2019-07-19, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är obegripligt hur lite polis och åklagare får gjort. En skitmisshandel där MGM är gripna och häktade och förhör har hållits med MÄ - och händelsen är filmad - ska för en normalbegåvad jurist ta max fem timmar att sammanställa i ett åtal. Dessa veckor som alltid ska rulla på är bara resultatet av slapphet.

1 Det är svensk sommar - semester 2 Få tag och höra alla vittnen. 3 Skaffa fram tolk 4 Vänta på resultat av den tekniska bevisningen. Även om hans ärende har förtur så väntar Åklagaren i alla fall ut de 2 veckorna han har om inget stort sker i mellan.

Döms ASAP för den erkända misshandel så kommer domstolen åtminstone kvitta tiden i häktet så ASAP kan glömma skadestånd.
Citera
2019-07-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antal självmord i svenska häkten har minskat kraftigt. Dock har antal försök ökat något. Problemet ligger i vår processordning och den så kallade omedelbarhetsprincipen. Regeringen har tillsatt en speciell utredning för att se över detta, den skulle kunna leda till att Sverige kan korta häktningstiderna och minska användandet av restriktioner.

I andra länder, som till ex Danmark finns en annan processordning. Om vi genomförde en förändring i processordningen skulle det innebära kortare häktningstider och färre fall av isolering.

Att regering kommer att korta häktningstiderna tror jag är långt bort. Det är tyvärr så att domstolarna i nio fall av tio går på de mindre intelligenta och direkt slöa åklagarnas framställan och krav. Det som krävs är en ordentlig genomgång av hela rättssystemet där åklagarmyndigheten måste friställas från domstolsväsendet och därtill vattentäta skott dem emellan. Sedan bör försvarsadvokater få tillgång till samma material och metoder som polisen använder men från privat anlitade företag. Såsom det är nu krävs det väldigt liten bevisning i form av indiciebevisningskedjor för att en åklagare ska vinna målet.

Men du är påläst SiamGnome och det är jag tacksam för. Skulle vara intressant att veta vad du jobbar med?
Citera
2019-07-19, 08:21
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Det är obegripligt hur lite polis och åklagare får gjort. En skitmisshandel där MGM är gripna och häktade och förhör har hållits med MÄ - och händelsen är filmad - ska för en normalbegåvad jurist ta max fem timmar att sammanställa i ett åtal. Dessa veckor som alltid ska rulla på är bara resultatet av slapphet.
Det som finns på video stärker bara verkligheten. Alla vet att han gjorde mycket mer än så . I Sverige kan du bli dömd på indicier.

I USA hade man också fått kuk och suttit för detta .
Citera
2019-07-19, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Asså han kommer tagga om han blir släppt . Fucking apa tro han kan komma hit och bete sig som en jävla vilde som man gör där han kommer ifrån.

HAN KOMMER BLI OMHÄKTAD PGA RYMNINGSRISK .

Ni hör ju att USA vice utrikesminister ska komma hit. Jag har 3 misshandlar på mig och ALDRIG varit häktad varför? Jo för jag flyr inte som den där fega negern skulle göra och det vet vi alla . Nu var det en afghan men kunde lika gärna vara en vit.

Varför ska ASAP särbehandlas för? Man häktas av en anledning.Om han kommer undan så ska jag fan också få göra det om jag misshandlar någon och det filmas .

Han kom hit för att tjäna pengar och inte att misshandla människor , vafan är det för artist liksom helt jävla efterbliven .

En smula underhållande att någon med tre misshandelsdomar kallar honom efterbliven. Gissningsvis har han lyckats bättre än du i livet och gissningsvis hade du bättre förutsättningar än honom (förutsatt att du föddes i Sverige).
Citera
2019-07-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallra
Att regering kommer att korta häktningstiderna tror jag är långt bort. Det är tyvärr så att domstolarna i nio fall av tio går på de mindre intelligenta och direkt slöa åklagarnas framställan och krav. Det som krävs är en ordentlig genomgång av hela rättssystemet där åklagarmyndigheten måste friställas från domstolsväsendet och därtill vattentäta skott dem emellan. Sedan bör försvarsadvokater få tillgång till samma material och metoder som polisen använder men från privat anlitade företag. Såsom det är nu krävs det väldigt liten bevisning i form av indiciebevisningskedjor för att en åklagare ska vinna målet.

Men du är påläst SiamGnome och det är jag tacksam för. Skulle vara intressant att veta vad du jobbar med?

Tack - Som lärare periodvis. Samt att jag studerade juridik, kriminologi och mm i min ungdom.

Jag misstänker att domstolarna inte vill ha en förändring men brist på häktesplatser och kritiken från utlandet pushar nog på en förändring så småningom.

Jag är inte så säker att jag håller med om att det behövs liten bevisning. Men de flesta fall som går till domstol så vet "alla" att GM är skyldig. GM nekar ofta inte till vad som har hänt. Frågan i domstolen blir då ofta straffets längd inte att en person är skyldig eller inte. Det är redan klarlagt från början. 33 procent av fallen i domstolar/strafförelägganden handlar om trafikbrott och jag gissar att flertalet är rattfyllor och i de fallen är den tekniska bevisningen ofta stark. Sen har vi narkotikabrott 24 procent. Där har nog åklagaren i de flesta fall bra bevisning. Det finns givetvis undantag. Det är få fall där skyldig eller icke skyldig är en stor fråga för domstolen. Men det är de fall vi läser om i tidningarna.
Citera
2019-07-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
1 Det är svensk sommar - semester 2 Få tag och höra alla vittnen. 3 Skaffa fram tolk 4 Vänta på resultat av den tekniska bevisningen. Även om hans ärende har förtur så väntar Åklagaren i alla fall ut de 2 veckorna han har om inget stort sker i mellan.

Döms ASAP för den erkända misshandel så kommer domstolen åtminstone kvitta tiden i häktet så ASAP kan glömma skadestånd.

Jo, men den gemensamma nämnaren för det som du räknar upp är ändå lathet.
Citera
2019-07-19, 08:54
Medlem
AllarNs avatar
"På grund av semestertider har Daniel Suneson tagit över som förundersökningsledare."
Citera
2019-07-19, 09:02
Medlem
Fortfarande inget namn på våldtäktsafghanerna?
Citera
2019-07-19, 09:07
Medlem
stevenstillss avatar
Händelsen med ASAP Rocky är ett bevis på att rättvisan håller på med signalpolitik. Lite som med Julian Assange. Är det en känd person ska saken blåsas upp bortom alla proportioner. Hade händelsen inträffat på en bakgata i Sandviken med okända gärningsmän hade saken lagts ner. Det går inte att lita på rättsväsendet längre.
Citera
2019-07-19, 09:22
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
En smula underhållande att någon med tre misshandelsdomar kallar honom efterbliven. Gissningsvis har han lyckats bättre än du i livet och gissningsvis hade du bättre förutsättningar än honom (förutsatt att du föddes i Sverige).
Vafan har det med honom att göra? Åklagaren och staten pissar på vad han hade för förutsättningar. Skämtar du eller wtf? HAN KOMMER FLY FATTAR DU INTE ? Sen kommer han håna Sverige om hur han blåste landet i nån video.
Citera
2019-07-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Vafan har det med honom att göra? Åklagaren och staten pissar på vad han hade för förutsättningar. Skämtar du eller wtf? HAN KOMMER FLY FATTAR DU INTE ? Sen kommer han håna Sverige om hur han blåste landet i nån video.

Men snutte, jag skrev inte att staten skulle bry sig om hans förutsättningar. Pekade bara på ironin i att någon som du kallar den häktade för efterbliven. Din kommentar nu gjorde det hela ännu roligare.
Citera
2019-07-19, 09:27
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Varför bryr du dig så mycket om en våldsbenägen neger? Att kändisar ska gråta ut i media och kräva att han blir frisläppt osv är direkt pinsamt, förhoppningsvis blir det några månader på kåken.
Ja du ser, varför ska han särbehandlas för? Han kommer rymma som en feg råtta om han släpps från häktet. Tro mig han har inte dom bollarna som vi i Sverige har. Han leker bara tung , han kommer sitta häktad tills allt är över .

Han ska betala allt också hela jävla insatsen från gripande till rättegång .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in