2019-07-15, 07:54
Vad är det i oxikodonhydroklorid som hjälper mig mer än allt vad ssri, benso och hela den biten gör gällande Social Fobi, Panikångest?

Är det en fråga om att dopaminet får sig en sjuss, vilket renderar i bättre mående? Eller ja, t.o.m det bästa måendet?

Mvh BB
Citera
2019-07-15, 08:48
Medlem
Hajlajfs avatar
Det är en opoid, den verkar via att aktivera μ-opoidreceptorn främst. Längre ned i kedjan så aktiverar den dopaminerga neuroner i mesolimbiska systemet.
Kort och gott det liknar våra kroppsegna endorfiner, klart som fasen man mår festligt när man tar höga doser.
Problemet är att det är omöjligt att bibelhålla effekten pga snabb toleransutveckling och eftersom den är starkt drivande i ändra ens beteende i och med dess starka verkan i hjärnans belöningssystem.
Citera
2019-07-15, 17:48
Jag hoppas att du är medveten om att det är "samma sak" som morfin o heroin. Inte samma rent kemiskt, men det verkar på samma sätt. Klart man mår bra av heroin (och oxykodon). Opium, med morfin i, har ju brukats o missbrukats sedan urminnes tider.
Citera
2019-07-15, 23:52
Medlem
neuron-drones avatar
Hade en kompis som var skitglad på oxikodon, fick det för en skada, inte några missbrukarmängder. Han bytte sedan till hydrokodon, och fick lika bra smärtlindring men slutade vara så där tramsigt glad. Iofs anses den vekare, men det verkar finnas något i vissa opioider som ger mer skjuss på humöret än andra. Och som sagt, krävs inga missbrukardoser.

Backade ner mitt användande av benso en smula, med hjälp av Tramadol, pga dess lugnande verkan. Nu vet jag att tram anses mer komplex och "skitig", men backade med den lätt benson till där jag ville ha den, det var udda nog sömnmedicin som plötsligt ökat bensotoleransen, efter mindre än en handfull gångers användning. Backade sedan ut Tramadolen egentligen utan större problem, den abstinensen är en barnlek om man jämför med från benso.

Vad jag vill säga är att jag får känslan att inte bara Tramadol sticker ut vad den kan göra psykiatriskt, utan min iakttagelse är att oxikodon också har något skumt för sig. Även om den ena är starkare, så har båda effekter som ligger utanför ren opiat. Så jag tror inte det handlar enbart om effekten av opiat, utan det är någon mix som passar väldigt "bra" i vissa personers hjärnor.

Frågan gäller ju inte om det är bra att behandla social fobi med oxikodon, utan varför detta händer. Tycker det är intressant. Iofs har jag inte riktigt greppat hur ens normala opiater funkar, men det är inte så himla lätt.

Skulle nog säga att oxikodon är det "värsta" man kan missbruka, lite beroende på kroppskemi så tycker ju en del att det slår heroin. Det lär ju ge ett rätt stort begär, även om man håller nere toleransen. Alla tjatar om toleransökning, men om den måste förekomma, hur överlever då smärtpatienter? De tar samma dos hela tiden. Och de klarar sig.
Citera
2019-07-17, 03:39
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Oxikodon är en opioid och opioider härmar kroppens egna endorfiner, eller endorfiner utgör snarare kroppens egna opioider så kallade endogena opioider. Endorfiner utgör en del av belöningssystemet men regulerar även saker så som smärttröskeln och humöret och välmåendet i helhet. Endorfiner har stark antidepressiv, ångestlindrande, humörstabiliserande(anti-manisk) och antipsykotisk verkan. Finns inget annat med sådan bredspektrumsverkan mot olika psykiatriska sjukdomar och åkommor som just endorfiner och opioider. Värt att notera att antipsykotisk i det här sammanhanget innebär inte att opioider har samma farmakologisk verkan som så kallad antipsykotisk medicinering. Det är svårt att säga om opioider leder till en nettoökan eller nettoförlust av dopaminerg aktivitet i hjärnan, finns bevis för både ökning och minskning av dopaminerg aktivitet i hjärnan av opioider. Tycker själv i alla fall personligen att opioiders starka antipsykotiska verkan(så stark att dessa kan användas mycket effektivt i behandling av bland annat behandlingsresisten schizofreni) utan att vad tycks vara åtminstone en särskild nämnvärd minskan av dopaminerg aktivitet sätter käpparna för den så kallade dopaminhypotesen gällande patologin bakom schizofreni. Nu tycker jag den redan är dessutom motbevisad på andra sätt då det t ex är uppenbart att andra system t ex det serotonerga är involverat, säkert GABA och det glutaminerga med.

Nu hamnade jag nog nästan lite off-topic men min poäng kvarstår: Opioider har en extremt potent bredspektrums psykotropisk verkan. Effektivt för allt från ångesttillstånd av olika slah till svåra depressioner till mani och psykos och schizofreni.

Men ja också för att svara på din fråga: Om oxikodons all positiva verkan för dig beror enbart på en skjuts i dopamin(när det till och med finns bevis för det motsatta - en nettominskning i dopaminerg aktivitet) så troligtvis nej. Man får helt enkelt finna sig i att endorfiner och opioider har en extrem potent bredspekstrums-verkan på psyket i väldigt många avseenden.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hade en kompis som var skitglad på oxikodon, fick det för en skada, inte några missbrukarmängder. Han bytte sedan till hydrokodon, och fick lika bra smärtlindring men slutade vara så där tramsigt glad. Iofs anses den vekare, men det verkar finnas något i vissa opioider som ger mer skjuss på humöret än andra. Och som sagt, krävs inga missbrukardoser.

Backade ner mitt användande av benso en smula, med hjälp av Tramadol, pga dess lugnande verkan. Nu vet jag att tram anses mer komplex och "skitig", men backade med den lätt benson till där jag ville ha den, det var udda nog sömnmedicin som plötsligt ökat bensotoleransen, efter mindre än en handfull gångers användning. Backade sedan ut Tramadolen egentligen utan större problem, den abstinensen är en barnlek om man jämför med från benso.

Vad jag vill säga är att jag får känslan att inte bara Tramadol sticker ut vad den kan göra psykiatriskt, utan min iakttagelse är att oxikodon också har något skumt för sig. Även om den ena är starkare, så har båda effekter som ligger utanför ren opiat. Så jag tror inte det handlar enbart om effekten av opiat, utan det är någon mix som passar väldigt "bra" i vissa personers hjärnor.

Frågan gäller ju inte om det är bra att behandla social fobi med oxikodon, utan varför detta händer. Tycker det är intressant. Iofs har jag inte riktigt greppat hur ens normala opiater funkar, men det är inte så himla lätt.

Skulle nog säga att oxikodon är det "värsta" man kan missbruka, lite beroende på kroppskemi så tycker ju en del att det slår heroin. Det lär ju ge ett rätt stort begär, även om man håller nere toleransen. Alla tjatar om toleransökning, men om den måste förekomma, hur överlever då smärtpatienter? De tar samma dos hela tiden. Och de klarar sig.
Hmm, håller inte med alls om att opioider egentligen är det sämsta man kan missbruka. Tycker många andra droger har mycket sämre effekt på hälsan och på hjärnan. Tycker centralstimulantia speciellt fenetylaminer(t ex MDMA och amfetamin/metamfetamin och alla deras analoger) är mycket värre rent hälsomässigt. De ger högt blodtryck(skadligt för hela kroppen), hjärtpåverkan, neurotoxiska i hög dos(euforisk dos) och kan inducera psykos.

Missbruk av benzodiazepiner och GABA-erga substanser bland annat alkohol är skadligt för hjärnan(atrofi och sänkta kognitiva funktioner). Man kan dessutom dö om ens abstinenssymptom är tillräckligt starka/allvarliga. Alkohol har vid missbruk dessutom skadlig verkan på levern men även hjärtat.

Psykedeliska är inte beroendeframkallande men kan ge psykos. Cannabis är inte så beroendeframkallande heller men kan återigen orsaka psykos.

Opioider åtminstone de rena/selektiva sådana däremot har ingen skadlig verkan på hjärnan(ej neurotoxiskt), ingen skadlig verkan på det kardiovaskulära systemet, inducerar inte psykos utan tvärtom har en stark antipsykotisk verkan till och med - ingen risk att någon flippar ur och skadar andra med andra ord inte ens om de har tidigare psykosproblematik eller schizofreni. Inte heller någon risk för maniska episoder hos de känsliga, tvärtom många bipolära blir stabiliserade av opioider. Avtändning och abstinenssymptom från opioider är ej dödligt, till skillnad från hur det kan vara med avtändning och abstinens av och från benzodiazepiner och alkohol och andra GABA-erga substanser. Enda verkliga negativa hälsopåverkningarna på kroppen är eventuell förstoppning och hypogonadism(högt prolaktin, lågt testosteron) till följd av långt bruk och speciellt i högre doser. Opioider är garanterat starkt beroendeframkallande men fysiskt sett inte alls till den grad att det är farligt med abstinens, bara obehagligt. Psykiskt - ja, garanterat, speciellt för den som redan har psykiska åkommor innan. Det stora problemet med opioider som jag ser det t ex heroin är att folk ruinerar sig ekonomiskt när de blir beroende, och opioider blir ju faktiskt dessutom väldigt farliga vid överdos vilket speciellt är ett problem när man använder heroin i olika grader av utbankning som dessutom kan vara fentanyllackat. Men som sagt opioider är långt ifrån det skadligaste att vara beroende av, EGENTLIGEN, om du frågar mig. Det är ett av de beroenden som kroppen och hjärnan blir minst skadade av.

Tycker som sagt skadan från opioider är så extremt överdriven, det handlar nästan bara om att det kostar mycket att vara beroende och att många opioidmissbrukare redan självmedicinerar sina svåra psykiatriska tillstånd med denna klass av substanser(som sagt, dessa preparat har verkan på ett väldigt brett spektrum) och att det är kopplat till mycket grov kriminalitet. Mycket är också bara rent stigma-baserat trams från de tidigare nykterhetsrörelserna och religiös anti-hedonism som lever kvar än idag(såklart, eftersom även cannabis klassificeras som dödsknark utan medicinskt värde i Sverige).
Citera
2019-07-18, 03:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Hmm, håller inte med alls om att opioider egentligen är det sämsta man kan missbruka.

Talar inte om opioider, utan om oxikodon, nu har jag bara två personer att gå efter, smärtpatienter, en som bytte från oxikodon till hydrokodon och en från oxikodon till morfin. De säger båda att de inte känner igen sig själva från tiden på oxikodon och önskar att de helt enkelt sluppit den behandlingen. Vad de säger är att de upplevde sig som med i världen, men i själva fallet så satt de bara av de åren på den medicinen. De säger att det är ett oärligt preparat som får en att tro på saker som inte är sant. Och att andra opioider är ärligare.

Men jo, det behöver ju inte vara representativt. Men tillräckligt för att det är något jag aldrig skulle ta. Vet inte ens vad oxikodon gör i svensk sjukvård riktigt. Den är mer eller mindre framtagen för länder där man inte får sjukskriva sig, utan man ska orka jobba som sjuk. Riktigt den situationen har vi inte i Sverige. Blir man skadad så få man ofta gå hemma. Då kan man ta en annan sorts smärtstillande, inte en som är till för att man ska kunna jobba ihjäl sig.
Citera
2019-07-22, 08:02
Tackar för era svar.
Finns det någon psykofarmaka ö.h.t som gör en glad? Som ökar motivationen, ger en ett "jävlar anamma".

Känns ju sådär att smärtstillande ger denna effekt och inte de SSRI preparat jag prövat ger det jag nämnde ovan.
Mvh BB
Citera
2019-07-22, 08:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Tackar för era svar.
Finns det någon psykofarmaka ö.h.t som gör en glad? Som ökar motivationen, ger en ett "jävlar anamma".

Känns ju sådär att smärtstillande ger denna effekt och inte de SSRI preparat jag prövat ger det jag nämnde ovan.
Mvh BB

"Glad" som efter några öl på krogen eller "glad" som i att slippa depression? (Det är två olika saker).

Jag fick oxikontin under en relativt kort period för att en idiot i Göteborg kört över och närmast krossat min fot. Kändes som om jag hade hällt i mig en fredagsberusning på Avenyns ölkrogar, men särskilt pigg var jag ju inte. Men smärtfri, och genom preparatet "bekymmersfri". Tackade dock nej till förlängt recept när läkaren ville skriva ut mer.

Tyvärr har jag tappat namnet nu, men på 90-talet kom det ju en ny "revolutionerande" tablett mot depressioner, som då sades sakna biverkningar. Kan tyvärr inte minnas exakt vad det hette, men skrevs ut till "alla" deppiga hemmafruar och liknande. Såldes/säljs även i Sverige, men under annat namn än i USA. Ska tydligen inte göra en "dum i huvudet" eller beroende, men glad, bekymmersfri och därmed också "piggare". Namnet kommer nog när jag har grunnat på det. Var med i flera komedifilmer "hon måste nog gå på *läkemedlets namn*". Tror Seinfeld hade med det i något avsnitt. Är det något sådant du söker?
Citera
2019-07-22, 08:28
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Glad" som efter några öl på krogen eller "glad" som i att slippa depression? (Det är två olika saker).

Jag fick oxikontin under en relativt kort period för att en idiot i Göteborg kört över och närmast krossat min fot. Kändes som om jag hade hällt i mig en fredagsberusning på Avenyns ölkrogar, men särskilt pigg var jag ju inte. Men smärtfri, och genom preparatet "bekymmersfri". Tackade dock nej till förlängt recept när läkaren ville skriva ut mer.

Tyvärr har jag tappat namnet nu, men på 90-talet kom det ju en ny "revolutionerande" tablett mot depressioner, som då sades sakna biverkningar. Kan tyvärr inte minnas exakt vad det hette, men skrevs ut till "alla" deppiga hemmafruar och liknande. Såldes/säljs även i Sverige, men under annat namn än i USA. Ska tydligen inte göra en "dum i huvudet" eller beroende, men glad, bekymmersfri och därmed också "piggare". Namnet kommer nog när jag har grunnat på det. Var med i flera komedifilmer "hon måste nog gå på *läkemedlets namn*". Tror Seinfeld hade med det i något avsnitt. Är det något sådant du söker?

Ja, alltså allmänt glad, motiverad, mer ork. Inte berusnings-glad.
Mvh BB
Citera
2019-07-22, 08:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, alltså allmänt glad, motiverad, mer ork. Inte berusnings-glad.
Mvh BB

Ok. Namnet dök upp i skallen nu efter en kopp morgonkaffe: Prozac. Iofs. SSRI, så det kanske är fel då? Om man får tro "Hollywoodfilmer" från 90-talet åt "alla" Prozac i USA. Möjligen en överdrift, men det var Prozac jag tänkte på.
Citera
2019-07-23, 09:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Tackar för era svar.

Psykostimulantia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in