2019-07-18, 23:05
Medlem
Så nära strömmande älv och industribebyggelse har det givetvis betydelse
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Någon som kan förklara varför hopparen måste se platsen han ska landa på för att kunna hoppa? Räcker det inte med att piloten ger klartecken på att de nu befinner sig rakt ovanför genom att kolla på gps?

Låt oss säga att planet är 4000 meter upp. Mellan planet och molnen är det ca 2000 meter och mellan moln och mark är det ca 2000 meter. Vad ska det spela för roll?
Citera
2019-07-18, 23:06
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Hela planeringen för liften verkar vara i otakt om man säger snällt.Tiden för Stockholmsflyget var ju känt och man kunde kolla om det skulle landa i tid. Det måste ju vara en känd faktor, hur länge det tar att stiga upp till 4000m. Varför senarelade man inte liften för att slippa cirkla runt dessa 10 minuter?

Nä det var ett helt vanligt lift. Inget ovanligt att dom får vänta lite pga passagerarplan, och det är vanligt att dom ligger på 4000m.

"De svar som finns är däremot tydliga - sättet som flygplanet fick vänta precis innan det störtade var enligt Hellström inget ovanligt eller att planet befann sig på 4 000 meters höjd. Inte heller den rutten som flygplanet tagit - det var en helt vanlig hoppdag."

Saxat från en intervju med en från flygklubben.

Jag tror denna klubb hade väldigt bra koll på gällande regler osv. Och planet var servat efter alla konstens regler.
Citera
2019-07-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Mitt stora problem är bara att piloten enligt vad som kommit ut inte har sagt något i radion..

Det betyder ju bara att något gick riktigt snett väldigt fort. Jag är övertygad om att piloten hade meddelat någon ifall märkliga motorljud börjat höras i tidigt skede och meddelat nödlandning eller dylikt. Alternativet är en galen pilot som begår självmord i planet och därför håller tyst, men inget tyder på det i detta fall anser jag.
Citera
2019-07-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
För att man chansade på att man skulle hinna fälla innan trafikflyget var för nära. Sen tog det antingen lite längre tid att nå höjd än väntat eller så dök flyget upp lite tidigare än väntat. Eller en kombination.

Kanske visste man att sämre väder var på väg in och gjorde en glädjekalkyl.

Är man på 4000m och har varit i luften i nästan 40 min ska det rejält usla förhållanden till för att man ska avbryta. Det är nog mänskligt. Kanske jämförbart med att stå med skidor på en alptopp när det börjar komma in dimma och fundera på om man ska ta liften ner igen eller hoppas på det bästa.

Kör man verkligen med så snäva marginaler? Utan att vara expert, tror inte. Utan att ha kollat säkerhetsmarginalerna så verkar det osannolikt.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-18 kl. 23:36.
Citera
2019-07-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobbos
Något måste gått galet. Vi kan inte bara acceptera Shit happens. Nio pers dog! det händer bara inte Det värsta som vi som samhälle kan göra japp ok det hände. Skit händer.

Tvärtom. En utredningskommission är tillsatt av Trafiksäkerhetsverket som kommer studera varje detalj i denna händelse med lupp.

Redan från att händelsen inträffade satsades mängder av resurser i form av poliser, sjukvård, räddningstjänst, båtar, helikoptrar, brandförsvaret mm. Allmänheten med båtar mötte upp för att hjälpa till att snabbt förflytta räddningspersonal till ön. Universitetssjukhuset gick upp i stabsläge och kriscentra upprättades för att stödja berörda av händelsen.

Så vad, stödjer dina farhågor att samhället "rycker" på axlarna?
Citera
2019-07-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det finns inte mycket att tolka där...

Du är medveten om att mätinstrument inte mäter rätt? 4000m och 4001m är inte någonting ett normalt instrument kan skilja på.

Skulle du ha en regel "får under inga villkor överstiga 4000.000m" så skulle det innebär att man i realiteten aldrig får gå högre än 3950m eftersom man måste hantera mätfel.

Mäter man barometriskt så kalibrerar man på marken - men instrumentet börjar sedan mäta fel utifrån att lufttrycket ändras med tiden.

Mäter man med GNSS så är satellit-systemen mycket sämre på att mäta altitud än latitud/longitud.

Det är rätt praktiskt att mäta höjd i hela tusental fot (305m) bara för att det är rimligt enkelt att klara av att ha mindre än +/- 500 fot mätfel.
Citera
2019-07-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nä det var ett helt vanligt lift. Inget ovanligt att dom får vänta lite pga passagerarplan, och det är vanligt att dom ligger på 4000m.

"De svar som finns är däremot tydliga - sättet som flygplanet fick vänta precis innan det störtade var enligt Hellström inget ovanligt eller att planet befann sig på 4 000 meters höjd. Inte heller den rutten som flygplanet tagit - det var en helt vanlig hoppdag."

Saxat från en intervju med en från flygklubben.

Jag tror denna klubb hade väldigt bra koll på gällande regler osv. Och planet var servat efter alla konstens regler.

Jag tror också att man har följt rutinen och visste vad man gjorde. Har bara fått uppfattningen att tid är pengar i luften. Men det kanske är bara uppstigningen som kostar?
Citera
2019-07-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
På lägre höjd var det sydostliga vindar, delarna faller förstås med olika hastighet men driver med vinden under tiden.

Jag räknar med att maskinen bröts exakt där den slutar flytta sig eller alldeles precis innan. Det är även där kursen börjar rotera.

Vid det laget är man borta på t=45s i grafen och runt 2200 meters höjd, då droppar det rakt ner.

https://postimg.cc/svBCZ6fx
Citera
2019-07-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tvärtom. En utredningskommission är tillsatt av Trafiksäkerhetsverket som kommer studera varje detalj i denna händelse med lupp.

Redan från att händelsen inträffade satsades mängder av resurser i form av poliser, sjukvård, räddningstjänst, båtar, helikoptrar, brandförsvaret mm. Allmänheten med båtar mötte upp för att hjälpa till att snabbt förflytta räddningspersonal till ön. Universitetssjukhuset gick upp i stabsläge och kriscentra upprättades för att stödja berörda av händelsen.

Så vad, stödjer dina farhågor att samhället "rycker" på axlarna?

Var som svar på frågan. Nej helvete om man inte tog på det största allvar som finns. Mitt svar på att skit som detta händer. I min värld ska inte skit som detta hända och om så ska det bli jävliga konsekvenser för att vi som samhälla ska visa att detta är oaccetabelt.
Citera
2019-07-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nobbos
Koll på maskiniken. Senast jag kollade dog inte 9 pers på samma gång genom att korsa gatan.

Klart det är en risk i detta. Men snälla nån man måste ställa höga krav på att planet åtminstone funkat.
Och planet har mest troligt funkat.

Varje år dör stora mängder människor i bussolyckor. Ibland för att föraren somnat eller blivit sjuk. Ibland pga punktering. Hjul kommer utanför asfalt-kanten. Bromsar tar inte. Innebär det då att man måste ställa väldigt höga krav? Dvs bussar måste ha två, bredvid varandra sittande, förare? Radar-system för att detektera hinder? Skottsäkra, punkteringssäkra hjul?

Spelar ingen roll var du tittar - världen är full av verksamheter som kan leda till personskada eller död. Går inte ta bort alla risker. Och det är inte ens rimligt att försöka pusha alltför långt. Livslust måste få vinna om det skall vara lönt att vara vid liv. Och livslust innebär då att man inte kan packa in alla fallskärmshoppare i 30m stora krockkuddar och sedan lyfta upp dem under autonoma, svävande, ballonger bara för att försöka få absolut maximera säkerheten in absurdum.
Citera
2019-07-18, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och planet har mest troligt funkat.

Varje år dör stora mängder människor i bussolyckor. Ibland för att föraren somnat eller blivit sjuk. Ibland pga punktering. Hjul kommer utanför asfalt-kanten. Bromsar tar inte. Innebär det då att man måste ställa väldigt höga krav? Dvs bussar måste ha två, bredvid varandra sittande, förare? Radar-system för att detektera hinder? Skottsäkra, punkteringssäkra hjul?

Spelar ingen roll var du tittar - världen är full av verksamheter som kan leda till personskada eller död. Går inte ta bort alla risker. Och det är inte ens rimligt att försöka pusha alltför långt. Livslust måste få vinna om det skall vara lönt att vara vid liv. Och livslust innebär då att man inte kan packa in alla fallskärmshoppare i 30m stora krockkuddar och sedan lyfta upp dem under autonoma, svävande, ballonger bara för att försöka få absolut maximera säkerheten in absurdum.

Det går att minimera skadan. Det är liksom A och O. Det går att göra. Jag om jag skulle riskers andras liv skulle göra mer än mitt bästa för att ingen skulke skadas. Skulle kvitta om jag själv dör. Skulle inte kunna leva vidare om det jag gjort dödat någon annan.
Citera
2019-07-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Trodde det var praxis att meddela om man hamnat i problem och knappen till radion sitter vad jag förstått väldigt bra till.
När skiten hamnar i fläkten är kanske "helvete" ungefär vad piloten har simultankapacitet att utföra - resten av koncentrationen förväntas läggas på problemlösning.

Och blir det aldrig så allvarligt att piloten ramlar utanför sin kapacitet så löste sig ju problemet utan behov av radioutropet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in