2019-07-21, 09:50
Medlem
Bolton lurade UK att kidnappa den iranska tankern och har nu fått UK med på vagnen inför US-Iran-kriget. Analys här.

https://www.theguardian.com/world/2019/jul/20/britain-lured-into-deadly-trap-on-iran-by-trump-hawk-john-bolton
Citera
2019-07-21, 09:53
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Först försöker Iran skylla på att tankfartyget har kör på en fiskebåt och sen smitit från platsen. Först när styrande i Iran får reda på att gardet gjort detta på eget bevåg så måste dom hålla med gardet och säga sanningen att det är en hämnd för att EU med hjälp av britterna tagit ett smuggelfartyg av dom. Gardet saknar begåvning att kunna inse vad som händer om man retar ryssarna men lite insikt finns hos ledarna i Iran om att det ska man undvika. Nu finns det 3 ryssar ombord också och jag tror inte Ryssland ser mellan några fingrar. Känns som Iran har stuckit handen i ett getingbo.
Iran kan i princip skylla på vad som helst i Hormuz. Vi vet ju nu bakgrunden till allt det här men Iran vill nog svara tillbaka genom att skärpa kontrollen. Inget mer med det. De sänder ut något: Konfiskera inte våran egendom. Eller gör det och ta konsekvenserna.
Citera
2019-07-21, 10:07
Medlem
HAARPs avatar
Storbritanniens utrikesminister Jeremy Cunt utlovade mycket allvarliga konsekvenser för Iran om den brittiskflaggade oljetankern inte omgående blev släppt.

Nu har de skrivit och skickat ett klagobrev till FN.
Citera
2019-07-21, 10:20
Bannlyst
Jag hoppas usa invaderar iran så vi kan bli av med de här arroganta shia perserna och göra azerbadjan självständig!!
Nordazerbadjan och sydazerbadjan ska bli en stark nation med turkiets hjälp. Så kan de rasistiska persern dumma sig med pedfil shia islam
Citera
2019-07-21, 10:27
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Iran kan i princip skylla på vad som helst i Hormuz. Vi vet ju nu bakgrunden till allt det här men Iran vill nog svara tillbaka genom att skärpa kontrollen. Inget mer med det. De sänder ut något: Konfiskera inte våran egendom. Eller gör det och ta konsekvenserna.

Så länge Iran följer internationella lagar så kan dom ta fartyg i beslag. Nu har dom fått ett anfall av grav hybris. Att prata med Iran är som att prata med NK. Det enda språk dom förstår är när dom ser att om vi inte ändrar vårat beteende så kommer vi att bli utrotade. Innan Iran släpper Stena Impero så måste den genomgå en rättslig process vilket jag misstänker kommer att ta tid. Om Iran inte vill trappa upp situationen så ska dom släppa Stena Impero snarast. Det kommer att svida för gardet men då får dom också en signal att ni kan inte göra saker utan order från högre ort.
Citera
2019-07-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Så länge Iran följer internationella lagar så kan dom ta fartyg i beslag. Nu har dom fått ett anfall av grav hybris. Att prata med Iran är som att prata med NK. Det enda språk dom förstår är när dom ser att om vi inte ändrar vårat beteende så kommer vi att bli utrotade. Innan Iran släpper Stena Impero så måste den genomgå en rättslig process vilket jag misstänker kommer att ta tid. Om Iran inte vill trappa upp situationen så ska dom släppa Stena Impero snarast. Det kommer att svida för gardet men då får dom också en signal att ni kan inte göra saker utan order från högre ort.

Det hade sparat så mycket tid, pengar och soldatliv att bara släppa en atombomb i regionen afghanistan-iran-pakistan.

Bin laden ville ju tillochmed provocera fram ett krig för att han visste att han kunde vinna på hemmaplan.

Att atombomba afghanistan tillbaka till stenåldern hade sparat massor av pengar och amerikanska liv precis som det gjorde under WWII. Och efter det hade muslimerna lugnat ned sig.

Men det är klart att man inte vill sätta spelplanen för Ryssland mfl. länder.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-07-21 kl. 10:37.
Citera
2019-07-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Det är denna arroganta inställning som fått omvärlden i en återvändsgränd när det kommer till Iran.

Det gör väl alla när det kommer till kritan? Får en sån fråga en aktualitet skulle vi också gjort samma sak. Men det händer så sällan. De konfiskerar deras egendom och du förväntar dig att Iran ska titta på. Vänta och se vad Iran gör om UK eller USA av misstag börjar anfalla deras territorier.

Iran vill markera att de kommer att kämpa hårt om inte USA inte slutar med sina påtryckningar.

Jag förväntar mig att Iran ska följa internationella lagar och beslut.
Citera
2019-07-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Haha min grabb har en drönare från leksaksbutiken också
Att Iran leker somaliska pirater för att deras smuggeltanker vart påkommen är inget att skryta om.

Vilken smuggling. Det är EU som har en sanktioner mot Syrien inte Iran. Jag hade förstått ditt smuggeltanker om Iran hade varit ett EU land. Nu ansåg Britterna att man har rätt att kapa en Iransk tanker och svaret lät ju inte vänta på sig. Undrar om det var drottningen som utfärdade kaparbrevet till Royal Marines?

Detta oaktat vad man tycker om skithögarna till mullor
Citera
2019-07-21, 11:03
Medlem
bernad_laws avatar
Rent trams leder till varningar. /Mod
Citera
2019-07-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Storbritanniens utrikesminister Jeremy Cunt utlovade mycket allvarliga konsekvenser för Iran om den brittiskflaggade oljetankern inte omgående blev släppt.

Nu har de skrivit och skickat ett klagobrev till FN.

Är detta någon form av Monthy Python sketch? Brittisk humor när den är som bäst
Citera
2019-07-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Jag förväntar mig att Iran ska följa internationella lagar och beslut.

Så som Britterna gjorde i Gibraltarsundet menar du?
Citera
2019-07-21, 11:26
Medlem
Tillssons avatar
Radiokommunikation mellan IRGC, brittiska stridsfartyget HMS Montrose och Stena Impero.
Citat:
VHF audio HMS Montrose & MV Stena Impero: 'If you obey you will be safe, alter your course . . .Under international law your passage must not be impaired, impeded, obstructed or hampered'
https://twitter.com/GlobalDryad/status/1152671785407717376
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in