Citat:
Jag tror du har rätt om att man kan vara häktad i sin frånvaro, jag frågade min källa, en trogen P-1 lyssnare, men han mindes inte vilket de sagt.
Undrar om häktningframställningar är offentliga även om personen är frånvvarande. Eller om häktningen måste verkställas för att offentliggöras. Och undrar om efterlysningar offentlig handling.
Undrar om häktningframställningar är offentliga även om personen är frånvvarande. Eller om häktningen måste verkställas för att offentliggöras. Och undrar om efterlysningar offentlig handling.
Precis. Efterlysning borde vara offentlig handling. Ring och fråga.
Citat:
Citat:
Om jag inte misstar mig så kan en person också vara häktad av åklagare i sin frånvaro. Har inte sett en efterlysning men om det är som du säger vore det intressant om det är en internationell efterlysning och på vilka grunder. Allmän skadegörelse kan inte ge Interpol rättigheter och en utlämning på de grunderna är utan tvekan grundlös. Särskilt om babben sitter i Turkiet eller Irak.
Nej. Åklagare kan inte häkta någon, någonsin. Det gör tingsrätten.
Allmänfarlig ödeläggelse är till för bla terroristbrott eller som här när du spränger sönder något där allmänheten kan komma till stor skada.
Finns inga media uppgifter att någon är anhållen i sin frånvaro (vilket i stort betyder ska hämtas in för förhör och ev kvarhållas)