Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Ja men du är uppenbarligen regimtrogen och läser Marx före läggdags så jag förstår du inte uppskattar individens frihet och dennes självklara rätt att även försvara sitt liv.
Det är en ständig kamp i naturen för liv eller död. Alla levande organismer gör ALLT i sin makt att skydda sina liv. Det är en självklar förutsättning för att vi som arter kunnat överleva och utvecklas och det bör vara en lika självklar rätt än idag att få skydda sig. Eller ska jag som fredlig person, bara lägga ner mig när angripare attackerar min egendom och hotar min och min familjs liv?
I en perfekt värld hade det givetvis inte funnits mord och våldtäkter. Men vi människor är onda, inte alla men dom onda finns och då ska vi goda självklart få skydda oss mot dom!
Nu lever vi inte i ett anarkistiskt samhället med en nattväktarstat eller där folk kan leva i harmoni eller för den delen i olika stammar där naturens lagar gäller.
Vi lever i ett land där ett samhällskontrakt gäller där de svenska lagarna är en del av detta kontrakt, de europiska lagarna är formade som de är tack vare hur det har sett ut ur ett historiskt perspektiv och man behöver inte vara "regimtrogen som läser marx" för att inse att de europiska lagarna är som de är för att se till att hålla nationerna på en civiliserad nivå där folk inte ska behöva bära på (semi)automatvapen likt ett land på andra sidan Atlanten för att kunna vara trygg.
Att sedan se allt som gott och ont är fruktansvärt naivt, det finns inget svart o vitt i världen, allt är en jävla massa gråskalor speciellt när det kommer till rättsliga ärenden vilket är varför man måste försöka vara opartisk när det kommer till rättsfall.