• 1
  • 2
2019-07-22, 13:50
Medlem
Hejsan!

Har haft problem med min MacBook 12 ett tag nu, men nu har datorn nästan helt lagt av.

Det började med att datorn hade problem med att ladda upp sig, samtidigt som den laddade ur sig relativt fort.
Detta gick relativt snabbt över till att datorn knappt kunde leva utan att laddsladden var inkopplad.
Datorn har nu hoppat över till retard-mode delux och klarar inte att varken ladda upp sig (konstant på 0% batteri), eller vara utan sladden för att överleva.

Har ni några förslag på åtgärder? Är det bara att köpa ett nytt batteri, eller tror ni problemet sitter i laddsladden?
Är en fattig student, så bränner helst inte pengar i onödan!

Alla tips uppskattas varmt!
Citera
2019-07-22, 13:58
Bannlyst
Ja det är batteriet.
Citera
2019-07-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Ja det är batteriet.
Gott!
Något tips på vart man kan köpa ett billigt?
Citera
2019-07-22, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Gott!
Något tips på vart man kan köpa ett billigt?
Internet.
Citera
2019-07-22, 15:07
Medlem
BigFatCones avatar
Billigt och Apple går inte riktigt ihop. Som jag har uppfattat det så kostar det ungefär 2000 att få ett nytt batteri. Med montering förvisso.
Citera
2019-07-22, 15:41
Medlem
systems avatar
https://www.macdata.se/?search=Batteri+MacBook

Byte är oftast väldigt enkelt. Ifixit.com visar hur.
Citera
2019-07-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
https://www.macdata.se/?search=Batteri+MacBook

Byte är oftast väldigt enkelt. Ifixit.com visar hur.

Grymt! Tack för alla svar!
Citera
2019-07-23, 03:59
Medlem
Rammsbergs avatar
Hur många laddcykler har batteriet? Är det under 1000 kanske det är något annat fel. Har du testat olika startkommandon, det kan ibland fixa vissa saker. Har du laddsladden i och batteristatusen alltid är 0%, kan det ha pajat helt. Ett batteri som inte har gått sönder bör hamna på 100% ändå, även fast det är dags att byta.
Citera
2019-07-23, 16:54
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Hejsan!

Har haft problem med min MacBook 12 ett tag nu, men nu har datorn nästan helt lagt av.

Det började med att datorn hade problem med att ladda upp sig, samtidigt som den laddade ur sig relativt fort.
Detta gick relativt snabbt över till att datorn knappt kunde leva utan att laddsladden var inkopplad.
Datorn har nu hoppat över till retard-mode delux och klarar inte att varken ladda upp sig (konstant på 0% batteri), eller vara utan sladden för att överleva.

Har ni några förslag på åtgärder? Är det bara att köpa ett nytt batteri, eller tror ni problemet sitter i laddsladden?
Är en fattig student, så bränner helst inte pengar i onödan!

Alla tips uppskattas varmt!

Kanske en SMC-reset kan vara värt att testa.
https://support.apple.com/sv-se/HT201295
Citera
2019-07-24, 19:07
Medlem
Jag råkade ut för att batteriet fick lite småspel efter att inte ha startat om den på nästan 2 månader. Helt plötsligt var batteriets skick "byt snart ut" och det har inte så många cykler än. Efter en omstart var det tillbaka till "normalt" igen.
Citera
2019-07-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Hur många laddcykler har batteriet? Är det under 1000 kanske det är något annat fel. Har du testat olika startkommandon, det kan ibland fixa vissa saker. Har du laddsladden i och batteristatusen alltid är 0%, kan det ha pajat helt. Ett batteri som inte har gått sönder bör hamna på 100% ändå, även fast det är dags att byta.
Går det att kontrollera laddcyklar på något sätt? Det enda jag har testat att göra är att installera om operativsystemet bara, men kanske borde testa att fabriksåterställa den?
Har laddsladden i hela tiden (annars där den på sekunden som jag tar ur sladden)alltså går den aldrig upp till 100%

Vad tycker du att jag ska göra?
Citera
2019-07-25, 09:06
Medlem
systems avatar
Citat:
Går det att kontrollera laddcyklar på något sätt? Det enda jag har testat att göra är att installera om operativsystemet bara, men kanske borde testa att fabriksåterställa den?
Har laddsladden i hela tiden (annars där den på sekunden som jag tar ur sladden)alltså går den aldrig upp till 100%

Vad tycker du att jag ska göra?
Äpplet - om den här datorn - systemrapport - ström

Fritt ur minnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in