Citat:
Ursprungligen postat av
DissociativePanda
Vet inte om det finns statistik på hur många som går till psyket som får en diagnos. Men i prinicip så kan vem som helst få en diagnos om de går till psyket. Det är för många som blir diagnoserade med saker som de inte ens har. Men det är bra för dem för då har det nått att skylla på och försöker inte ta tag i problemen. Sämre för samhället som har folk som inte fixar sina problem för att de går runt och tror att det är sjuka.
Finns också folk som sitter och självdiagnoserar sig med schizophrenia och bipolär för att de tror att det är coolt. Typiska fraser: "Igår var jag deprimerad så drack whiskey", "mannen jag hade psykos igår" och den klassiska "OCD-problemen" som vissa säger att de har.
Så, diagnostiseras det för mycket idag?
Det diagnostiseras på tok för mycket idag. Lider någon idag av några mindre behagliga känslor så blir de stämplade med en diagnos. Allt för många har fått Aspergers diagnos, bara egentligen för de har under tonåren isolerat sig från socialkontakt vilket inte är ovanligt i Sverige, detta leder till att man inte för öva på och vara social, därmed försämrad förmåga till det hela. Känner till minst 10 stycken olika egentligen vanliga människor som har lätt och få till det med motsatta könet, är attraktiva, sminkar upp sig på helger och drar ut och fester. Jag menar, hade de verkligen haft Aspergers syndrom så hade man verkligen märkt det. Det är bara spelar med och identifierar sig med "diagnosen" för att avlasta allt ansvar över hur de ska behöva bete sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Vad grundar du det på, att personer som har fått en diagnos inte tar tag i problemen?
Är inte en diagnos ett verktyg att använda sig av för att lösa sina problem menar du?
Men tror du det själv? Har du jobbat inom vården? Har du försökt hjälpa människor som har en diagnos? Jag har det. I större delen av fallen av de som besitter en diagnos såsom ADHD, Asperger, Panikångest utför sällan de åtgärder som behövs för att det ska bli bättre. De istället beskyller sitt beteende på sina diagnoser och anser sig själva inte kunna utföra vissa uppgifter, såsom arbete, att bete sig odrägligt, osv osv. Jag menar, det finns flertal gånger där personer som har fått en Asperger /Adhd diagnos(Fastän jag tror de bara dragit på sig offerkoftan av att slippa ta ansvar för sitt liv) som säger de inte kan jobba för de kan inte fokusera, har svårt och göra saker en längre tid, har svårt och sova, vissa sitter och gråter ut i arbetsintervjuer över att de har Asperger och gissa vad? De får inte jobbet. Sedan på helgerna så är de fullt kapabla att dricka och umgås med kompisar, även vara chaufför i 7-8 timmar flera helger i rad, jobbar svart utöver deras bidrag, är katt/hund uppfödare, tränar 6 dagar i veckan. Jag menar, orkar de hålla på sådär, då orkar de jobba. Habiliteringen i min kommun har fått lov att avvisa människor med asperger och höja kraven till att du bör ha nedsatt IQ till minst 70 tror jag de menade. Då människor som jag beskriver ovan har egentligen utnyttjat detta istället för psykiatrin till att få snabbare tid till kurator, hjälpmedel (tyngdtäcke), sjukgymnast som egentligen är mer lämpade till rent av sagt, människor som sedan barnsben inte klarat av vardagen själv. Som någon nämnde, det är offermentaliteten som socialdemokraterna uppmuntrar till. Detta tycker jag och större delen av kollegor jag träffat som ser hur egentligen dessa människor inte har det det minsta svårt jämförelse med de som verkligen kämpar med sin vardag.
Såhär ser tjejerna ut som jag oftast ser som har en asperger "diagnos"
http://66.media.tumblr.com/19181b470...touro1_500.jpg
Man kan uppenbarligen se baserat på hur de klär sig över att de besitter en förmåga över vad som är socialt acceptabelt. I mina ögon har de inte Asperger. De behöver dock annan hjälp över att anpassa sig till samhället, då de brukar oftast ha haft riktigt dåligt exempel till föräldrar som inte lärt dem eller skämt bort dem ofantligt.
https://www.youtube.com/watch?v=wVtj-lQsxV0
Om hur det är överdiagnostiserat ^
Citat:
Ursprungligen postat av
Enzyme
Inte i alla fall. Vissa blir sin diagnos och identifierar sig med den till 100% på ett väldigt självupptaget vis. Sen tror många att en diagnos är någon superkraft vilket det i de flesta fall inte är. På varje framgångsrik ADHD går det 15 kriminella knarkare till exempel.
Ja det är det värsta jag hört att det är en "superkraft". Det enda fallen jag kan hålla med om att det är en superkraft är t ex människor som denna man.
https://www.youtube.com/watch?v=Xd1gywPOibg
Den mannen har asperger. Och kan se matematiska problem och se färger och mönster i det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Det känns lite långsökt. Finns väl effektivare sätt att göra det i sådana fall.
Det är ju inte SÅ himla enkelt att få en diagnos. Faktiskt. Iallafall inte de tester som görs av psykvården. Jag har däremot hört att okvalificerade konsulter ställer diagnoser som inte stämmer. T ex utredare på AF som inte har en aning om vad de pysslar med. Men jag minns inte var jag läste det, eller om det är sant att de faktiskt har lov att sätta diagnos. Vore ju förfärligt i sådana fall.
Det är skit lätt och få en diagnos. Vet du vad du ska säga. Jag har faktiskt en Asperger diagnos som jag fick runt 2004. Jag ville ha den för det skulle ge mig bidrag då på den tiden som jag var djupt deprimerad och jag trodde att jag faktiskt hade Asperger, som egentligen bara grundade sig i min depression och isolering. Jag överdrev i vissa delar av testet, man fick se bilder på ansiktsuttryck, iq test och diverse. Fick diagnosen. Fick tillgång till hjälpmedel, och annan vård som man kunde få med den diagnosen. Jag trodde verkligen jag hade asperger, då de psykolog jag pratade med tyckte jag skulle utredas. Jag är egentligen väldigt duktig på att och läsa ansiktsuttryck, förstå socialt beteende och diverse. Hör flera som får ADHD/Asperger idag genom bara några tester. Det är en lång utredning dock, och man förstår vilka svar man ska ge för att få det. Det är ingen exakt vetenskap, man kan inte ta ett blodprov. Vilken idiot som helst som kan med google kan få en psykiatrisk diagnos