2019-07-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För mig är religionen satan. Jag tänker främst på Kristendomen och Islam.

Det är två idéer (där Islam bygger på kristendomen) som har skapats av onda människor för att förslava så många som möjligt. Tyvärr så har dom lyckats extremt bra. Det märkliga är dock hur det än idag när det är så lätt att ta reda på och förstå sanningen om vilken stor bluff dessa religioner är att så många tror på skiten.

Därför är det för mig satan.

Ja, jag jag är med dig. Islamiska Staten är ytterligare en reaktion från människor som anser att de har rätten på sin sida utifrån deras tolkning av en religion, i detta fallet islam. Det rör sig dock om människors vantolkningar och en extrem inställning till samhället och de tar sig även rätten att "korrigera" allt som de anser bryta mot deras världsbild. Uppenbarligen utövar IS en attraktion på en hel del vilsna människor som är beredda att begå otroliga grymheter mot allt och alla som står i deras väg. Det IS står för är ännu en dålig ursäkt för människor som lever i en övertygelse om att de vet vad som är rätt eller fel i grundat på Gud eller Allahs önskan. Inget nytt under solen för det har upprepat sig på alla områden i alla tider och alltför ofta i någon religions namn. IS påminner om medeltidens fanatiska korsriddare som begick vansinnesdåd i mellanöstern i Guds namn - de slaktade hela städer och uppvisade människans mörkaste sidor. Givetvis med undantag, men bevisligen blev korstågen en äldre ursäkt för andra vilsna människor att få utlopp för destruktiva krafter som finns i mänskligheten. Det finns människor som enbart väntar på tillfällen att explodera och motivet spelar mindre roll.

I en rörelse som IS finns det frustration, hat, ilska men också behov av makt, bekräftelse och känsla av tillhörighet. Så har det alltid varit i olika utsträckning i grupperingar av olika slag och det negativa är alltid starkare i destruktiva grupper. Som väl är dör de också ut snabbast. Jag är dock övertygad om att det finns flertalet individer inom IS som ganska snabbt tappar tron på den organisationen när de får bevittna det som de inte var beredda på och det som faktiskt står i bjärt kontrast till vilka de egentligen är. Och naturligtvis förekommer människor som är så pass omedvetna att de känner sig mer levande och starkare än någonsin tidigare mitt i hela denna röra av död och förintelse.

IS är destruktivt men naturligtvis fyller denna rörelse en funktion, annars skulle den inte existera. Filmer där folk halshuggs, grymheter som begås som en del av en strategi väcker naturligtvis känslor och starka reaktioner. Nödvändiga sådana. Självklart är det beklagligt och mycket obehagligt, men vad betyder detta ur ett högre perspektiv? Jo, förändring och nedbrytandet av det som tjänat ut sin roll. De enskilda människorna såväl som berörda nationerna är en del i ett mycket, mycket större skådespel vars syfte är att göra mänskligheten mer medveten och samtidigt ge oss förutsättningarna att omvälva den värld vi lever i. Förändringen sker med de medel som speglar den nivå vi står på. Mänskligheten har nog knappast lärt sig ens att gå i en jämförelse med ett barns utveckling, därför blir verktygen därefter.

Ja alla religioner sammanarbetar under satan absolut. Men tror du inte att det finns något som är Gud?
Senast redigerad av Agapius 2019-07-22 kl. 19:54.
Citera
2019-07-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Jag gör skillnad på den egoism som man ser i samhället idag (som är en grå ondska och har mer med människans inneboende natur) och Satan som är en testare och frestare (jmfr. med Satans roll i Jobs bok).

Ja, han fick sin enorma förmögenhet förlorad, vänner och fru även sin hälsa prövad.

Även jesus benämnde egot Satan. Under de 40 dagarna i öknen frestades han av Satan, dvs. egot. Alla människor frestas av egot dagarna igenom. Var gång du starkt dras med i tankar och känslor rörande det yttre så är det egot som ligger bakom och motiven är många. Det finns starka krafter till att vi skulle vilja söka identifikation i egot och hur mycket större du skulle kunna bli via yttre betingelser. Allt falskt, en illusion men det bygger också egot på.
Ja, egot är orsaken till allt elände och det är människan själv som ger upphov till ondskan. Det är ingen yttre kraft utan det som avskärmar oss från vårt gudomliga inre. Men religionens uttolkare har dels inte förstått de ursprungliga liknelserna men de har också velat skapa något konkret att kämpa emot (egot önskar separation), något att frukta som de ansåg var Guds motsats, ett hot och att en kamp pågick. Det varken gjorde det eller gör det. Omedvetenhet bekämpas inte utan möts med medvetenhet. Den "ondska" som existerar har ett enda syfte och det är att öka människans medvetenhet. Ondskan är enbart ett medel som tvingar människor att stanna upp och växla till djupare tankebanor. Möter man ondska med ondska så förstärks enbart effekterna. Livet är en perfekt genomtänkt skapelse och egentligen är ju allt en Guds tanke där inget kan gå fel då allt hänger samman och har ett gott slutresultat. Tänk så mycket enklare livets bördor kunde bäras om folk insåg det. Inte lätt, det vet jag som har drillats i min tro på livet i flera år. Samma typ av prövning om och om igen har nött ned mitt motstånd och en acceptans gror sig allt starkare.
Senast redigerad av Agapius 2019-07-22 kl. 20:53.
Citera
2019-07-22, 20:29
Medlem
Hitler, Stalin, pol pot, Mao, IS, japanska kejsardömet, Saddam Hussein, och många fler...m.a.o ledare ovh ideologier som förkastad Bibelns Gud i ord och handling.
Citera
2019-07-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Ja, han fick sin enorma förmögenhet förlorad, vänner och fru även sin hälsa prövad.

Även jesus benämnde egot Satan. Under de 40 dagarna i öknen frestades han av Satan, dvs. egot. Alla människor frestas av egot dagarna igenom. Var gång du starkt dras med i tankar och känslor rörande det yttre så är det egot som ligger bakom och motiven är många. Det finns starka krafter till att vi skulle vilja söka identifikation i egot och hur mycket större du skulle kunna bli via yttre betingelser. Allt falskt, en illusion men det bygger också egot på.
Ja, egot är orsaken till allt elände och det är människan själv som ger upphov till ondskan. Det är ingen yttre kraft utan det som avskärmar oss från vårt gudomliga inre. Men religionens uttolkare har dels inte förstått de ursprungliga liknelserna men de har också velat skapa något konkret att kämpa emot (egot önskar separation), något att frukta som de ansåg var Guds motsats, ett hot och att en kamp pågick. Det varken gjorde det eller gör det. Omedvetenhet bekämpas inte utan möts med medvetenhet. Den "ondska" som existerar har ett enda syfte och det är att öka människans medvetenhet. Ondskan är enbart ett medel som tvingar människor att stanna upp och växla till djupare tankebanor. Möter man ondska med ondska så förstärks enbart effekterna. Åter konstaterar jag att livet är en perfekt genomtänkt skapelse och egentligen är ju allt en Guds tanke där inget kan gå fel då allt hänger samman och har ett gott slutresultat. Tänk så mycket enklare livets bördor kunde bäras om folk insåg det. Inte lätt, det vet jag som har drillats i min tro på livet i flera år. Samma typ av prövning om och om igen har nött ned mitt motstånd och en acceptans gror sig allt starkare.

Problemet med att benämna Satan som enbart egot är att man skapar en väldigt smal bild. Personligen så ser jag Satan som en nödvändighet för att vi ska kunna utvecklas och växa både mänskligt och andligt men sedan så ser jag inget som dualistiskt utan snarare som att båda sidor behövs. Jag ser inte satan som en köttslig varelse som enbart matar egot utan som öppnar portar till det bortom.
Citera
2019-07-22, 20:34
Medlem
Ja
Senast redigerad av Agapius 2019-07-22 kl. 20:39.
Citera
2019-07-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Problemet med att benämna Satan som enbart egot är att man skapar en väldigt smal bild. Personligen så ser jag Satan som en nödvändighet för att vi ska kunna utvecklas och växa både mänskligt och andligt men sedan så ser jag inget som dualistiskt utan snarare som att båda sidor behövs. Jag ser inte satan som en köttslig varelse som enbart matar egot utan som öppnar portar till det bortom.

Egot är inte en smal bild, utan desto större kunskap du har om egot desto mer finns det. Låt mig specifiera lite närmre om vad jag tror, som du säger båda sidor behövs och sagans finns här för vår utveckling.

Nåväl, Satan, egot är ständigt närvarande och prövar oss ständigt. Djävulen är den kraft som försöker hålla medvetandet bundet vid lägre materiella former. Djävulen, denna kraft har en väsentlig funktion. Den ger oss motstånd som vi behöver för att finna styrka i oss själva. Utan denna kamp skulle vi aldrig kunna utvecklas. Vi prövas, inte en gång utan många gånger. Kampen fortsätter i olika former från olika medvetandeplan. Ju mer vi upplevt desto kan vi förstå de krafter som verkar i våra liv. När vi förstår dom kan vi medvetet ta ställning till dom och försöka skapa förståelse och därmed kontroll.

I Bibeln står det att Jesus blev prövad av Satan. Nu är jag varken Bibeltolkare eller expert på den men i Kristendomen pratar man om Djävulen som en fallen ängel - Lucifer - Djävulen, en motståndare till Gud och så vidare. Vem uppfann Djävulen och vad menade man från början? En hel del av det som står i Bibeln är inte tänkt att läsas bokstavligen och förmodligen har Satan varit en metamorfos för de prövningar människan kan utsättas för och egenskaper och beteenden människan kan uppvisa i sin omedvetenhet.

Se livet som en skolning i hur det är att vara människa, utan krusiduller eller förskönande inslag, så inser var och en att det måste finnas mörka sidor för att förstå de ljusa. Ett mynt har alltid två sidor och dualitet genomsyrar det mesta i vår värld oavsett om det är fysiskt eller en företeelse.

Djävulen finns, men det är inte en person utan ett inslag i syfte att forma oss som människor. Det existerar således ingen kamp mellan Gud och någon sorts ondskefullt väsen, som på något sätt skulle kunna hota Guds position. Det som är Djävulen är en berättigad komponent i våra liv, som i slutänden värdesätts som bidragande till slutmålet - vår helhet.
Citera
2019-07-22, 20:47
Medlem
olasvenssons avatar
Soros.
Citera
2019-07-22, 20:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
...
Ja alla religioner sammanarbetar under satan absolut. Men tror du inte att det finns något som är Gud?

Något som är Gud? Om man tänker på religionerna som Kristendomen och Islam (räkna in hinduism, asatron mm) så tror jag självklart inte på en sån Gud när det finns bevis för att en sån Gud inte finns.

I övrigt om man antar att Gud skulle vara en intelligent kraft som skapat "alltet" så tror jag inte på det heller. Den som är såpass intelligent att hen förklaras som allvetande och skapar detta universum så har hen misskött sig å det grövsta med slarvfel precis överallt. Då skulle kreationen klassas som ett härke och kunde man så skulle man stämma skiten ur hen. Återlämna universum och begära pengarna tillbaka. Sen beställer man ett nytt hos någon annan. I detta avseendet så kan du se Gud lite som El-Giganten, med skräpkvalitet och skräpservice.

Satan däremot ser jag som människor som är illvilliga och förslavar människor både fysiskt och psykiskt. Dom värsta och mest hemska människor som gör detta är dom som har skapat och dom som än idag använder dessa religioner för att uppnå detta.

Det jag tror på är evolutionen. Jag hoppas (tror) att den kommer rensa ut alla dessa hemska människor. Det betyder att världen är sekulariserad och helt utan satan (tror och hoppas jag). Tyvärr så hinner jag nog inte uppleva det eftersom det kommer ta ett tag till. Det går sakta men säkert och även i min livstid så kan jag se satan bekämpas med kunskap och vetenskap, mot det sekulära paradiset.
Citera
2019-07-22, 20:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Att vara korkad och snäll gör en knappast till satan, Satan är smart som bara den.
Satan är väl den största förloraren och bara riktiga förlorare kan väl dyrka honom.
Han har ingenting att erbjuda mer än evigt lidande.
Han kan
göra sina följare till miljardärer i detta korta människoliv, men sådana som t.ex Soros lär få erfara att guldet blev till glödande kol när deras bräckliga kroppar har dött...
En ödmjuk fattiglapp har större företräde till himmelriket än en miljardär.
Senast redigerad av Rimbert 2019-07-22 kl. 21:21.
Citera
2019-07-22, 20:50
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Soros.

Haha, ja det ligger nära kan man tycka.

Satan är ju bara Jahves åklagare som ska sålla ut de som inte är starka nog i "tron".

Så Satan är Jahves bitch.
Citera
2019-07-22, 20:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Får man svara Merkel?
Citera
2019-07-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Något som är Gud? Om man tänker på religionerna som Kristendomen och Islam (räkna in hinduism, asatron mm) så tror jag självklart inte på en sån Gud när det finns bevis för att en sån Gud inte finns.

I övrigt om man antar att Gud skulle vara en intelligent kraft som skapat "alltet" så tror jag inte på det heller. Den som är såpass intelligent att hen förklaras som allvetande och skapar detta universum så har hen misskött sig å det grövsta med slarvfel precis överallt. Då skulle kreationen klassas som ett härke och kunde man så skulle man stämma skiten ur hen. Återlämna universum och begära pengarna tillbaka. Sen beställer man ett nytt hos någon annan. I detta avseendet så kan du se Gud lite som El-Giganten, med skräpkvalitet och skräpservice.

Satan däremot ser jag som människor som är illvilliga och förslavar människor både fysiskt och psykiskt. Dom värsta och mest hemska människor som gör detta är dom som har skapat och dom som än idag använder dessa religioner för att uppnå detta.

Det jag tror på är evolutionen. Jag hoppas (tror) att den kommer rensa ut alla dessa hemska människor. Det betyder att världen är sekulariserad och helt utan satan (tror och hoppas jag). Tyvärr så hinner jag nog inte uppleva det eftersom det kommer ta ett tag till. Det går sakta men säkert och även i min livstid så kan jag se satan bekämpas med kunskap och vetenskap, mot det sekulära paradiset.

Om jag får fråga, om du tror på evolutionen varför är du här?

Om satan för dig är religonerna, så innebär det att du måste ha en tro på det goda i världen? Tror du på det abstrakta, egot? Ersätter du religonerna med vetskapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in