2019-07-22, 09:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Någonstans måste man börja. Tycker inte du att SD borde vara huvudmisstänkt ifrån start?

Han borde ha bedömts vara en av flera som, på olika grunder, kunde ha misstänkts ha haft motiv att mörda henne.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-22 kl. 09:51.
Citera
2019-07-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han borde ha varit en av flera som kunde ha misstänkts ha haft motiv att mörda henne.

Mig veterligen är det bara en som hotat och trakasserat LW. Vet du någon mer? Det gör att MGM sticker ut rejält. Sedan har de naturligtvis kollat upp fler eventuellt misstänkta samtidigt som man jobbat vidare på SD-spåret. Men det verkar bara finnas skäl att ha en misstänkt GM.
Citera
2019-07-22, 09:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Mig veterligen är det bara en som hotat och trakasserat LW. Vet du någon mer? Det gör att MGM sticker ut rejält. Sedan har de naturligtvis kollat upp fler eventuellt misstänkta samtidigt som man jobbat vidare på SD-spåret. Men det verkar bara finnas skäl att ha en misstänkt GM.

Frågan gäller definitionen att jobba "brett" i en utredning. Därför finns det ingen garanti att enbart personen som tidigare anmälts för ofredande per definition är samma person som mördat henne.
Citera
2019-07-22, 10:04
Medlem
Citat:
Frågan gäller definitionen att jobba "brett" i en utredning. Därför finns det ingen garanti att enbart personen som tidigare anmälts för ofredande per definition är samma person som mördat henne.

Såklart. Man kan inte döma honom till mord baserad på tidigare hot enbart. Detta har jag aldrig påstått. Frågan till dig var om det inte är rimligt att från början ha SD som huvudmisstänkt. Du får gärna svara på den. Sedan har man, som jag skrev, tillsynes jobbat brett och kollat upp samt förhört massvis med folk runt LW.
Citera
2019-07-22, 10:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Anmälningarna gällde ett okänt antal sms 2016 som vi inte ens vet vad de innehöll, och en sk. knoggnuggning i januari 2017 som det inte gick att utreda om den ens har hänt. Jag antar att det är de här anmälningarna du syftar på när du skriver att SD hade hotat och trakasserat LW.

Sedan att det kan verka finnas skäl att misstänka SD för mordet 2018 beror nog mest på att man kör med sk. selektiv förundersökningssekretess. Det innebär att man bara går ut i media med just sådana uppgifter som kan få SD att verka suspekt, samtidigt som man håller tyst om allt som kan tala till hans fördel.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-22 kl. 10:18.
Citera
2019-07-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anmälningarna gällde ett okänt antal sms 2016 som vi inte ens vet vad de innehöll, och en sk. knoggnuggning i januari 2017 som det inte gick att utreda om den ens har hänt. Jag antar att det är de här anmälningarna du syftar på när du skriver att SD hade hotat och trakasserat LW.

Sedan att det kan verka finnas skäl att misstänka SD för mordet 2018 beror nog mest på att man kör med sk. selektiv förundersökningssekretess. Det innebär att man bara går ut i media med just sådana uppgifter som kan få SD att verka suspekt, samtidigt som man håller tyst om allt som kan tala till hans fördel.

Det finns en rad direkta hot ifrån SD mot LW och det är inte enbart de saker du tar upp. Riktigt sjuka grejer som i sig rimligen borde göra SD till en fälld brottsling. Vilket flera uppgiftslämnare har berättat i tråden. Men ditt selektiva minne verkar ha missat detta? Verkar vara en vanlig åkomma hos de som vill se att SD är oskyldig. Kanske lite så hans advokat också resonerar? Att han helst blundar och inte vill veta så mycket vad som hänt. Lite som en struts. Anser du dig vara en struts? Jag har ju skickat en del frågor till dig i tråden som du antingen inte svarat på eller så har du gjort en pudel utav det hela.

Har du frågat dig själv vad du gör i tråden och vad du rimligtvis vill ska komma ut av den?
Citera
2019-07-22, 10:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Såklart. Man kan inte döma honom till mord baserad på tidigare hot enbart. Detta har jag aldrig påstått. Frågan till dig var om det inte är rimligt att från början ha SD som huvudmisstänkt. Du får gärna svara på den. Sedan har man, som jag skrev, tillsynes jobbat brett och kollat upp samt förhört massvis med folk runt LW.

Ja, från början kan det ha varit rimligt att ha SD som huvudmisstänkt.

MEN eftersom man låste fast sig enbart vid honom riskerade man att missa andra spår och därmed även eventuell teknisk bevisning som, under tiden man envist uppehöll sig vid SD, kunde försvagas, försvinna eller förstöras vartefter som tid, väder och andra omständigheter blir till försvårande faktorer.

Om dina argument liknar det minsta de argument som framställdes till TR för att yrka på sannolik misstankegrad, så förstår jag alltmer varför TR inte köpte motiveringarna.

Det är intressant att du ständigt lyfter fram SD's historik i registren som ett tungt vägande skäl att han snabbt blev huvudmisstänkt. Kanske borde man även ha utrett just den/de person/-er i BO's umgängeskrets som kände till de tidigare anmälningarna? Eftersom just kännedomen rörande anmälningarna kan ha skapat en situation av förhastade slutsatser i utredningens inledningsfas.
Citera
2019-07-22, 10:45
Medlem
Citat:

MEN eftersom man låste fast sig enbart vid honom riskerade man att missa andra spår och därmed även eventuell teknisk bevisning som, under tiden man envist uppehöll sig vid SD, kunde försvagas, försvinna eller förstöras vartefter som tid, väder och andra omständigheter blir till försvårande faktorer.

Om dina argument liknar det minsta de argument som framställdes till TR för att yrka på sannolik misstankegrad, så förstår jag alltmer varför TR inte köpte motiveringarna.

Det är intressant att du ständigt lyfter fram SD's historik i registren som ett tungt vägande skäl att han snabbt blev huvudmisstänkt. Kanske borde man även ha utrett just den/de person/-er i BO's umgängeskrets som kände till de tidigare anmälningarna? Eftersom just kännedomen rörande anmälningarna kan ha skapat en situation av förhastade slutsatser i utredningens inledningsfas.

Du menar att man inte genomsökte fyndplats/brottsplats tillräckligt bra eftersom just SD var misstänkt? Inte säker på om jag hänger med ditt resonemang kring detta.

Självklart behövs det mera för en fällande dom. Tycker du inte att jag var tillräckligt tydlig med detta?

Du kan vara trygg. Högst säkerligen har man hört alla LW:s närmaste vänner. Inte minst de som vet om SD:s hot.
Citera
2019-07-22, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu var det inte mig du "talade" med, men undrar om jag bara får flika in med en tanke som dök upp på det du skriver i det sista stycket?

Just det är ju en tanke som inte är helt ointressant om man ska utreda ett mord och försöka hitta en gm och en motivbild.

Min största invändning mot detta är att det låter som att någon skulle ha en plan.
Och inget tyder på att detta mord är väl planerat.

Tänk själv vilka enorma risker denna gm har tagit överhuvudtaget med att bli upptäckt och påkommen direkt på plats.
Citera
2019-07-22, 11:01
Medlem
Citat:
Så du var bara en hjälpsam samarit om han skulle råka missa svara? Det vore inte i sin rimlighet då att ge hen lite tid och utrymme att svara först? Alla kanske inte bor här i tråden. Och som sagt så har du gjort detta till en vana. Varför kan man fråga sig.

Ibland är det bra att få raka frågor och raka svar. Trots allt så valde du ändå att skriva ut detta, fast med en brasklapp, och jag utgår ifrån att folk inte hänger här och skriver enbart för skojs skull utan med ett syfte.

Om du nu kan din tennis så vet du också att man inte förlorar en match på ett dubbelfel. Samt att domarna ibland gör fel.
Ang ditt slut:
Jag kan lova dig att jag kan min tennis!
Inte för att det har med den här saken att göra, men jag har under en period i livet varit bosatt i Båstad. Take that!

Och på tal om att förlora matcher: När du tittar på bilden i NA där du ser åkl Åsa Hiding och den utredningsansvarige polisen Mikael Nyqvist avbildade, har du nånsin sett ett mixat dubbelpar tydligare signalera 'walk over'?
Citera
2019-07-22, 11:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det inte mig du "talade" med, men undrar om jag bara får flika in med en tanke som dök upp på det du skriver i det sista stycket?

Just det är ju en tanke som inte är helt ointressant om man ska utreda ett mord och försöka hitta en gm och en motivbild.

Min största invändning mot detta är att det låter som att någon skulle ha en plan.
Och inget tyder på att detta mord är väl planerat.

Tänk själv vilka enorma risker denna gm har tagit överhuvudtaget med att bli upptäckt och påkommen direkt på plats.

Själva mordet behöver inte varit planerat, och det tror jag inte heller att det har varit. Kanske mer intressant timmarna efter. Trots allt tog det väl, enligt uppgift i media, ca åtta timmar innan den första polispatrullen var på plats.
Citera
2019-07-22, 11:08
Medlem
Citat:
Du menar att man inte genomsökte fyndplats/brottsplats tillräckligt bra eftersom just SD var misstänkt? Inte säker på om jag hänger med ditt resonemang kring detta.

Självklart behövs det mera för en fällande dom. Tycker du inte att jag var tillräckligt tydlig med detta?

Du kan vara trygg. Högst säkerligen har man hört alla LW:s närmaste vänner. Inte minst de som vet om SD:s hot.

Du skriver ofta som så att det borde dom ha gjort, säkerligen har dom gjort, å sen helt
plötsligt så kan vi lita på att det är gjort, eller vara trygga med att det är gjort.

Tyvärr så fungerar det inte så, att dom borde ha gjort en sak betyder inte per
definition att den är gjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in