2019-07-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det först fetade:
Det är väldigt fult att på det viset egoistiskt utnyttja en empatisk och hjälpande medmänniska, för att strax dumpa denne när ett annat, antagligen ett mer "saftigt" villebråd, dyker upp i skogen.

Det andra fetade:
Man gör inte så, nej!
Då är man oärlig. Då har man överdrivit (ljugit om) rädslan för vederbörande.

Nu är trådens LW-kramare/SD-hatare hjärtligt välkomna att anklaga mig för att jag skriver nedsättande om ett BO, i det här fallet LW.

Bottsoffret, det andra, det som här på Flashback och som regelmässigt under mer än ett års tid har utsatts för kränkande påståenden, det går tydligen bra att fortsätta förtala, trots att han ju också är ett BO.

Same, same -but totally different..

Skriver nedsättande om LW gör LW-kramarna hela tiden, i sin iver att göra SD till ett
monster så förminskar dom LW som människa hela tiden, förmodligen utan att ens inse det.
Citera
2019-07-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skriver nedsättande om LW gör LW-kramarna hela tiden, i sin iver att göra SD till ett
monster så förminskar dom LW som människa hela tiden, förmodligen utan att ens inse det.
I det där har du alldeles rätt!

Redan för länge sen påpekade jag vänligt för kontot FrökenS det osnygga i att, som h*n gör, hålla på att beskriva SD som "den äckligaste man" (ungefärligt citat) vederbörande nånsin stött på.
Det blir ju att postumt kränka LW, eftersom hon ju frivilligt* valt att under åratal ha en ångande(?) het(?) sexuell(!) relation med den mannen.
FrökenS avstod från att kommentera mitt påpekande. H*n använder istället Anmäl-knappen
2019-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad hände med:
"Döm inte efter skenet, döm rättvist."

Eftersom vi alla är olika personer med olika personlighet och ryggsäckar, så finns det också en stor variation av vad olika person i tråden tycker si g"se". Det blir också stört omöjligt att spekulera om alla skulle vara helt objektiva och ha samma erfarenheter och åsikter.

Det är bra att vi är olika. Man får stöta och nöta sina egna fördomar, åsikter och tro.

Vi är alla "inskränkta", fördomsfulla och åker i vår egen fil i vår åsiktskorridor; mer eller mindre. Det är bra att vara medveten om det.

Ett av dina problem nötknäpparen är att du utgår från att relativisera rätt och fel, gott och ont, sant och falskt. Nihilister, förnekar rätt och fel, ja normer överlag, annat än i de fall ni har en speciell agenda. Då kan ni anta vissa moraliska kodex, så länge de appliceras på rätt person, åtminstone för stunden men det hedrar varken dig eller dina medsystrar, utan får er bara att framstå som en grupp enfaldiga kor som står och skelar i flock. Ert liberala försvar i frågan går i stil med att stämpla oliktänkande som kristna högermoralister inom kyrkan som man bara kan ignorera. På så vis lever ni vidare i konsensus och kan pm:a varandra lite tonårsuppmuntran.

Skev verklighetsuppfattning, som grundar sig i viljan att döma godtyckligt beroende på vem du för stunden är känslomässigt engagerad i och partiska inför är inte speciellt nobelt. Det beror på att du gör skillnad på människor, och försvarar den, vilken du tycker är i underläge och inte själv kan försvara sig. Känslonmässigt engagemang på den primitiva nivån är synonymt med att anamma en förvrängd bedömning och anta en felaktig beskyddarinstinkt. Jag anser inte det ädelt, utan förkastligt och orättvist. Du är en orättvis person.

Just därför uttalar du dig i termer av: " Vi är alla "inskränkta" och fördomsfulla..." just för att markera och bekräfta att du tänker fortsätta i ditt okunniga och tanklösa tillstånd och vill kleta dina etiketter på alla runtomkring, som om vi vore lika dig i detta avseende. Föga överrakande, svårt att både lära hundar, såväl som dårar, vilka tror sig vara visa, att lära sig sitta. Men du beskriver och definierar dig själv i detta påstående, inte mig.

Själv tar jag inte parti utifrån kön, huruvida du är död, eller lever etc. Jag håller varken på ett SD- eller LW -läger. Jag bedömer den lilla fakta som finns självständigt. Inte heller tar jag hänsyn till miljöfaktorer angående vad som formar människor för att använda som en ursäkt för en orättfärdig livsstil där man är självisk med en egocentrerad livsstil på bekostnad av omgivningen. Förklaringsmodeller är en sak men bespara mig förklaringar som hindrar vuxna msk att ta ansvar och konsekvenser för sina egna handlingar. Jag har ingen västerländsk filosofi om att separera människan från sin gärning. Dvs istället anser jag att man är det man gör, och underlåter att göra, både i negativ, såväl som positiv bemärkelse.

Jag har aldrig uppmanat någon enda att inte döma, snarare uppmanar jag till att döma men inte på en simplistisk och ytlig nivå. Jag anser mig inte ytlig i min bedömning bara för att jag bedömer SD som ett själviskt svin för att han är otrogen. Det är min bild av alla msk som begår samma typ av integritetsmässiga övertramp, om det så inkluderade mig själv. Jag ser det som oviktigt, angående huruvida hans barndom var dålig, eller om HD var för sjuk för intim samlevnad. Enkel mattematik, man är inte otrogen, oavsett.

Sedan tror jag på förlåtelse efter bekännelse, ånger och omvändelse- till skillnad från många läror inom kyrkan som garanterar förlåtelse oavsett. Vad gäller lagen i juridisk bemärkelse, anser jag inte att SD troligtvis kommer dömas.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-07-21 kl. 13:07.
Citera
2019-07-21, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Hm... väl godkänt existerar inte som bedömningskriterium längre utan motsvarar ett C i en skala från F-A. Där F motsvarar underkänt och A utmärkt. Ett C gör ingen glad, det går ungefär att likställa med dåtidens G. Men, I see your point och jag är van att inte vara glad.

On topic: Jag har sett dessa bilder i tråden som så många fler och just därför att jag inte ser något av betydelse, så har jag undrat över vad de rabiata feministerna i tråden ser som jag missar. Helt oförklarligt dras slutsatsen utifrån nothingness, att SD är en brutal knoggnuggare. Vet dessa msk ens vad en riktig knoggnuggare egentligen är?

Antagligen inte, men surprise, det vet jag. Jag har sett många knoggnuggningar live utan att som vuxen ingripa. Knoggnuggning är per definition hur tonårspojkar visar varandra kärlek i sin psykosociala målgrupp. De utför denna handling gentemot varandra för att de inte vågar kramas, utan istället ska försöka spela Allan Ballan. På detta vis får de kroppskontakt och beröring utan att pekas ut som deltagare i en bögklubb. Det är mer politiskt korrekt och förfinat än 90-talets böghögar som tonårspojkarna då använde sig av på högstadiet och gymnasiet med likadant syfte. Klämma och känna utan att utpekas som homofil.

Så därför är detta knoggnuggning mellan SD och LW i sådana fall möjlig att jämställa med lite kamratlig halvbrottning. Men antagligen saknade LW som kvinna erfarenhet av detta och missbedömer situationen. Men att se det som misshandel är direkt missvisande. Hon överreagerar, vem anmäler någon annan för en sådan ringa förseelse? Kanske har det att göra med hennes koreanska bakgrund? Hon saknar kulturell relevans i sådana fall. En mindre koreansk pojke jag känner klämde i förskoleklassen vuxna kvinnor på brösten, totalt i avsaknad av respekt för dessas integritet. Hans adoptivfar berättade att han trodde att det var kulturellt betingat från starten i Korea. Själv vet jag inte. Avvikelser förekommer som sagt.

Nu ska kärrintåget strax inflika att de minsann skulle anmäla de också, bra då vet vi. Det finns kvinnor, och det finns barn och ibland uppträder en del kvinnor värre än barn. Även om identitetspolitiken vill förneka detta. Alla överkänsliga kvinnor är inga verkliga kvinnor utan kränkta barn som vill ha revansch på fel personer.

Om man nu ska vara objektiv utifrån det vi "vet" genom media om knoggnuggningen, skulle jag vilja påstå att objektivt sett vet vi inget om hur hård knoggnuggningen var, hur länge den pågick och vad som iö hände i bilen.

Den större delen av rapporten är hårt maskad; den är sekretessbelagd.

Det finns grader av allt.

Att säga att du vet vad knoggnuggning är, betyder inte att du vet hur hård den var, hur länge den pågick eller hur hårt armen pressade ner hennes huvud. Du vet inte heller om det sades något i samband med denna knoggnuggning.

Att likna den vid en kamratlig brottning, ringa företeelse, att avgöra att LW missbedömt situationen är inte att vara objektiv. Du vet inte heller vad den maskade delen innehåller. Du spekulerar och bedömer situationen liksom många andra utifrån dina erfarenheter och åsikter.

Unga kan brottas och boxas också. Betyder det att all brottning och boxning där vuxna är involverade skulle vara på "kamratlig nivå"?

Och hur kan LWs bedömning av knoggnuggningen ha att göra med hennes koreanska bakgrund? Hon kom väl hit som liten? Skulle det vara så att man i Korea bedömer knoggnuggning som allvarligare

Att du "förringar" människor som har en annan åsikt än dig till "kärringtåg" talar sitt eget språk. Vet inte om du enbart avser kvinnor i allmänhet eller kvinnor i synnerhet 🤔 Kanske i synnerhet koreanska kvinnor? "Döm inte efter skenet, döm rättvist", var inte det du menade?

Och ursäkta, men vad är en msk? Såvitt jag vet är det en vedertagen förkortning på matsked.
Citera
2019-07-21, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mycket bra sammanfattning av vad det "legitima " bytet utsatts för. Man undrar hur 2 av dom mest frekvent drivande i nät-stalkandet Honan6 och medlöparen notknapparen (god tons beskyddare endast när det gäller sex) är moraliskt beskaffade som fabulerar och sprider missakning mot en annan människa.

Jag är ingens medlöpare.
Jag har helt egna åsikter och egen tro.
Jag vill absolut inte bli ihopknollrad med andra skribenter.

En god ton, det kanske du inte kan anklagas för.
Varken mot mig; LW, LWs barn eller andra skribenter.
Citera
2019-07-21, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vill minnas att LW fick hjälp av en äldre "burkletare" p.g.a. sin benskada, han körde henne, dom stannade på någon parkering och en bekant rygg syntes en bit bort.
LWs ben piggnade till och hon galopperade ifatt den bekanta ryggen å lämnade hjälparen
ensam, har för mig att han gick vilse senare.

Man gör väl för fan inte så om man är livrädd för den personen som ryggen tillhör.

Han var ju tillsammans med sina barn? Och HD??? Minns inte riktigt, men ett av barnen fick kuta tillbaka för att visa den äldre herren var de var.

Jag tänker att man kan vara rädd för personer på olika sätt i olika situationer. Jag kan också tycka som du, att det är på ett sätt märkligt att hon inte helt bara klipper banden.

Om man nu ska försöka förstå vad hennes beteende står för, funderar jag lite fram och tillbaka.

Kanske finns det något i henne som gör att det är svårt att klipp helt, kanske har hon fortfarande "gummibandet" som drar henne tillbaka. Kanske har hon ändå svårt att acceptera att de aldrig ska kunna umgås mer, då kanske mer på ett kamratligt sätt?
Kanske är hon inte "tillräckligt" rädd, inte förstår riktigt hur allvarligt det kan bli? Att hon är enveten och envis som person. Hon är pastor och har utbildning i samtal, förhållningssätt och psykologi. Hon har en tro att hon kan hantera situationen?

Jag vet inte.

För mig blir det liksom för många andra. Ganska svårt att begripa hur det kan bli som det blir. Men jag försöker läsa på, sätta mig in de olika personernas situation och försöker begripa.

Men jag kan nog aldrig helt förstå det. Det blir lite som att säga att man förstår hur det känns att förlora ett barn. Man kan aldrig förstå hur det känns om man själv inte har hamnat där. Man kan bara ana.

Och det finns forskning på hur människor reagerar, beter sig i vissa situationer. Man får läsa, lyssna på andras berättelser.

Vi är alla olika också.
Knepigt.
Citera
2019-07-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man nu ska vara objektiv utifrån det vi "vet" genom media om knoggnuggningen, skulle jag vilja påstå att objektivt sett vet vi inget om hur hård knoggnuggningen var, hur länge den pågick och vad som iö hände i bilen.

Den större delen av rapporten är hårt maskad; den är sekretessbelagd.

Det finns grader av allt.

Att säga att du vet vad knoggnuggning är, betyder inte att du vet hur hård den var, hur länge den pågick eller hur hårt armen pressade ner hennes huvud. Du vet inte heller om det sades något i samband med denna knoggnuggning.

Att likna den vid en kamratlig brottning, ringa företeelse, att avgöra att LW missbedömt situationen är inte att vara objektiv. Du vet inte heller vad den maskade delen innehåller. Du spekulerar och bedömer situationen liksom många andra utifrån dina erfarenheter och åsikter.

Unga kan brottas och boxas också. Betyder det att all brottning och boxning där vuxna är involverade skulle vara på "kamratlig nivå"?

Och hur kan LWs bedömning av knoggnuggningen ha att göra med hennes koreanska bakgrund? Hon kom väl hit som liten? Skulle det vara så att man i Korea bedömer knoggnuggning som allvarligare

Att du "förringar" människor som har en annan åsikt än dig till "kärringtåg" talar sitt eget språk. Vet inte om du enbart avser kvinnor i allmänhet eller kvinnor i synnerhet 🤔 Kanske i synnerhet koreanska kvinnor? "Döm inte efter skenet, döm rättvist", var inte det du menade?

Och ursäkta, men vad är en msk? Såvitt jag vet är det en vedertagen förkortning på matsked.

Nötknäpparen, detta ärende är polisiärt avklarat av ett skäl, ingenting av vad som visades på dessa bilder bedömdes som ett brott, därför lades det åt handlingarna och SD åtalades inte. Svårare än så är det inte.Jag har inget skäl att misstro polisens bedömningsförmåga eller yrkesskicklighet. De hörde två personer, fotograferade den ena, och drog en slutsats. Svårare än så är det inte, det jag vänder mig emot är att exp du vill öppna upp för möjligheten att få det till att det kan ha varit mycket värre än vad det verkade som, sett från ett utifrånperspektiv.

Polisen insåg, inte av känslomässiga, utan förnuftsmässigt orsaker att om LW så gärna vill klamra sig fast i bilen, förväntas hon tåla det handgemäng som uppstod som en konsekvens av detta. Sådd- och skördprincipen. Min text är ett ironiskt försök att raljera över matriarkatet och dess klubb.

En msk är förkortning av människa/människor och vilket begrepp som gäller beror av kontext. Denna gång refererade jag inte till ett recept.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-07-21 kl. 14:20.
Citera
2019-07-21, 14:17
Medlem
Citat:
Mycket bra skrivet

Att han är ett svin är det ingen tvekan om, men det gör
honom inte till en mördare, vilket han kan vara, men man har inga som helst
bevis för det, efter ett års idogt grävande.

Helt enig, han kan vara skyldig, eller inte. Samtidigt är han en av de mest förtalade människor jag läst om. Alla dessa anklagelser kan inte stämma, det strider mot all beprövad erfarenhet av människosläktet. Fabulerar du bara vidare i måttlöshet är han snart både våldtäktsmän, seriemördare, sadist etc. Det är vad jag vänder mig emot, att man gränslöst vill sprida dyngan, och njuter av att förstöra killens liv, rykte och framtid utan verklig substans annat än sägner och vidskepelse.

Föreställ dig vidare att han aldrig begått mordet, då ser vi en oskyldigt lynchad person. För evigt uthängd. Skulle detta vara fallet, då unnar jag alla förövarna samma öde.
Citera
2019-07-21, 14:33
Medlem
Citat:
Helt enig, han kan vara skyldig, eller inte. Samtidigt är han en av de mest förtalade människor jag läst om. Alla dessa anklagelser kan inte stämma, det strider mot all beprövad erfarenhet av människosläktet. Fabulerar du bara vidare i måttlöshet är han snart både våldtäktsmän, seriemördare, sadist etc. Det är vad jag vänder mig emot, att man gränslöst vill sprida dyngan, och njuter av att förstöra killens liv, rykte och framtid utan verklig substans annat än sägner och vidskepelse.

Föreställ dig vidare att han aldrig begått mordet, då ser vi en oskyldigt lynchad person. För evigt uthängd. Skulle detta vara fallet, då unnar jag alla förövarna samma öde.

Så är det och så kommer det förbli så länge han är MGM.

Skyll inte på skribenterna här utan ta ditt missnöje till Örebropolisen och ÅK.
Det här är Fb och här spelulerar vi hej vilt.
Det är bara att lämna tråden om det ogillas.
Citera
2019-07-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Så är det och så kommer det förbli så länge han är MGM.

Skyll inte på skribenterna här utan ta ditt missnöje till Örebropolisen och ÅK.
Det här är Fb och här spelulerar vi hej vilt.
Det är bara att lämna tråden om det ogillas.

Medimera, jag har aldrig försökt hindra eller förbjuda någon enskild person att uttala sig under denna trådens ca ettåriga historia och tänker aldrig försöka kväva yttrandefriheten varken här eller i samhället i stort. Diskussionen rör inte ens det området. Snarare försöker jag sammafatta ett års tankar för att göra bokslut. Klarar du inte av det kan du bara ignorera mina poster.

Det är sant att jag aldrig förväntat mig några moraliska stordåd på FB men det beror mest på att samhället och debattklimatet i stort är ängsligt med en trång åsiktskorridor. Människor blir provocerade av att andra människor inte delar deras politiska, religiösa och sociala övertygelser. Däremot är FB också en källa till mycket bildande och lärorikt material att ta del av för den vetgirige.

Nej, jag tänker inte anklaga polisen eller utredningen för någonting alls, åtminstone inte ännu. Däremot tror jag på den enskilda människans egna ansvar, att bygga upp det konstruktiva eller riva ner det lögnaktiga och kunna avgöra skillnaden däremellan utan att ta ställning utifrån falska premisser.. Den här tråden avslöjar nästan ingenting om sanningen om SD och LW, snarare avslöjar den karaktären hos deltagarna. Både på gott och ont.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-07-21 kl. 15:22.
Citera
2019-07-21, 15:43
Medlem
Citat:
Nötknäpparen, detta ärende är polisiärt avklarat av ett skäl, ingenting av vad som visades på dessa bilder bedömdes som ett brott, därför lades det åt handlingarna och SD åtalades inte. Svårare än så är det inte.Jag har inget skäl att misstro polisens bedömningsförmåga eller yrkesskicklighet. De hörde två personer, fotograferade den ena, och drog en slutsats. Svårare än så är det inte, det jag vänder mig emot är att exp du vill öppna upp för möjligheten att få det till att det kan ha varit mycket värre än vad det verkade som, sett från ett utifrånperspektiv.

Polisen insåg, inte av känslomässiga, utan förnuftsmässigt orsaker att om LW så gärna vill klamra sig fast i bilen, förväntas hon tåla det handgemäng som uppstod som en konsekvens av detta. Sådd- och skördprincipen. Min text är ett ironiskt försök att raljera över matriarkatet och dess klubb.

En msk är förkortning av människa/människor och vilket begrepp som gäller beror av kontext. Denna gång refererade jag inte till ett recept.

Vi har ju ingen aning om vad som verkligen skedde i bilen. Ingen kamera fanns uppsatt, vad jag vet. Polisen kunde alltså inte göra annat än lägga ned. Så är det ofta, alldeles för ofta, att en GM går fri för att bevis saknas. Den gången var berättelserna bara delvis samstämmiga.
Citera
2019-07-21, 15:48
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar, sprang hon ifatt SD för att hon va rädd för honom
eller sprang hon ifatt honom för att göra sällskap med honom i skogen?

Jag tror att hon sprang ifatt honom för att hon, just då, hade ett legitimt skäl att ta kontakt.
Generellt kan hon också ha haft en önskan att bevara den "magiska vänskapen" de haft men det är en annan sak.
Man kan bara spekulera i ärendet hon haft i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in