Citat:
Ursprungligen postat av
Gallra
Att regering kommer att korta häktningstiderna tror jag är långt bort. Det är tyvärr så att domstolarna i nio fall av tio går på de mindre intelligenta och direkt slöa åklagarnas framställan och krav. Det som krävs är en ordentlig genomgång av hela rättssystemet där åklagarmyndigheten måste friställas från domstolsväsendet och därtill vattentäta skott dem emellan. Sedan bör försvarsadvokater få tillgång till samma material och metoder som polisen använder men från privat anlitade företag. Såsom det är nu krävs det väldigt liten bevisning i form av indiciebevisningskedjor för att en åklagare ska vinna målet.
Men du är påläst SiamGnome och det är jag tacksam för. Skulle vara intressant att veta vad du jobbar med?
Tack - Som lärare periodvis. Samt att jag studerade juridik, kriminologi och mm i min ungdom.
Jag misstänker att domstolarna inte vill ha en förändring men brist på häktesplatser och kritiken från utlandet pushar nog på en förändring så småningom.
Jag är inte så säker att jag håller med om att det behövs liten bevisning. Men de flesta fall som går till domstol så vet "alla" att GM är skyldig. GM nekar ofta inte till vad som har hänt. Frågan i domstolen blir då ofta straffets längd inte att en person är skyldig eller inte. Det är redan klarlagt från början. 33 procent av fallen i domstolar/strafförelägganden handlar om trafikbrott och jag gissar att flertalet är rattfyllor och i de fallen är den tekniska bevisningen ofta stark. Sen har vi narkotikabrott 24 procent. Där har nog åklagaren i de flesta fall bra bevisning. Det finns givetvis undantag. Det är få fall där skyldig eller icke skyldig är en stor fråga för domstolen. Men det är de fall vi läser om i tidningarna.