Citat:
Ursprungligen postat av
OtherBarry
Iran angrep ett handelsfartyg på internationellt vatten, UK ingrep mot ett fartyg på deras territorialvatten som UK misstänkte skulle bryta mot sanktionerna mot Iran.
"Angrep" och "ingrep", märkligt hur du väljer dina ord. I bägge fallen är det exakt samma situation. Det handlar inte om internationellt vatten och/eller territoriellt vatten. I det ena fallet anser man att Iran bröt mot USA/EU sanktioner som Iran självfallet inte följer och ska inte behöva följa heller. I Irans fall så beslagtogs brittisk-flaggat skepp som en mot-aktion, men man kommer säkert påstå att skeppet åkte in i Iransk vatten och/eller annat påhitt. I vilket fall så tycker jag att det är helt rätt utav Iran att beslagta skeppet. Jag stör mig grovt på imperialism, speciellt när man vill få andra länder att följa egna påhittade lagar och sanktioner. De har bokstavligen talat trängt in Iran i ett hörn och har inte särskilt många alternativ kvar annat än slå tillbaka med samma medel. Ifall det blir krig, så kommer det att braka loss ordentligt. Iran är varken Irak, Syrien eller Afghanistan.