Citat:
Om jag vänder mig till Ugglan först så är jag benägen att hålla med Ugglan. Lajlaj vet först inte vem TA är och senare i tråden berättar han information om vad TA sagt. I en vadslagningssituation skulle jag ha satt pengarna på att TA:s version är korrekt. TheodoreKaczynski kan givetvis ha rätt i att TA ljuger. Ett alternativ kan vara att Lajlaj övertolkar TA:s svar.
Men sågar jag då inte PU? Inte alls. När en sådan här sak sker på ens egen ort så får man skäl att lägga saker på minnet. Framförallt kommer man att tala med närstående. PU har givetvis talat med sin sambo. Det han minns om var hon var är därför högst sannolikt vad hon själv minns, och sannolikheten är hög att det minnet är fullt korrekt.
Det folk minns är alltså vad de själva gjort och vad andra gjort som de talat med. Sambon har varit borta hos sin pappa. Däremot är det hur enkelt som helst att i efterhand finna fel orsak till varför hon är där. Sambon och PU kan vara överens om att det berodde på TA:s insats med klinkers. I själva verket kan det ha varit en helt annan anledning. Det kallas för rationalisering, dvs vår benägenhet att tro en förklaring bara för att den passar in i något man redan tycker sig veta.
Att folk minns sina egna och närmastes göromål gör det svårt att i efterhand få alibi av andra man var tillsammans med. De som faktiskt var med PU kan därför ha glömt det likaväl som han.
Det som är märkligast i historien är att varken PK eller hans sambo kopplade samman PU:s besök på söndagsmorgonen med den försvunna kvinnan förrän långt efter. Det är märkligt eftersom det är två anmärkningsvärda händelser inom loppet av mindre än 48 h.
Det är därför fullt möjligt att den incidenten inte alls skedde den dagen även om PU och PK är överens om det. PK kan minnas fel och blotta påståendet att det skett den dagen kan får PU att minnas att det var den dagen. PU tycks ju ha varit tämligen blank den dagen så han är nog benägen att minnas vad folk säger till honom.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-20 kl. 13:25.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-20 kl. 13:25.