2019-07-18, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns ju alltid griftefridsbrott. Örebro har säkert en handfull kapabla griftefridare.
Ända sen du postade detta märkliga inlägg igår kl 11 har jag undrat vad du egentligen menar med ditt inlägg. Du anar att Örebro hyser "en handfull kapabla griftefridare"?!
Vad i all sin dar är det för några individer?
Citera
2019-07-18, 11:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack.
Dina polisbekanta har jag inte hört talas om.
Får man fråga om de har någon slags insyn i utredningen, eller är dina bekanta mer av den "generella poliskåren"?
Bäst att vara tydlig så ni inte drar iväg.
Kontakter i polishuset örebro: Nej.
Otillåtna sökningar: Nej
Insyn i utredningen: Nej

Det räcker väl med hur mycket det hämndlystna läckaget MV ställt till det. (mannen utan blöjor)

Får jag "gissa" det finns opposition mot hur utredningen skötts i polishuset Örebro?
Får jag "gissa" tystnaden beror på att där finns några som lägger större vikt vid att Åsa och & inte misslyckas än att utredningen lyckas.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-18 kl. 12:23.
Citera
2019-07-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Resan till USA har behandlats i ungefär hur många inlägg som helst, och det som jag finner mest intressant i det, är att det inte ens verkar gå att få bekräftat om HD var med på den resan överhuvudtaget.

...)
Motsägelserna kring HD är många. Varför? Ger hon olika svar till dem hon har kring sig? Har folk gissat men skrivit tvärsäkert att "hon var sjukskriven"/till USA/ bodde i sin brors ( som inte finns) lägenhet/ sökte ESTA under bilfärden till Arlanda? (Kan man ringa UD och få reda på sånt verkligen?) Ljuger några medvetet och varför då?
Citera
2019-07-18, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ett par inlägg har jag redan citerat vartefter de dykt upp.

Annars är läget ungefär som följer:
SD sitter (5/6 -18) ännu häktad, skäligen misstänkt, och det är mycket fram och tillbaka angående ”knoggnuggningen”.

Inlägg från några som känner SD - Filttoffla och Engodisbit (se ovan) bland andra - ger sin bild av honom.

EGT skriver en del och får både mothugg och medhåll.

En postare, som jobbar med män som stalkar och misshandlar med mera, räknar upp en hel lista med varningstecken som SD uppvisar. Var för sej behöver det inte betyda så mycket, men tillsammans får de alla klockor att ringa, typ.

18carat gör en del intressanta inlägg, bland annat om att hen träffat ett par som berättat om mindre trevligt som hänt mellan SD och LW.

Det nämns att SD:s och LW:s bostäder ännu är avspärrade och i det sammanhanget spekuleras det lite angående cyklar innanför avspärrning (Schazz).

Resan till USA har behandlats i ungefär hur många inlägg som helst, och det som jag finner mest intressant i det, är att det inte ens verkar gå att få bekräftat om HD var med på den resan överhuvudtaget.

Jag har ännu inte hittat uppgifter om att LW ska ha haft förhållande med flera gifta män.

Det är också intressant att se hur en del svänger från att ha haft SD som sannolik GM till att i dagsläget inte alls tro att han är det. (Eller kanske snarare ändrat perspektiv när det gäller motivbilden.)

Några postare som jag minns som urknepiga och otrevliga har haft ett par vettiga och sansade inlägg.

Och vice versa.

(Själv har jag ännu inte gjort mitt första inlägg, men det kommer om ett par veckor. Då fick jag genast mina fiskar varma...)

Tack för dina reflektioner och sammanfattning!
Även tack för dina citerade inlägg.
Man blir lätt "hemmablind" och glömmer också mycket efterhand.

Något som jag själv märkt är att när jag läser tidigare inlägg nu, kan jag se med andra ögon på det som skrevs då.

Intressant som du säger att någon (några?) har "bytt"sida. Funderar lite på vad det kan bero på. Tiden utan att ha kunnat få mgm knuten till mordet kan vara en aspekt. En egen teori jag har är att skribenter påverkar varandra. T ex kan den gemensamma plattform man kan ha i exempelvis religionen, föra samman en med andra som har samma grundvärderingar. En del har kontakt med varandra via pm och kan på så vis påverka varandra.

Nu är vi inte så många kvar av de ursprungliga deltagarna. Detta kan också spegla att de som känner att de har motivation att föra vidare ett visst "budskap", har större uthållighet att stanna kvar i tråden, trots att det inget händer, tvärtom.

Personligen har jag känt att det har varit svårt att stå ut med att LW har blivit så hårt smutskastad, vilket gjort att jag haft svårt att kliva av. Kanske inte är lika många som känner sig manade att stanna kvar av sådan anledning, när inget händer.

Jag känner mig lite ovillig att tro att d(?) som ändrat sin "motivbild" från att tro att SD är gm till att han inte är det, är en representativ grupp som visar något slags statistiskt samband, utan att det mer är många faktorer som påverkar varför några bytt sida och att de är kvar av en motivation som kan saknas hos andra (mer splittrad grupp) som tappat intresse för tråden.

Tack iaf för ditt jobb. Tycker att du även förut gjort lite roliga inlägg där du gjort sammanfattningar av perioder där du läst ikapp en lite längre period.
Citera
2019-07-18, 13:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Motsägelserna kring HD är många. Varför? Ger hon olika svar till dem hon har kring sig? Har folk gissat men skrivit tvärsäkert att "hon var sjukskriven"/till USA/ bodde i sin brors ( som inte finns) lägenhet/ sökte ESTA under bilfärden till Arlanda? (Kan man ringa UD och få reda på sånt verkligen?) Ljuger några medvetet och varför då?

Det är sannerligen lätt att bli brydd när det gäller HD!

Säkert är att hon varit gift med SD, skilt sej från honom och bor kvar i området.
Hon är en flitig geocachare - gärna tillsammans med ”Sillen” som jag förstått det.
Hade hon förbjudit SD att kontakta LW, eller tyckte hon att det var skönt att ”bli av” med honom?
Samvetsgrann och nitisk på jobbet, eller mycket sjukskriven och ”semestrande” lite då och då?
Var hon vän med LW, eller hatade hon henne?
Spenderar hon sin lediga tid med barnen, eller är (även?) hon curlad av sina föräldrar?

Många motsägelsefulla uppgifter finns det i tråden, och kanske ligger sanningen nånstans mittemellan.

Men nån bror verkar hon definitivt inte ha.
Citera
2019-07-18, 13:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Tack för dina reflektioner och sammanfattning!
Även tack för dina citerade inlägg.
Man blir lätt "hemmablind" och glömmer också mycket efterhand.

Något som jag själv märkt är att när jag läser tidigare inlägg nu, kan jag se med andra ögon på det som skrevs då.

Intressant som du säger att någon (några?) har "bytt"sida. Funderar lite på vad det kan bero på. Tiden utan att ha kunnat få mgm knuten till mordet kan vara en aspekt. En egen teori jag har är att skribenter påverkar varandra. T ex kan den gemensamma plattform man kan ha i exempelvis religionen, föra samman en med andra som har samma grundvärderingar. En del har kontakt med varandra via pm och kan på så vis påverka varandra.

Nu är vi inte så många kvar av de ursprungliga deltagarna. Detta kan också spegla att de som känner att de har motivation att föra vidare ett visst "budskap", har större uthållighet att stanna kvar i tråden, trots att det inget händer, tvärtom.

Personligen har jag känt att det har varit svårt att stå ut med att LW har blivit så hårt smutskastad, vilket gjort att jag haft svårt att kliva av. Kanske inte är lika många som känner sig manade att stanna kvar av sådan anledning, när inget händer.

Jag känner mig lite ovillig att tro att d(?) som ändrat sin "motivbild" från att tro att SD är gm till att han inte är det, är en representativ grupp som visar något slags statistiskt samband, utan att det mer är många faktorer som påverkar varför några bytt sida och att de är kvar av en motivation som kan saknas hos andra (mer splittrad grupp) som tappat intresse för tråden.

Tack iaf för ditt jobb. Tycker att du även förut gjort lite roliga inlägg där du gjort sammanfattningar av perioder där du läst ikapp en lite längre period.

När man (läs: jag) gör såna här sammanfattningar (eller stickprov) så finns så klart risken att det väger över åt nåt håll. Det är väldigt svårt att vara rättvis och ge lika stort utrymme åt de olika ”sidorna” och de olika ”teorierna”.

Men, som du säger, man läser inlägg delvis med andra ögon nu i efterhand.
Önskan att GM ska erkänna/bli fälld är dock minst lika stor nu som då - fast känslan är lite annorlunda. Då var det en akut smärta över dådet, nu har det övergått i en mer molande värk.
Citera
2019-07-18, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

Ja, det är verkligen intressant.
Detta med "broderns lgh", var inte det en eventuell missuppfattning, missförstånd eller liknande från EGT? Att någon hade sagt till h*n att hon hade fått den via brodern, och det kanske inte var just HDs broder som åsyftades, utan någon annans bror?

Jag tänker att det kanske inte är så viktigt att hänga upp sig på. Att detta kanske inte är något som har varit någon särskild mening med att "plantera" felaktig info, utan enbart något missförstånd.

Kanske är det så också att (spekulation) HD har länge varit "ett par HTD", inte så mycket egen person, med egen agenda i sitt liv?

Det finns par som skiljer sig och fortsätter att umgås som vänner. Kanske beror det på att de varit som vänner i äktenskapet, och att själva förhållandet som par har de växt ur, men kvar består vänskapen. I sådana förhållanden är man förmodligen två självständiga individer som är mogna nog att klara av att samspela på nästa planhalva. Det kan också kännas viktigt för barnen.

Men i detta äktenskap, förhåller det sig kanske något på annat sätt? En god vän bistår dig när du är sjuk, ställer upp för dig när nöden kallar. En god vän är inte otrogen och gör inte inviter till sina barns föräldrar. En god vän är inte otrogen i åratal.

Så, min spekulation blir att HDs motsägelsefulla bild vi får av henne kan bero på att hon i själva verket inte alls är så god vän med sin make som det kan se ut som. Hon är mer som en satellit till honom. Ett försök till att frigöra sig, verkar svårt. På pappret skild, men i verkligheten inte.

De flesta människor berättar nog olika saker om sig själv till andra. Nu menar jag inte att de flesta ljuger, utan att man har vissa saker mer för sig själv inför vissa.

Det förklarar inte varför vi fått så många versioner om resan, om ledigheten från jobbet osv.
Kan det vara så att mycket av det vi fått en version av, är inte HDs version, utan SDs version. Den bild han vill ge? Och hon kanske inte berättar för så många , utan bara ett fåtal, sin version?

Jag tänker (och tror) att SD är en kontroll människa. Han har ränder som är svåra att tvätta ur. HD har levt många år med SD. Hom kan ha levt i en verklighet som är till mångt och mycket styrd av SD. Kanske utan att hon ens märker det så mycket. Hennes version blir som en blek kopia av hennes själv?

Detta behöver inte alls betyda att hon är som ett mähä. Hon kan vara mycket duktig på sitt jobb, vara stark i andra situationer.

Allt är förstås bara spekulation på lösa (motsägelsefulla) grunder.
Jag funderar mycket på varför hon nästintill fortsätter att leva ett liv med denne man som svikit henne så i grunden. Så gör inte en god vän när man behöver vännen som mest.
Citera
2019-07-18, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
När man (läs: jag) gör såna här sammanfattningar (eller stickprov) så finns så klart risken att det väger över åt nåt håll. Det är väldigt svårt att vara rättvis och ge lika stort utrymme åt de olika ”sidorna” och de olika ”teorierna”.

Men, som du säger, man läser inlägg delvis med andra ögon nu i efterhand.
Önskan att GM ska erkänna/bli fälld är dock minst lika stor nu som då - fast känslan är lite annorlunda. Då var det en akut smärta över dådet, nu har det övergått i en mer molande värk.

Jo, det är sant.
Tråden går lite som i stora vågor.
Än är det den ena sidan som dominerar, än den andra.
Citera
2019-07-18, 16:40
Medlem
Honan6s avatar
Det finns tidigare skribenter som jag gärna skulle vilja se mer inlägg ifrån. Jag anar att de har insyn på riktigt, men förstår om de inte vill skriva något med tanke på att det går en mördare lös.

Rosaelefant99 skrev den 30/5 -18 att LW var kraftigt misshandlad och att det fanns tecken på strypning.
Om detta stämmer så är det uppenbart att GM hade god möjlighet och tid att stoppa sig, men GM fortsatte motiverat sitt uppsåt och synade noga att LW drog sitt sista andetag vid en avslutande strypning. Det är överlagt mord. Därtill inget erkännande och ånger. En iskall mördare går lös.

Anonym.... skrev att hon låg på mage och att benen var smutsiga.
Lade GM henne på mage för att hen inte stod ut med att se LW:s döda blick som etsade sig fast på näthinnan?

18carat skrev om MGM i två inlägg den 3/6 -18: "Finns mer än det som anmälts", "Han har gjort mer".
Det där "mer" är jag nyfiken på.

Sen det här med HD, som jag inte blir klok på. Någon måste ju veta varför hon umgås mer med SD som skild än när de var gifta.

Någon med insyn måste också veta om HD var med till USA, var sjukskriven eller inte den 14 maj och jag kan inte se att det skulle skada utredningen om det bekräftades i tråden.

Lite annat.
Jag saknar Aftonbladets *drönarfilm över Hjärstaområdet som fanns att tillgå på tidningens nätsida den 18/5 innan LW hittats (ansvarig fotograf var O*ska*r Fo*rsbe*rg). Någon som vet var de finns att hitta idag?

Sen har jag något vagt minne om att det var någon mer drönarfilm över området som "försvann" från tråden. Någon som minns?

SHHolmes uppgifter om att SD har smygfilmat LW, upplever jag som trovärdiga. Jag funderar på när i tid smygfilmningen skulle ha skett och om det har hänt flera gånger.

(Edit: * Det var en drönarfilm - inte bild)
Senast redigerad av Honan6 2019-07-18 kl. 17:36.
Citera
2019-07-18, 17:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det finns tidigare skribenter som jag gärna skulle vilja se mer inlägg ifrån. Jag anar att de har insyn på riktigt, men förstår om de inte vill skriva något med tanke på att det går en mördare lös.

Rosaelefant99 skrev den 30/5 -18 att LW var kraftigt misshandlad och att det fanns tecken på strypning.
Om detta stämmer så är det uppenbart att GM hade god möjlighet och tid att stoppa sig, men GM fortsatte motiverat sitt uppsåt och synade noga att LW drog sitt sista andetag vid en avslutande strypning. Det är överlagt mord. Därtill inget erkännande och ånger. En iskall mördare går lös.

Lade GM henne på mage för att hen inte stod ut med att se LW:s döda blick som etsade sig fast på näthinnan?

18carat skrev om MGM i två inlägg den 3/6 -18: "Finns mer än det som anmälts", "Han har gjort mer".

Sen det här med HD, som jag inte blir klok på. Någon måste ju veta varför hon umgås mer med SD som skild än när de var gifta.

Någon med insyn måste också veta om HD var med till USA, var sjukskriven eller inte den 14 maj och jag kan inte se att det skulle skada utredningen om det bekräftades i tråden.

Lite annat.
Jag saknar Aftonbladets drönarbilder över Hjärstaområdet som fanns att tillgå på tidningens nätsida den 18/5 innan LW hittats (ansvarig fotograf var O*ska*r Fo*rsbe*rg). Någon som vet var de finns att hitta idag?

Sen har jag något vagt minne om att det var någon mer drönarfilm över området som "försvann" från tråden. Någon som minns?

SHHolmes uppgifter om att SD har smygfilmat LW, upplever jag som trovärdiga. Jag funderar på när i tid smygfilmningen skulle ha skett och om det har hänt flera gånger.

Jag efterlyste också bilder en gång för länge sedan.
Du kan följa de dagarna om du kollar på inläggen ovan om du hittar fler förslag.
Jag vet att det var en väldigt skarp och fin bild som @ulfutredaren la upp väldigt tidigt, men den länken är tyvärr död sedan länge.
Kanske någon har bilder sparade?

Citat:
Ja. Inlägget gjordes 19/5:
"Här hittades kroppen.

Så lägg ner nu.

http://www.bilddump.se/bilder/201805....194.10.14.jpg"

https://www.flashback.org/p64096106#p64096106

Tyvärr är länken död nu.
Minns bilden som högt ovanifrån, väldigt bra skärpa. Bättre än pressens bilder.

Ja, känns knepigt att få ihop allt.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan det vara samma bild som tredje bilden uppifrån?

https://theworldnews.net/se-news/polisen-misstanker-lena-45-hittad-dod-100-meter-fran-sitt-hem

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här är en bild i annan vinkel, utan utredare. Ganska skarp bildkvalitet. Stigen runt planket syns bättre här.

https://mobile.twitter.com/NApunktSE/status/999216665568169984/photo/1
Citera
2019-07-18, 20:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Lite annat.
Jag saknar Aftonbladets *drönarfilm över Hjärstaområdet som fanns att tillgå på tidningens nätsida den 18/5 innan LW hittats (ansvarig fotograf var O*ska*r Fo*rsbe*rg). Någon som vet var de finns att hitta idag?

(Edit: * Det var en drönarfilm - inte bild)
Du försöker koka en höna av en fjäder med falsarier från en av trådens allra minst trovärdiga.

Om vi ser bortom din besatthet av SD vore intressant att veta vad fakta du bygger din övertygelse på SD som gärningsman ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-18 kl. 21:15.
Citera
2019-07-18, 20:57
Medlem
Citat:
Det är sannerligen lätt att bli brydd när det gäller HD!

Säkert är att hon varit gift med SD, skilt sej från honom och bor kvar i området.
Hon är en flitig geocachare - gärna tillsammans med ”Sillen” som jag förstått det.
Hade hon förbjudit SD att kontakta LW, eller tyckte hon att det var skönt att ”bli av” med honom?
Samvetsgrann och nitisk på jobbet, eller mycket sjukskriven och ”semestrande” lite då och då?
Var hon vän med LW, eller hatade hon henne?
Spenderar hon sin lediga tid med barnen, eller är (även?) hon curlad av sina föräldrar?

Många motsägelsefulla uppgifter finns det i tråden, och kanske ligger sanningen nånstans mittemellan.

Men nån bror verkar hon definitivt inte ha.

Jag har varit mycket orolig för HDs liv och hälsa och tycker att hon hamnat i en förfärlig rävsax. Kanske beror en del av hennes beteende på det. Men motsägelserna är mysko ändå. Kanske några SD kramare är så intresserade av att få bort fokus från honom att de planterar felaktigheter om HD i tråden? Inte helt logiskt det heller eftersom hon är litet för nära honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in