2019-07-20, 11:34
Medlem
truthwillouts avatar
Hallå!

Jag håller på att studera inför högskoleprovet i höst och har kommit över ordet "bylte". I den appen jag vid tillfället använde för att öva på ORD-delen så var ordet bylte med och rätt svar var att det var en synonym till "revolution". Nu när jag pluggar ordens etymologi så hittade jag däremot ingenstans där det stod att bylte var en synonym till revolution, eller hade någonting att göra med det överhuvudtaget. De enda synonymerna jag hittar är "knyppe", "ryggsäck", "packning", etc. Har skaparna till appen gjort fel, eller är bylte bara en extremt ovanlig synonym till revolution?
Citera
2019-07-20, 12:32
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Hallå!

Jag håller på att studera inför högskoleprovet i höst och har kommit över ordet "bylte". I den appen jag vid tillfället använde för att öva på ORD-delen så var ordet bylte med och rätt svar var att det var en synonym till "revolution". Nu när jag pluggar ordens etymologi så hittade jag däremot ingenstans där det stod att bylte var en synonym till revolution, eller hade någonting att göra med det överhuvudtaget. De enda synonymerna jag hittar är "knyppe", "ryggsäck", "packning", etc. Har skaparna till appen gjort fel, eller är bylte bara en extremt ovanlig synonym till revolution?

Anser mig rimligt beläst inom svenska språket och att bylte skulle vara synonymt med revolution är för mig Obegripligt.
Frågar du mig hävdar jag att appen har fel.
Citera
2019-07-20, 12:36
Medlem
Jag har aldrig sett ordet brukas så, men jag kan tänka mig att någon extrem språkpurist föreslagit det, inspirerad av isländska byltingur.
Citera
2019-07-20, 14:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har aldrig sett ordet brukas så, men jag kan tänka mig att någon extrem språkpurist föreslagit det, inspirerad av isländska byltingur.

Bylting på isländska betyder just revolution.

https://en.glosbe.com/is/en/Bylting

Men ingenstans i SAOB står det något om den isländska betydelsen. Och bylting och bylte är ju inte exakt samma ord. Mycket märklig härledning.
Citera
2019-07-20, 23:59
Medlem
truthwillouts avatar
Av svaren att döma så verkar det som att appen har fel . Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in