2019-07-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror du har rätt om att man kan vara häktad i sin frånvaro, jag frågade min källa, en trogen P-1 lyssnare, men han mindes inte vilket de sagt.
Undrar om häktningframställningar är offentliga även om personen är frånvvarande. Eller om häktningen måste verkställas för att offentliggöras. Och undrar om efterlysningar offentlig handling.

Precis. Efterlysning borde vara offentlig handling. Ring och fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
OK, får väl läsa på eftersom jag inte tror att rubriceringen är tillräckligt anpassad till gärningen. Var ens ett rikslarm utlyst. Är Interpol inkopplade. Media har ju sagt att säpo inte är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Om jag inte misstar mig så kan en person också vara häktad av åklagare i sin frånvaro. Har inte sett en efterlysning men om det är som du säger vore det intressant om det är en internationell efterlysning och på vilka grunder. Allmän skadegörelse kan inte ge Interpol rättigheter och en utlämning på de grunderna är utan tvekan grundlös. Särskilt om babben sitter i Turkiet eller Irak.

Nej. Åklagare kan inte häkta någon, någonsin. Det gör tingsrätten.

Allmänfarlig ödeläggelse är till för bla terroristbrott eller som här när du spränger sönder något där allmänheten kan komma till stor skada.

Finns inga media uppgifter att någon är anhållen i sin frånvaro (vilket i stort betyder ska hämtas in för förhör och ev kvarhållas)
Citera
2019-07-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Precis. Efterlysning borde vara offentlig handling. Ring och fråga.

Nej. Åklagare kan inte häkta någon, någonsin. Det gör tingsrätten.

Allmänfarlig ödeläggelse är till för bla terroristbrott eller som här när du spränger sönder något där allmänheten kan komma till stor skada.

Finns inga media uppgifter att någon är anhållen i sin frånvaro (vilket i stort betyder ska hämtas in för förhör och ev kvarhållas)

Ja åklagare begär häkning och beslut tas av Tingsrätt. Jag använde en länk här till Expressen där det framgår att Åklagare är nära att utfärda en häktningsframställan. En misstänkt finns alltså. Tycker att allt låter konstigt.
Citera
2019-07-12, 20:28
Medlem
Idag skrev jag till polisen och undrade hur det gick i utredningen. De svarade ganska snabbt - ingen ny info, bara att de "jobbar hårt och systematiskt" för att lösa brottet. Hoppas verkligen att de lyckas lösa detta.
Citera
2019-07-12, 21:25
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Idag skrev jag till polisen och undrade hur det gick i utredningen. De svarade ganska snabbt - ingen ny info, bara att de "jobbar hårt och systematiskt" för att lösa brottet. Hoppas verkligen att de lyckas lösa detta.
Kul att de svarade, men tråkigt svar. Kan du inte fråga om det finns en som är anhållen/häktad i sin frånvaro? Och om denne i så fall är efterlyst?
Det är ju annars så konstigt att fallet ligger med åklagaren som förundersökningsledare annars.
Citera
2019-07-13, 13:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Olyckor och katastrofer —> Aktuella brott och kriminalfall.

/Moderator
Citera
2019-07-14, 12:08
Medlem
Eftersom att dom går ut med att en är skäligen misstänkt men ingen är gripen så kanske det är så att den personen är död i ett annat ärende? Antingen via brott eller en olycka? Det kan också vara ett sätt att se om den misstänktes beteendemönster ändrar sig.
Citera
2019-07-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Eftersom att dom går ut med att en är skäligen misstänkt men ingen är gripen så kanske det är så att den personen är död i ett annat ärende? Antingen via brott eller en olycka? Det kan också vara ett sätt att se om den misstänktes beteendemönster ändrar sig.
Man går inte ut med att det finns en skälig misstanke mot en person som är död. Mer troligt är nog att den misstänkte är identifierad men inte lokaliserad än. Han håller sig nog undan och är svår att få tag på helt enkelt. Men jag tror de kommer lösa det här. Det borde vid det här laget ha framkommit uppgifter som pekar mot en eller flera individer som har med detta att göra. Många vet och folk snackar. Linköping med omnejd i Östergötland är inte ett så stort område. Grupperingarna är kartlagda och kända av polisen sedan länge. Snaran dras åt. Snart plockar de nog in en eller flera misstänkta för detta hemska dåd. Det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2019-07-16, 09:23
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
........Snart plockar de nog in en eller flera misstänkta för detta hemska dåd. Det är vad jag tror i alla fall.
Jag hoppas du får rätt men tror det knappast. Vi ser hur illa det gick med utredningen i dubbelmordet i samma stad. Polisen där har inte tradition om att vara speciellt skarpa. Nu är ju iofs Lkpg Sveriges största och tråkigaste sovstad där var och en sköter sig själv, vilket präglar tystnaden. Inte ens i denna tråd har kommit fram något, knappt ens spekulationer. Aktuellts långa reportage efter dådet om att försöka få det till MC-gäng relaterat, för att dölja ev. invandrarrelaterad brottslighet, och tystnaden efter, talar sitt språk om att MC gäng kan uteslutas i vilket fall.
Citera
2019-07-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag hoppas du får rätt men tror det knappast. Vi ser hur illa det gick med utredningen i dubbelmordet i samma stad. Polisen där har inte tradition om att vara speciellt skarpa. Nu är ju iofs Lkpg Sveriges största och tråkigaste sovstad där var och en sköter sig själv, vilket präglar tystnaden. Inte ens i denna tråd har kommit fram något, knappt ens spekulationer. Aktuellts långa reportage efter dådet om att försöka få det till MC-gäng relaterat, för att dölja ev. invandrarrelaterad brottslighet, och tystnaden efter, talar sitt språk om att MC gäng kan uteslutas i vilket fall.
Fast MC-gäng kan nog inte alls uteslutas. Sedan om det är just MC-gäng eller gäng mer generellt är ju ännu oklart. Men det är i de grupperingarna polisen hittat sin misstänkte gubbe. Man kan väl egentligen lämna just motorcyklarna därhän år 2019, man kan nog mer bara kalla dem kriminella grupperingar och inte så mycket mer. Grundtips är att snubben hänger i Turkiet.
Citera
2019-07-17, 10:17
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Men det är i de grupperingarna polisen hittat sin misstänkte gubbe.

Grundtips är att snubben hänger i Turkiet.

Det här var spännande, spekulerar du om i vilka kretsar den namngivne misstänkte rör sig och gömmer sig? Eller har du uppgifter om att det är så?
Citera
2019-07-18, 23:25
Medlem
Idag träffade jag en kvinna som bor i ett av husen mitt emot det mest förstörda huset. Hon berättade att poliser suttit i hennes hus och spanat mot fastigheten som sprängdes. Vid flera tillfällen under några månader före sprängningen. Detta skulle vara pga knarkhantering och en misstänkt hyresgäst. Det har ju funnits namn här i tråden, på folk som har såna kopplingar.
Orkar inte gå tillbaka och leta. Är det någon som minns vilka det var?
Citera
2019-07-19, 09:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Idag träffade jag en kvinna som bor i ett av husen mitt emot det mest förstörda huset. Hon berättade att poliser suttit i hennes hus och spanat mot fastigheten som sprängdes. Vid flera tillfällen under några månader före sprängningen. Detta skulle vara pga knarkhantering och en misstänkt hyresgäst. Det har ju funnits namn här i tråden, på folk som har såna kopplingar.
Orkar inte gå tillbaka och leta. Är det någon som minns vilka det var?
Det var väl någon "Kastrati" som bodde där. En känd större kriminell familj i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in