2019-07-17, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så det var visst Iran. Efter 3 dagar förklarar nu Iran att de "offered help to a foreign tanker with technical failure" - mycket snällt av dem! Undrar om "someone" tycker att det var skumt att det tog så långt
Inte helt nytt. Från artikeln du länkade till igår: "Iran’s IRNA news agency quoted Foreign Ministry spokesman Abbas Mousavi as saying Iran had helped an unnamed tanker by towing it to an Iranian port, without elaborating. "

Om det är så, varför allt rabalder, varför insinuerar västmedia att den angripits av Iran?
Citera
2019-07-17, 18:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte helt nytt. Från artikeln du länkade till igår: "Iran’s IRNA news agency quoted Foreign Ministry spokesman Abbas Mousavi as saying Iran had helped an unnamed tanker by towing it to an Iranian port, without elaborating. "

Om det är så, varför allt rabalder, varför insinuerar västmedia att den angripits av Iran?

Jo. Det är nytt. Artikeln uppdaterades. Du kanske råkade missa det?
Citat:
Iranian state media quoted its Foreign Ministry spokesman early Wednesday as saying the Islamic Republic had aided a foreign oil tanker with a malfunction, but the report didn’t explain further. Oil tankers previously have been targeted in the wider region amid tensions between the U.S. and Iran over its unraveling nuclear deal with world powers.

Tycker du fortfarande (efter att jag visade att info visst var ny) att det inte var skumt att det tog 3 dagar innan Iran berättade det (utan att ge några detaljer som AP säger)?

Vad skulle someone ha sagt om det hände i KSA:s territorialvatten och KSA agerade likadant?
Citera
2019-07-17, 19:00
Avstängd
Citat:
Jo. Det är nytt. Artikeln uppdaterades. Du kanske råkade missa det?
Ja, det missade jag. Jag vet att jag sett om det tidigare, men det kanske bara var spekulationer då. I vilket fall som helst en jäkla skillnad mellan att kapa ett fartyg och att hjälpa ett i sjönöd, eller vad som nu hänt. Mycket är fortfarande oklart. Smuggling till eller från Iran är som jag skrev tidigare tex en möjlighet. Om det är något skumt med detta fartyg utan känd ägare kan också Iran velat hålla tyst tills de klurat ut vad det handlade om.

Citat:
Vad skulle someone ha sagt om det hände i KSA:s territorialvatten och KSA agerade likadant?
Someone skulle väntat tills det klarnat vad som hänt, inte börjat skriva nyhetsartiklar som insinuerat att KSA kapat fartyget helt utan bevis.

Vad sägs annars om incidenten där Indien och UAE gemensamt kapade ett fartyg för att röva tillbaka den där försvunna prinsessan? Då Israel kapat fartyg på väg till Gaza? Hur USA kapar fartyg de misstänker för drogsmuggling och behandlar besättningarna på ett sätt som närmast får Guantanamo att verka humant. (Man håller dem långa tider på däck på patrullbåtar för att om de förs in till land måste de få en rättegång i USA). Världen är så full av bevisat elände, man behöver inte hitta något att spekulera om.
Citera
2019-07-17, 19:24
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ja, det missade jag. Jag vet att jag sett om det tidigare, men det kanske bara var spekulationer då. I vilket fall som helst en jäkla skillnad mellan att kapa ett fartyg och att hjälpa ett i sjönöd, eller vad som nu hänt. Mycket är fortfarande oklart. Smuggling till eller från Iran är som jag skrev tidigare tex en möjlighet. Om det är något skumt med detta fartyg utan känd ägare kan också Iran velat hålla tyst tills de klurat ut vad det handlade om.
Klurat ut vad?
Du tycker alltså INTE att det är skumt att Iran väntade 3 dagar innan de påstod att det handlade om "hjälpa ett i sjönöd", men fortfarande gav inga detaljer alls? Korrekt?
Och du tror direkt på vad Iran säger

Oljan till someone else? Visst. Blockera britterna? Missförstånd eller något!
Citat:
Someone skulle väntat tills det klarnat vad som hänt, inte börjat skriva nyhetsartiklar som insinuerat att KSA kapat fartyget helt utan bevis.
Kan du länka till dessa artiklar?
Allt jag läser att man skriver om misstankarna.

Varför? Jo. "Beviset" är att fartyget stängde av GPS:en i Irans territorialvatten och Iran vägrade att svara på frågor. Förstår jag rätt att du tycker att det är helt normalt och skyldigt beteende som inte väcker några frågor/misstankar (trots Irans hot och tidigare agerande)? Korrekt? LMAO.
Citat:
Vad sägs annars om incidenten där Indien och UAE gemensamt kapade ett fartyg för att röva tillbaka den där försvunna prinsessan? Då Israel kapat fartyg på väg till Gaza? Hur USA kapar fartyg de misstänker för drogsmuggling och behandlar besättningarna på ett sätt som närmast får Guantanamo att verka humant. (Man håller dem långa tider på däck på patrullbåtar för att om de förs in till land måste de få en rättegång i USA). Världen är så full av bevisat elände, man behöver inte hitta något att spekulera om.
Eh... va?
Citera
2019-07-17, 19:27
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Noterade också hur du valde att citera:

"Iran’s IRNA news agency quoted Foreign Ministry spokesman Abbas Mousavi as saying Iran had helped an unnamed tanker by towing it to an Iranian port, without elaborating. "

Och nästföljande mening är:
"The report did not identify the ship, nor explain the malfunction and the lack of a distress call or any crew contact with home."

Ganska relevant kan man tycka...

Inte heller skumt, va?
Citera
2019-07-17, 20:21
Avstängd
Citat:
Varför? Jo. "Beviset" är att fartyget stängde av GPS:en i Irans territorialvatten och Iran vägrade att svara på frågor. Förstår jag rätt att du tycker att det är helt normalt och skyldigt beteende som inte väcker några frågor/misstankar (trots Irans hot och tidigare agerande)? Korrekt? LMAO.
Nej, det är skumt så det förslår, men om nu Iran anfallit fartyget borde de hunnit få iväg ett meddelande, signalraket eller någonting, eller hur? Vi talar ju inte om händelser långt ute i Stilla Havet här utan tätt trafikerade vatten.

Sen har väl inte Iran någonsin hotat anfalla just UAE, om fartyget nu trots allt var deras, speciellt inte när de precis dragit sig tillbaka från Jemen vilket Iran borde uppskatta.
Citat:
Noterade också hur du valde att citera:
För det första säger "without elaborating" att de inte kom med några fler detaljer som skeppets namn, för det andra var mitt syfte bara att visa att påståendet kom från igår, vilket dock visade sig vara fel.
Citera
2019-07-18, 12:54
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.apnews.com/2d94f2b673b74940b26db541e9eeb262
Iran state TV: Iranian forces seize foreign oil tanker, crew
Citat:
Iran’s paramilitary Revolutionary Guard forces have seized a foreign oil tanker accused of smuggling oil with a crew of 12, Iran’s state TV reported Thursday, just days after an oil tanker based in the United Arab Emirates disappeared off trackers in Iranian territorial waters.

The Panamanian-flagged oil tanker MT Riah stopped transmitting its location overnight on Sunday near Qeshm Island, which has a Revolutionary Guard base on it, according to data listed on tracking site Maritime Traffic.

Iran’s state television did not identify the seized vessel, but said it was intercepted on Sunday. It said the oil tanker had 12 foreign crew members on board and was involved in smuggling some 1 million liters of fuel from Iranian smugglers to foreign customers.

The report said the oil tanker was intercepted in south of Iran’s Larak Island in the Strait of Hormuz.

A U.S. defense official had told The Associated Press earlier this week that America “has suspicions” that Iran seized the oil tanker when it turned off its tracker in the Strait of Hormuz. An Emirati official had told the AP the small oil tanker made no distress call before switching off its tracker.

Nu får xenomen igen byta åsikt och tro direkt på vad Iran säger

Det är ju inte alls skumt

Citat:
Nej, det är skumt så det förslår, men om nu Iran anfallit fartyget borde de hunnit få iväg ett meddelande, signalraket eller någonting, eller hur? Vi talar ju inte om händelser långt ute i Stilla Havet här utan tätt trafikerade vatten.
Eller hur!

Det blir så här när man försvarar "sina egna" oavsett vad som händer. Iran, Avenatti, Al Franken. Så länge man är emot Trump kommer man att försvaras.
Citera
2019-07-18, 13:01
Avstängd
Citat:
Nu får xenomen igen byta åsikt och tro direkt på vad Iran säger
Jag drog upp möjligheten att fartyget ägnade sig åt smuggling nästan från början, om du missade det. Vi får kanske se någon gång om denna version stämmer eller vad det hela egentligen handlar om.
Citera
2019-07-18, 16:27
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag drog upp möjligheten att fartyget ägnade sig åt smuggling nästan från början, om du missade det. Vi får kanske se någon gång om denna version stämmer eller vad det hela egentligen handlar om.
Jag missade det inte. Men du verkar ju slåss med väderkvarnar, eftersom inte ens MSM har sagt något emot det.

MSM: tanker försvann i Irans territorialvatten och därför misstänks Iran (av USA) ligga bakom "försvinnandet".
Xenomen: vaaaaaaa?! Iran behöver inte något att göra det!!!! Mycket skumt att man inte lyckats identifiera ägarna!!!
Jag: men Iran borde rimligen ha koll på territorialvatten, tänk om sådant hände i Gibraltar eller i KSA:s territorialvatten.
Xenomen: Nääää!
Iran: vi "hjälpte ett i sjönöd"! (inga fler detaljer)
Xenomen: titta nu! Vad snällt av dem! Mycket trovärdigt! Annars "om nu Iran anfallit fartyget borde de hunnit få iväg ett meddelande, signalraket eller någonting, eller hur?" USA ljög IGEN!
Iran (nästa dag): visst kapade vi fartyget! Den smugglade oljan!
Xenomen: Told ya! Mycket trovärdigt! USA ljööööööööööööööööög!

Tycker du inte att det är ganska bra (men något överdrivet ) sammanfattning?

Men skitsamma. Nästa gång kommer du ändå att försvara dem, no matter what
Citera
2019-07-18, 21:56
Avstängd
Citat:
Iran (nästa dag): visst kapade vi fartyget! Den smugglade oljan!
Fast Irans version är att fartyget hamnade i sjönöd och det var när de skulle bogsera det som de insåg att det var något skumt med det. Och något skumt är det fortfarande så länge ingen träder fram och säger sig äga fartyget.

USA kräver nu med starka ord att Iran släpper fartyget. Varför får inte Iran gripa smugglare om britterna får kapa fartyg som påstås inte följa EU:s sanktioner?
https://www.aljazeera.com/news/2019/07/iran-seizes-foreign-oil-tanker-smuggling-oil-crew-arrested-190718112357048.html

Dessutom sköt USA nyss ned en iransk drönare. Man får väl vara tacksam för att det inte tycks varit ett passagerarplan den här gången.
Citera
2019-07-18, 22:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Nu har USA hämnats och skjutit ned en av Irans drönare:

Citat:
Trump: Amerikanska flottan har skjutit ner iransk drönare
Den amerikanska flottan har skjutit ner en iransk drönare, uppger Donald Trump enligt flera amerikanska medier.

Drönaren hade närmat sig ett amerikanskt stridsfartyg.

Donald Trump uppger att drönaren var runt 900 meter bort i Hormuzsundet innan den sköts ner av det amerikanska hangarfartyget USS Boxer. Enligt Trump handlar det om en försvarsåtgärd.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/amerikanska-flottan-har-skjutit-ner-iransk-dronare/

Givetvis! Jänkarna skjuter bara ner drönare för att försvara sig. Det är skillnad det mot Irans nedskjutningar som är aggressiva provokationer!
Citera
2019-07-18, 22:45
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Fast Irans version är att fartyget hamnade i sjönöd och det var när de skulle bogsera det som de insåg att det var något skumt med det. Och något skumt är det fortfarande så länge ingen träder fram och säger sig äga fartyget.
Och det tog dem 3 dagar...
Bara för att klargöra saken. Du tror fortfarande på det? Ah, just det! Skumt bla bla bla!

Dessutom...
Fartygen som aldrig stängde av GPS:en skulle smuggla olja
Citat:
USA kräver nu med starka ord att Iran släpper fartyget. Varför får inte Iran gripa smugglare om britterna får kapa fartyg som påstås inte följa EU:s sanktioner?
https://www.aljazeera.com/news/2019/07/iran-seizes-foreign-oil-tanker-smuggling-oil-crew-arrested-190718112357048.html

Citat:
Dessutom sköt USA nyss ned en iransk drönare. Man får väl vara tacksam för att det inte tycks varit ett passagerarplan den här gången.
Drönaren smugglade kanske olja till someone else. Vi måste vänta! Eller hur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in