2019-06-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reelian
Tror definitivt dem hade tystat det. Specifikt med tanke på att det handlar om skrämseltaktiker isåfall och då vill man inte skapa mass hysteri.

Största jag ser som motargument är att Daesh och dem andra hundarna brukar köra mer på hämnd än varning.

Kanske var en av imamerna man plockade som sitter högre upp än man tror?
Aktuellt och Rapport hoppades ju på MC gäng! De är på deras önskelista, eller radikala kristna, eller högerextrema. Fattar ibland inte att de orkar jobba kvar när de måste sitta i rutan och medge "islamism"!!
Citera
2019-06-20, 14:49
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
Bara idioter som tror på slumpen.

I princip håller jag med, slumpen känns iallafall alltid som det minst osannolika alternativet.
Jag hatar slumpen, men tyvärr händer det att det är just slumpen som är orsaken. Hänvisar ännu en gång till Mantorpmorden för två år sedan.
Detta borde ju i och för sig tala för att detta inte har med slumpen att göra. Vad är sannolikheten för att slumpen ska slå så geografiskt nära två gånger på så kort tid kan man ju tänka. Tyvärr funkar ju varken sannolikhetsteorier eller slumpen så.
Jag har i och för sig väldigt svårt att se att detta är en slump. Explosionen må ha skett för tidigt eller för sent eller på fel plats. Eller exakt rätt tid på rätt plats, det vet jag inte. Men någon slump tror jag inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
allt för att inte sprida oro i samhället , tystas det ner
mer och oftare än du tror .

Jag tycker tvärt om, att saker blåses upp och att det därför skapar en massa obefogad oro i samhället.

Jag hoppas polisen i Linköping har kommet mycket längre i utredningen än vad som läkt ut. Jag tycker Linköpingspolisen har en tradition av att inte släppa något. De prioriterar inte direkt information till orolig allmänhet speciellt högt.
Citera
2019-06-21, 09:07
Medlem
absolut-justices avatar
Att polisen mörkar är inget nytt - vi ser här ännu en variant på kod 291.
Koden kom till allmän kännedom efter det som hände Kungsträdgården med asylsökare som gärningsmän. Själv är jag 1:a handsvittne i fallet med Kärrtorpskravallerna, finns trådar i båda ämnena här på fb så vi kan konstatera fakta i det ämnet.

Vad gäller explosionen så ser man att det handlade om en laddning med riktad sprängverkan uppåt, oavsett om laddningen nu legat på backen eller i en förmodad lådcykel, det är bara att beta av alla foton som finns. Därför är det ganska troligt att det rör sig om stulet sprängämne från ett mob-förråd. NFC har sitt labb i samma stad så det bör ha tagit max 1 dag från det att provet lämnats in till att dom kunnat ge besked om vad "bomben" betod av, så chanserna till "mörkningen" är mycket hög.

Sen vart det väldigt tyst om "kylväskan med sladdar" som stod i cykelförrådet till polisstationen, antingen fanns det då ett rejält hot eller en glömsk polisanställd som glömt kylväskan med sin lunch.

Det här lär sluta som Fontanblue-sprängningen på 80-talet, det fallet löstes aldrig heller officiellt.
Inofficiellt var det starten till övertagande i undre världen från svenska till jugoslaviska intressen inom restaurang och nöjesbranschen.
Senast redigerad av absolut-justice 2019-06-21 kl. 09:12.
Citera
2019-06-21, 13:35
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Vad gäller explosionen så ser man att det handlade om en laddning med riktad sprängverkan uppåt, oavsett om laddningen nu legat på backen eller i en förmodad lådcykel, det är bara att beta av alla foton som finns.
Vad är det som säger att det var riktad sprängverkan? Den väldigt spridda förödelsen tyder ju på annat..
Citera
2019-06-21, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
NFC har sitt labb i samma stad så det bör ha tagit max 1 dag från det att provet lämnats in till att dom kunnat ge besked om vad "bomben" betod av, så chanserna till "mörkningen" är mycket hög.
Visst är det så. Att man påstår sig inte veta vilken typ av bomb det var är skrattretande.
Citera
2019-06-21, 19:17
Medlem
Jagtardindotters avatar
Ingen pratar om händelsen längre....alla har glömt, precis vad polisen vill.
Citera
2019-06-21, 19:32
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter

https://omni.se/polisens-uppmaning-efter-100-stolder-las-in-din-grill/a/XgaMJg

Någon åker runt Eskilstuna-trakten och ska ha snott runt 100 gasoltuber de sista dagarna. Det finns ingen 2:a hands marknad för dessa tuber att tala om, inte heller att skeppa 100 tuber till annat land, blir nog minst 2 lastbilar för att klämma in 100 tuber...och klåfingriga romer eller öststatare verkar extremt långsökt nu när vi har en varm sommar.

Men....gasoltuber som är halvtomma och sen fylls med delar av annan typ av gas resulterar i en mix som blir flytande trotyl, en mycket poppis hemkörd bombtyp som används dagligen nere i mellanöstern i diverse inbördeskrig. Kan vara läge att hålla ögonen öppna på individer med stora lager av gasolflaskor nu. Finns också viss chans att det kan ha varit en hemmagjord p12-flaska som brann av i cykeln. Timingen är i alla fall slående med gasoltjuvarna och både E-tuna och Linköping har sen tidigare haft mosketjafs i olika graderingar.
Senast redigerad av duqu 2019-06-21 kl. 19:47.
Citera
2019-06-21, 20:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
https://omni.se/polisens-uppmaning-efter-100-stolder-las-in-din-grill/a/XgaMJg

Någon åker runt Eskilstuna-trakten och ska ha snott runt 100 gasoltuber de sista dagarna. Det finns ingen 2:a hands marknad för dessa tuber att tala om, inte heller att skeppa 100 tuber till annat land, blir nog minst 2 lastbilar för att klämma in 100 tuber...och klåfingriga romer eller öststatare verkar extremt långsökt nu när vi har en varm sommar.

Men....gasoltuber som är halvtomma och sen fylls med delar av annan typ av gas resulterar i en mix som blir flytande trotyl, en mycket poppis hemkörd bombtyp som används dagligen nere i mellanöstern i diverse inbördeskrig. Kan vara läge att hålla ögonen öppna på individer med stora lager av gasolflaskor nu. Finns också viss chans att det kan ha varit en hemmagjord p12-flaska som brann av i cykeln. Timingen är i alla fall slående med gasoltjuvarna och både E-tuna och Linköping har sen tidigare haft mosketjafs i olika graderingar.

100 tuber är inte direkt lätt att frakta eller använda som sprängmedel. Då blir det lastil på gatan. Men visst kan man nog komma i närheten av förödelsen senast med det. Det blir dock mest skador på hus, fasader och liknande. Lite svårt att rikta det mot en person eller ett annat mindre mål.
Citera
2019-06-22, 09:03
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Ja eller snarare vad media och politikerna vill. För typ 40 år sedan så skulle ett sånt här sprängdåd vevas i media dag efter dag men nu har knappt någon info annat än en lådcykel släppts på över två veckor.
Citera
2019-06-22, 09:11
Medlem
Donald.Tramss avatar
Efter en tids beräkningar har jag kommit till slutsatsen att explosionen var en ljudbang.

Allvarligt, tycker det är otroligt dåligt att inblandade myndigheter har lagt på locket. En sån här sak är direkt samhällsfarligt och vi förtjänar att veta hur arbetet framskrider (inte på detaljnivå naturligtvis). Ligger misstankarna mot vanliga blattar alt är detta en del i ett politiskt eller religiöst spektakel. Åtminstone hur utredningen fortlöper annat än, vi väntar på NFC..

Sekretessen är för långt driven när staten anser sig ha monopol på informationen och tvingar oss att blint lita på att de gör ett bra jobb. Hur ska tryggheten och tilliten öka och misstänksamheten mellan invånare minska med ett informationsflöde som nu?

En gåta varför förtroendet för politiker, tjänstemän och media rasar! NOT!
Senast redigerad av Donald.Trams 2019-06-22 kl. 09:14.
Citera
2019-06-22, 12:49
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
100 tuber är inte direkt lätt att frakta eller använda som sprängmedel. Då blir det lastil på gatan. Men visst kan man nog komma i närheten av förödelsen senast med det. Det blir dock mest skador på hus, fasader och liknande. Lite svårt att rikta det mot en person eller ett annat mindre mål.

För att undvika missförstånd.
1st p12 räcker !
Citera
2019-06-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorefeminists

Enligt mig var detta pga dom fängslade imamerna som skulle utvisas. Man sprängde bomben medvetet som en varning och hotade att nästa gång går den av i en folkmassa om ni inte släpper X och Y.

Vi såg ju sedan att endast 2 av dom 6 fängslade imamerna blev utvisade, troligtvis har regeringen böjt på nacken inför hoten och detta kommer man inte vilja gå ut med till allmänheten.

Vad jag vet har beslut tagits i 5 av de 6 fallen och i samtliga fall blev det utvisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in