter det så klart på ekrarna.
Du behöver egentligen bara verktyget för att lära dig att höra grundtonen för just ditt hjul. Det går fort att knäppa på ekrarna 36 gånger, dvs ett varv om det är symmetriskt. Om det låter dong på en eker, spänn upp den, så att den låter som sina kompisar.

Hjul med deraliör eller utanpåliggande växlar är assymetriska eller "dishade", där måtte ekerspänningen vara ganska olika på vänster och höger sida, på samma vis att ekrarna brukar vara olika långa sidvis, men tonen skall vara ungefär lika på en sida.

På min sons cykel är ekerspänningen 1200 N på ena sidan och 1000 på den andra, det är egentligen på gränsen. Vanligen brukar man säga att 1000 N är max.

Att rikta hjul fint och att samtidigt få jämn HÖG ekerspänning, DET ger STARKA hjul.

Du kan kontrollera ganska sällan med ett bra justerat hjul, såvida du inte ofta cyklar över stenrösen, kanske två gånger per år om du är snäll men tung.

Är du lätt så kan du cykla i åratal utan att bry dig alls om hjulet är bra från början.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-07-23 kl. 13:42.
Citera
2022-04-10, 22:47
Medlem
Nu har min gamla cykel pajat igen. Haft den på verkstad minst 10 gånger och är less. Hur är det med Biltema nu för tiden? Ser att deras billigaste cyklar är typ 2,5 gånger dyrare än för 10-12 år sedan då jag senast köpte en. Är dessa modeller bättre nuförtiden? Ser ganska rediga ut när man tittar på dem i butiken. Har inga jättekrav men vill kunna ha barnsits och cykelvagn på den.
Citera
2022-04-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ekrarna är av dålig kvalitet tyvärr och spänningen på hjulen är hopplöst ojämn och dålig överlag. Själva hjulet i sig är dock bra så det är bara spänningen och ekrarna som man behöver åtgärda. Det är dock inget som gemene man klarar av att göra utan att fördjupa sig i det och skaffa nån typ av jigg för hjulet, det är även ganska kostsamt. Inte ens i reparationsverkstaden på biltema har den någon sån jigg utan man får hålla tillgodo med att rikta hjulen i cykelns ram.
Dessa cyklar kostar dock hälften så mycket som en vanlig cykel hos andra cykelhandlare så man får precis vad man betalar för.

En billig lösning är annars att köpa en äldre monark eller annan märkescykel för en femhundring och ta de hjulen.

Om man ska ha ett bra hjul så ska det riktas och ges hjulmassage ett antal gånger, annars blir det just skevt ifall man kör på något. Det vanligast nuförtiden är dock att man inte gör någon hjulmassage utan princip bara spänner och trycker till lite så det ser rakt ut och sedan blir hjulet snett efter man kört på några gatukanter. Ja, gamla monarkcyklar har bättre hjul än många av de nya cyklarna. Grejen är väl lite den att man kan ju säga att det är lite fusk och inte göra hjulen på ett korrekt sätt, men samtidigt som det fungerar på marknaden så blir hjulen lite skeva och körupplevelsen sådär, följt av ett övrigt smått eftersatt underhåll är väl det som får en konsument att redan efter 7-10 år fundera på en ny cykel. Har själv haft min cykel i 20 år och den är från 70-talet.
Citera
2022-04-11, 19:50
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Nu har min gamla cykel pajat igen. Haft den på verkstad minst 10 gånger och är less. Hur är det med Biltema nu för tiden? Ser att deras billigaste cyklar är typ 2,5 gånger dyrare än för 10-12 år sedan då jag senast köpte en. Är dessa modeller bättre nuförtiden? Ser ganska rediga ut när man tittar på dem i butiken. Har inga jättekrav men vill kunna ha barnsits och cykelvagn på den.

De första cyklarna som såldes som Biltema-cyklar var riktigt billiga och kvaliteten var därefter. De var m.a.o inte bra. Efter att de ändrade till sitt hittepå märke Yosemite så blev de bättre, ungefär samma cyklar säljs lite överallt under andra namn. Det är rätt så stor skillnad mellan de olika modellerna dock. Köper man den billigaste damcykeln t.ex så får man en tunn ram, billiga hjul, billigt växelsystem, billig sadel, inget lyse eller korg. Köper man istället den dyraste icke-elcykeln så får man en bättre ram, bättre hjul, bättre växelsystem, korg, lyse, ställbart styre, lås, bättre däck m.m
Dessa cyklar kan leva länge med lite underhåll. Det enda som är riktigt dåligt på dem är att många skruvar är gjorda i så kallat "kinesium", som rostar eller går av väldigt lätt. När man ser att de börjar rosta kan man byta ut dem mot riktiga skruvar så försvinner problemet. Man får givetvis en bättre cykel om man köper en dubbelt så dyr hos en riktig cykelhandlare men det är ganska självklart.
De flesta som har biltemacyklar som är slut efter ett par år har misshandlat dessa. Jag såg det ganska ofta som reparatör. Folk vet helt enkelt inte hur man ska sköta en cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in