2019-07-20, 13:22
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Enligt Lalajlaj skedde ingen klinkerläggning i hallen med TA, som du har hävdat. TA ska inte ens ha varit i stan vid tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Och varför skulle han tala sanning?

Om jag vänder mig till Ugglan först så är jag benägen att hålla med Ugglan. Lajlaj vet först inte vem TA är och senare i tråden berättar han information om vad TA sagt. I en vadslagningssituation skulle jag ha satt pengarna på att TA:s version är korrekt. TheodoreKaczynski kan givetvis ha rätt i att TA ljuger. Ett alternativ kan vara att Lajlaj övertolkar TA:s svar.

Men sågar jag då inte PU? Inte alls. När en sådan här sak sker på ens egen ort så får man skäl att lägga saker på minnet. Framförallt kommer man att tala med närstående. PU har givetvis talat med sin sambo. Det han minns om var hon var är därför högst sannolikt vad hon själv minns, och sannolikheten är hög att det minnet är fullt korrekt.

Det folk minns är alltså vad de själva gjort och vad andra gjort som de talat med. Sambon har varit borta hos sin pappa. Däremot är det hur enkelt som helst att i efterhand finna fel orsak till varför hon är där. Sambon och PU kan vara överens om att det berodde på TA:s insats med klinkers. I själva verket kan det ha varit en helt annan anledning. Det kallas för rationalisering, dvs vår benägenhet att tro en förklaring bara för att den passar in i något man redan tycker sig veta.

Att folk minns sina egna och närmastes göromål gör det svårt att i efterhand få alibi av andra man var tillsammans med. De som faktiskt var med PU kan därför ha glömt det likaväl som han.

Det som är märkligast i historien är att varken PK eller hans sambo kopplade samman PU:s besök på söndagsmorgonen med den försvunna kvinnan förrän långt efter. Det är märkligt eftersom det är två anmärkningsvärda händelser inom loppet av mindre än 48 h.

Det är därför fullt möjligt att den incidenten inte alls skedde den dagen även om PU och PK är överens om det. PK kan minnas fel och blotta påståendet att det skett den dagen kan får PU att minnas att det var den dagen. PU tycks ju ha varit tämligen blank den dagen så han är nog benägen att minnas vad folk säger till honom.
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-20 kl. 13:25.
Citera
2019-07-20, 13:42
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Bra skrivet!

Meningslösa i det avseendet ur mitt personliga perspektiv. Jag kan givetvis inte generalisera mina val i att besvara frågor eller ej.
Min ståndpunkt är och förblir att värna om var och ens integritet. Därav är jag ganska restriktiv med att uttala mig om andras privatliv.
Vad som är meningsfullt eller betydelsefullt, får ju givetvis vägas enskilt i varje fall och därav giva svar eller ej.
Jag kan mycket väl besvara frågor om Kalle Anka om de är relevanta och sakliga.

Bra!

Då har jag fyra frågor:
1) Minns du om PeNi, P*r Ni*lsen (e), hade en bil eller två?
2) En bil nämns i tråden, men tyvärr är folk i tråden inte tillräckligt kritiska mot sådana uppgifter. Du måste minnas allt exakt om vad du gjorde, annars ljuger du. Men när det gäller bilen så nöjer man sig med märke och generell modell. Att en och samma modell kan finnas i flera utföranden struntar man i. Så jag undrar helt enkelt om du kan ge en mer komplett beskrivning av bilen/bilarna, så gott du kan minnas. Färg är svårt att beskriva, men kanske kan du googla på bilder på bilar och där finna en bil som ligger närmast? Det vi behöver vet om bilen/bilarna är färg, om de är sedan, liftback, hatchback eller station wagon samt om de har någon lampa på framskärmen. På samma sätt har de föreslagits att PeNi skulle ha en dekal fastlimmad på bilen. Minns du något sådant? Ett sätt att ge ett bra svar är att gå in på google advanced image search https://www.google.se/advanced_image_search och där skriva in märke ungefärlig årsmodell och sedan liftback, sedan eller vad som ligger närmast. På det viset kan du i image search kanske faktiskt finna en bil som är extremt lik, klicka på bilden så du ser den på sin egen sida och inte i google. Därefter högerklicka på bilden och kopiera image location och skicka den länken som svar här på Flashback. Om du är osäker på en detalj, berätta det!
3) Vet du om PeNi och PK umgicks?
4) Vet du om någon närstående PK eller PeNi arbetat på MotorTrend?

Vet att det är jobbiga frågor, men vore mycket tacksam för svar.
Citera
2019-07-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Det som är märkligast i historien är att varken PK eller hans sambo kopplade samman PU:s besök på söndagsmorgonen med den försvunna kvinnan förrän långt efter.

Det är därför fullt möjligt att den incidenten inte alls skedde den dagen även om PU och PK är överens om det. PK kan minnas fel och blotta påståendet att det skett den dagen kan får PU att minnas att det var den dagen.

Ursäkta att jag bryter in;
Kan någon bekräfta om SB (Kr*m*rs dåvarande sambo) verifierat att det var just den morgonen som PU dök upp?

Många tycker säkert detta ältats så det räcker, men själv välkomnar jag att man går till botten med PU spåret en gång för alla.

Nästa steg blir BW spåret.
Citera
2019-07-20, 16:26
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Min fetning: Enligt Lalajlaj skedde ingen klinkerläggning i hallen med TA, som du har hävdat. TA ska inte ens ha varit i stan vid tiden.

Du tycks inte ha observerat att Lalajlaj förmodligen frågat sin källa om fel datum. Vad TA gjorde på kvällen den 14 juni är helt ointressant eftersom klinkersläggningen ska ha ägt rum den 13 juni. I flera inlägg upprepar Lalajlaj den 14 juni som den dag som är intressant, vilket den inte är. Ta en titt på detta inlägg.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Märkligt att Lalajlaj inte kommit in och kommenterat detta, eller vad tycker du?
Citera
2019-07-20, 16:26
Medlem
2big4yous avatar
En fundering.
Har det någon gång pratas om teorin om en smitningsolycka?
Tänkte på bilen, rivstart etc.
Är det helt uteslutet att det inte rörde sig om några "coola" killar som skulle imponera med bilen, fyllestyrde och helt enkelt körde på HA?
Citera
2019-07-20, 16:38
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Ursäkta att jag bryter in;
Kan någon bekräfta om SB (Kr*m*rs dåvarande sambo) verifierat att det var just den morgonen som PU dök upp?

Många tycker säkert detta ältats så det räcker, men själv välkomnar jag att man går till botten med PU spåret en gång för alla.

Nästa steg blir BW spåret.

Jag har inget emot att gå till botten med PU-spåret och utmanar gärna Ugglan att komma med sina tre bästa argument mot PU.

Beträffande verifiering av att PU dök upp den morgonen så skall man ha i åminnelse att PK själv säger att PU hade den mindre smickande vanan att ofta krascha in hos PK på småtimmarna. Det gör det givetvis svårt att i efterhand avgöra om PU kraschade in just den dagen, för såväl PK som PU. Att PU haft närkamp med ett buskage i området får vi nog hålla för sant. Folk som kraschar in hos kompisen istället för i sin egen lägenhet i närheten har nog en viss förhöjd risk att även krasha in i buskage.

Att PK är tydlig med att det dröjde länge innan han gjorde kopplingen gör att risken är hög att han blandat samman incidenter. Om han dessutom gjort det under samtal med sambon så ökar risken att båda blir helt övertygade om att de minns samma sak helt klart. Det är ju orsaken till att folk förhörs enskilt och bör förhöras så snart som möjligt...

Jag kan till och med tänka mig att det faktiskt är sant att PU någon gång bett om ett alibi. Folk som kraschar in i saker om nätterna kan nog behöva alibi ibland.

Om jag minns rätt så har PK inte sett PU på två veckor efter försvinnandet. När de väl ses så tvättar PU bilen med klorin. Om nu tvätten är en medveten handling för att rensa bort spår efter Helena, varför tvättade då inte PU långt tidigare och medan han var borta?
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-20 kl. 17:07. Anledning: Skrev att PK tvättade bilen. Korrigerade till PU.
Citera
2019-07-20, 16:42
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
En fundering.
Har det någon gång pratas om teorin om en smitningsolycka?
Tänkte på bilen, rivstart etc.
Är det helt uteslutet att det inte rörde sig om några "coola" killar som skulle imponera med bilen, fyllestyrde och helt enkelt körde på HA?

Det har varit uppe flera gånger, mot detta har framförts att det i så fall borde finnas blodspår i anslutning till vägen. Utplacering av skor och ringar måste dessutom i så fall vara en medveten handling, vilket blir svårt att förklara om en individ vill plocka bort spår efter en oavsiktlig påkörning.

Sedan har jag aldrig hört om någon som plockat med sig vad den kört på, bortsett från ätbara ting.
Citera
2019-07-20, 16:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Du tycks inte ha observerat att Lalajlaj förmodligen frågat sin källa om fel datum. Vad TA gjorde på kvällen den 14 juni är helt ointressant eftersom klinkersläggningen ska ha ägt rum den 13 juni. I flera inlägg upprepar Lalajlaj den 14 juni som den dag som är intressant, vilket den inte är. Ta en titt på detta inlägg.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Märkligt att Lalajlaj inte kommit in och kommenterat detta, eller vad tycker du?

Det är sannolikt inte svårare än att Lalajlaj bara har tänkt fel datum när han/hon har skrivit. Givet att Lalajlaj menar den 13 juni. Han/hon skriver faktiskt tydligt om sällskapet till Stadt och allt det där. Inget annat än en tankevurpa som saknar betydelse, men givetvis ett halmstrå för vissa.
Citera
2019-07-20, 18:28
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Det är sannolikt inte svårare än att Lalajlaj bara har tänkt fel datum när han/hon har skrivit. Givet att Lalajlaj menar den 13 juni. Han/hon skriver faktiskt tydligt om sällskapet till Stadt och allt det där. Inget annat än en tankevurpa som saknar betydelse, men givetvis ett halmstrå för vissa.

Jag förstår att du inte vill ta åt dig möjligheten att Lalajlaj frågat om fel datum eftersom det inte passar in i din "häxjakt" på PU. Jag ställde en fråga. Tycker du inte det är märkligt att Lalajlaj inte har varit inne och kommenterat detta? Skulle vara enkelt för honom att bringa klarhet i detta.
Citera
2019-07-20, 18:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag förstår att du inte vill ta åt dig möjligheten att Lalajlaj frågat om fel datum eftersom det inte passar in i din "häxjakt" på PU. Jag ställde en fråga. Tycker du inte det är märkligt att Lalajlaj inte har varit inne och kommenterat detta? Skulle vara enkelt för honom att bringa klarhet i detta.

Du tog upp möjligheten att Lalajlaj kan ha frågat om fel datum. Jag tog upp möjligheten att Lalajlaj sannolikt helt enkelt tänkte fel om själva datumet, och jag styrkte det resonemanget med att han i sammantaget skriver om utekvällen på Stadt. Den var liksom på lördagen och inte på söndagen ...

För övrigt driver jag ingen "häxjakt" på PU - han har satt sig i den här situationen att bli ifrågasatt helt på egen hand.
Citera
2019-07-20, 19:13
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Du tog upp möjligheten att Lalajlaj kan ha frågat om fel datum. Jag tog upp möjligheten att Lalajlaj sannolikt helt enkelt tänkte fel om själva datumet, och jag styrkte det resonemanget med att han i sammantaget skriver om utekvällen på Stadt. Den var liksom på lördagen och inte på söndagen ...

För övrigt driver jag ingen "häxjakt" på PU - han har satt sig i den här situationen att bli ifrågasatt helt på egen hand.

Då kan du väl vara snäll och länka till inlägg där Lalajlaj skriver om utekvällen på Stadt för jag skulle gärna se vad det finns för samband mellan dessa och Lalajlajs utfrågning av sin källa.

Jag provar en gång till. Tycker du inte det är konstigt att Lalajlaj inte varit inne och kommenterat mitt ifrågasättande av hans uppgifter?
Citera
2019-07-20, 21:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Då kan du väl vara snäll och länka till inlägg där Lalajlaj skriver om utekvällen på Stadt för jag skulle gärna se vad det finns för samband mellan dessa och Lalajlajs utfrågning av sin källa.

Jag provar en gång till. Tycker du inte det är konstigt att Lalajlaj inte varit inne och kommenterat mitt ifrågasättande av hans uppgifter?

Det står i länken som du bifogade på förra sidan ... Det framgår klart redan i början (i första citatet!) att Lalajlaj diskuterar lördagskvällen (fast med fel datum). Du kan väl läsa?

Nej, jag tycker inte att det är konstigt att Lalajlaj inte har varit inne och kommenterat ditt ifrågasättande av hans uppgifter. Han/hon har varit frånvarande från tråden i några år nu, sånär som på ett plötsligt inlägg för nåra veckor sedan.

PM:a honom, vet jag.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-07-20 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in