Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
För att förstå turerna här måste du försöka sätta dig in i åklagarens situation. Hon hade alltså redan från början bestämt sig för att SD skulle vara gärningsmannen, och nu handlade det bara om att hitta brottsplatsen. Det fanns väl då tre tänkbara alternativ:
1. Han hade dödat henne i sin egen bostad.
2. Han hade dödat henne i LW:s bostad.
3. Han hade dödat henne bakom bullerplanket.
Eftersom buskaget mellan bullerplanket och motorvägen snarare tycks vara en idealisk dumpningsplats än en brottsplats koncentrerades sökandet efter brottsplats tidigt till de två bostäderna, som hölls avspärrade några månader under intensivt letade efter bevis mot SD (t.ex. spår från LW hemma hos SD, eller spår från SD hemma hos LW). Uppenbarligen kammade man noll där, så i oktober tvingades man på allvar överväga det betydligt mer långsökta tredjehandsalternativet, dvs. att han skulle ha dödat henne bakom bullerplanket. Avspärrningarna av de båda bostäderna hävdes, och man gjorde nu en grundligare undersökning av fyndplatsen i hopp om att kunna finna bevisning mot SD där.
Utan att göra någon särskild bedömning av sannolikheten för att fyndplatsen är brottsplatsen så törs jag nog påstå att den åtminstone under de första månaderna av utredningen antogs vara den minst sannolika brottsplatsen av dessa tre nu undersökta. Nu på senare tid har den kanske genom nöden och uteslutningsmetoden tvingats upphöjas till inte bara den mest sannolika, utan kanske t.o.m. till den enda möjliga.
Det är meningslöst att vi fortsätter denna diskussion.
Eftersom ingen (inte ens du) vet
när man beslutade sig för att fp var bp, eller
hur, dvs på vilka grunder man kom fram till det, så kan man inte göra det antagande du gör:
"
så i oktober tvingades man på allvar överväga det betydligt mer långsökta tredjehandsalternativet, dvs. att han skulle ha dödat henne bakom bullerplanket. "
Vi är också oense i att ÅK jobbar så snävt, att hon
enbart utgår från den mgm hon har för att fylla upp alla luckor.
Det finns inget som kan få mig att tro att man enbart spärrade av mgm och LWs hus för att man försökt finna brottsplats där, utan det finns en
rutin som man följer.
Rutinen för husrannsakan finns om man har en person som man misstänker kan ha med brottet att göra. Det kan vara en brottsplats, men det kan även finnas bevis som har med mordet att göra, såom mordvapen, blodrester efter att någon som har med mordet att göra har tagit det in i huset, risk att någon förstör bevis, teknisk bevisning på enheter osv.
Jag tror att mgm blev misstänkt från början för att man ganska snabbt höll förhör med anhöriga, dels gjorde slagningar, dels gjorde slagningar, mgm själv kanske bidrog med sina "fynd", hittade digitala konversationer mellan mgm och LW som skett sent på natten. detta innehöll sent på natten, strax före mordet en önskan om att ses...
Du kommer aldrig att kunna övertyga mig om att man tror att fp är bp genom nöd.