Citat:
För mig är religionen satan. Jag tänker främst på Kristendomen och Islam.
Det är två idéer (där Islam bygger på kristendomen) som har skapats av onda människor för att förslava så många som möjligt. Tyvärr så har dom lyckats extremt bra. Det märkliga är dock hur det än idag när det är så lätt att ta reda på och förstå sanningen om vilken stor bluff dessa religioner är att så många tror på skiten.
Därför är det för mig satan.
Det är två idéer (där Islam bygger på kristendomen) som har skapats av onda människor för att förslava så många som möjligt. Tyvärr så har dom lyckats extremt bra. Det märkliga är dock hur det än idag när det är så lätt att ta reda på och förstå sanningen om vilken stor bluff dessa religioner är att så många tror på skiten.
Därför är det för mig satan.
Ja, jag jag är med dig. Islamiska Staten är ytterligare en reaktion från människor som anser att de har rätten på sin sida utifrån deras tolkning av en religion, i detta fallet islam. Det rör sig dock om människors vantolkningar och en extrem inställning till samhället och de tar sig även rätten att "korrigera" allt som de anser bryta mot deras världsbild. Uppenbarligen utövar IS en attraktion på en hel del vilsna människor som är beredda att begå otroliga grymheter mot allt och alla som står i deras väg. Det IS står för är ännu en dålig ursäkt för människor som lever i en övertygelse om att de vet vad som är rätt eller fel i grundat på Gud eller Allahs önskan. Inget nytt under solen för det har upprepat sig på alla områden i alla tider och alltför ofta i någon religions namn. IS påminner om medeltidens fanatiska korsriddare som begick vansinnesdåd i mellanöstern i Guds namn - de slaktade hela städer och uppvisade människans mörkaste sidor. Givetvis med undantag, men bevisligen blev korstågen en äldre ursäkt för andra vilsna människor att få utlopp för destruktiva krafter som finns i mänskligheten. Det finns människor som enbart väntar på tillfällen att explodera och motivet spelar mindre roll.
I en rörelse som IS finns det frustration, hat, ilska men också behov av makt, bekräftelse och känsla av tillhörighet. Så har det alltid varit i olika utsträckning i grupperingar av olika slag och det negativa är alltid starkare i destruktiva grupper. Som väl är dör de också ut snabbast. Jag är dock övertygad om att det finns flertalet individer inom IS som ganska snabbt tappar tron på den organisationen när de får bevittna det som de inte var beredda på och det som faktiskt står i bjärt kontrast till vilka de egentligen är. Och naturligtvis förekommer människor som är så pass omedvetna att de känner sig mer levande och starkare än någonsin tidigare mitt i hela denna röra av död och förintelse.
IS är destruktivt men naturligtvis fyller denna rörelse en funktion, annars skulle den inte existera. Filmer där folk halshuggs, grymheter som begås som en del av en strategi väcker naturligtvis känslor och starka reaktioner. Nödvändiga sådana. Självklart är det beklagligt och mycket obehagligt, men vad betyder detta ur ett högre perspektiv? Jo, förändring och nedbrytandet av det som tjänat ut sin roll. De enskilda människorna såväl som berörda nationerna är en del i ett mycket, mycket större skådespel vars syfte är att göra mänskligheten mer medveten och samtidigt ge oss förutsättningarna att omvälva den värld vi lever i. Förändringen sker med de medel som speglar den nivå vi står på. Mänskligheten har nog knappast lärt sig ens att gå i en jämförelse med ett barns utveckling, därför blir verktygen därefter.
Ja alla religioner sammanarbetar under satan absolut. Men tror du inte att det finns något som är Gud?
Senast redigerad av Agapius 2019-07-22 kl. 19:54.
Senast redigerad av Agapius 2019-07-22 kl. 19:54.