Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vad hände med:
"Döm inte efter skenet, döm rättvist."
Eftersom vi alla är olika personer med olika personlighet och ryggsäckar, så finns det också en stor variation av vad olika person i tråden tycker si g"se". Det blir också stört omöjligt att spekulera om alla skulle vara helt objektiva och ha samma erfarenheter och åsikter.
Det är bra att vi är olika. Man får stöta och nöta sina egna fördomar, åsikter och tro.
Vi är alla "inskränkta", fördomsfulla och åker i vår egen fil i vår åsiktskorridor; mer eller mindre. Det är bra att vara medveten om det.
Ett av dina problem nötknäpparen är att du utgår från att relativisera rätt och fel, gott och ont, sant och falskt. Nihilister, förnekar rätt och fel, ja normer överlag, annat än i de fall ni har en speciell agenda. Då kan ni anta vissa moraliska kodex, så länge de appliceras på rätt person, åtminstone för stunden men det hedrar varken dig eller dina medsystrar, utan får er bara att framstå som en grupp enfaldiga kor som står och skelar i flock. Ert liberala försvar i frågan går i stil med att stämpla oliktänkande som kristna högermoralister inom kyrkan som man bara kan ignorera. På så vis lever ni vidare i konsensus och kan pm:a varandra lite tonårsuppmuntran.
Skev verklighetsuppfattning, som grundar sig i viljan att döma godtyckligt beroende på vem du för stunden är känslomässigt engagerad i och partiska inför är inte speciellt nobelt. Det beror på att du gör skillnad på människor, och försvarar den, vilken du tycker är i underläge och inte själv kan försvara sig. Känslonmässigt engagemang på den primitiva nivån är synonymt med att anamma en förvrängd bedömning och anta en felaktig beskyddarinstinkt. Jag anser inte det ädelt, utan förkastligt och orättvist. Du är en orättvis person.
Just därför uttalar du dig i termer av: " Vi är alla "inskränkta" och fördomsfulla..." just för att markera och bekräfta att du tänker fortsätta i ditt okunniga och tanklösa tillstånd och vill kleta dina etiketter på alla runtomkring, som om vi vore lika dig i detta avseende. Föga överrakande, svårt att både lära hundar, såväl som dårar, vilka tror sig vara visa, att lära sig sitta. Men du beskriver och definierar dig själv i detta påstående, inte mig.
Själv tar jag inte parti utifrån kön, huruvida du är död, eller lever etc. Jag håller varken på ett SD- eller LW -läger. Jag bedömer den lilla fakta som finns självständigt. Inte heller tar jag hänsyn till miljöfaktorer angående vad som formar människor för att använda som en ursäkt för en orättfärdig livsstil där man är självisk med en egocentrerad livsstil på bekostnad av omgivningen. Förklaringsmodeller är en sak men bespara mig förklaringar som hindrar vuxna msk att ta ansvar och konsekvenser för sina egna handlingar. Jag har ingen västerländsk filosofi om att separera människan från sin gärning. Dvs istället anser jag att man är det man gör, och underlåter att göra, både i negativ, såväl som positiv bemärkelse.
Jag har aldrig uppmanat någon enda att inte döma, snarare uppmanar jag till att döma men inte på en simplistisk och ytlig nivå. Jag anser mig inte ytlig i min bedömning bara för att jag bedömer SD som ett själviskt svin för att han är otrogen. Det är min bild av alla msk som begår samma typ av integritetsmässiga övertramp, om det så inkluderade mig själv. Jag ser det som oviktigt, angående huruvida hans barndom var dålig, eller om HD var för sjuk för intim samlevnad. Enkel mattematik, man är inte otrogen, oavsett.
Sedan tror jag på förlåtelse efter bekännelse, ånger och omvändelse- till skillnad från många läror inom kyrkan som garanterar förlåtelse oavsett. Vad gäller lagen i juridisk bemärkelse, anser jag inte att SD troligtvis kommer dömas.