2019-07-17, 06:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Ja för ons brukar man ju lämna obevakade i hemmet så de kan sno allt av värde?

De flesta har väl internet på mobilen tycker inte man behöver planera för tillfälliga besökare
Läste du ts fråga? Hur tänkte du att mobilt Internet ska fungera då? Att ts länar sin mobil hemma?
Senast redigerad av constant 2019-07-17 kl. 06:57.
Citera
2019-07-17, 06:59
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Läste du ts fråga? Hur tänkte du att mobilt Internet ska fungera då? Att ts länar sin mobil hemma?
Det är väl inga problem, är man hemma så är väl mobilen hemma också tänker jag

Det finns väl inget krav vad jag vet att man måste kunna erbjuda en fast wifi hot-spot åt andra personer
Citera
2019-07-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymhehex
Jag har 100/10 mbits bredband just nu, vilket känns onödigt då jag verkligen inte utnyttjar kapaciteten. Ger 399kr för bredbandet, och obegränsad mobilsurf skulle kosta mig 499kr/mån

Vill bara tipsa om att tele2 säljer obegränsat för 350kr.
Efter 20gb förbrukning så måste man fylla på 5gb i taget (kostnadsfritt), kan fylla på obegränsat antal gånger under dagen.
Dvs använder du 20gb på morgonen så skickar du ett sms för att fylla på med 5gb - när de 5gb är slut så skickar du ett nytt sms osv osv, när dagen är slut så börjar 20gb om från början.

Utöver det så får man ju obegränsade samtal sms också, det tjänar du säkert någon krona på också.

PS 499kr är normal priset, går man med i en "grupp" så blir det upp till 150kr rabatt, det finns många trådar på olika forum som bjuder in till grupper, så absolut inte svårt att gå med i en grupp för sin 150kr rabatt.
Ingen dold agenda, månadskostnaden sänks helt enkelt, finns inget slutdatum för erbjudandet.

https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/unlimited/unlimited-together

Du kan även köpa ett extra datakort för 99kr/månaden.
Det kortet tillåter dig att använda datan på en extra enhet - t.ex en router.
Då kan du skippa Hotspot.

Kör liknande själv, bor man centralt/vid en mast så är det inget negativt alls egentligen.

Kör på det ts!
Senast redigerad av MrSvensson 2019-07-17 kl. 09:00.
Citera
2019-07-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Vill bara tipsa om att tele2 säljer obegränsat för 350kr.
Efter 20gb förbrukning så måste man fylla på 5gb i taget (kostnadsfritt), kan fylla på obegränsat antal gånger under dagen.
Dvs använder du 20gb på morgonen så skickar du ett sms för att fylla på med 5gb - när de 5gb är slut så skickar du ett nytt sms osv osv, när dagen är slut så börjar 20gb om från början.

Utöver det så får man ju obegränsade samtal sms också, det tjänar du säkert någon krona på också.

PS 499kr är normal priset, går man med i en "grupp" så blir det upp till 150kr rabatt, det finns många trådar på olika forum som bjuder in till grupper, så absolut inte svårt att gå med i en grupp för sin 150kr rabatt.
Ingen dold agenda, månadskostnaden sänks helt enkelt, finns inget slutdatum för erbjudandet.

https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/unlimited/unlimited-together

Du kan även köpa ett extra datakort för 99kr/månaden.
Det kortet tillåter dig att använda datan på en extra enhet - t.ex en router.
Då kan du skippa Hotspot.

Kör liknande själv, bor man centralt/vid en mast så är det inget negativt alls egentligen.

Kör på det ts!

Dock har tele2/comviq sämsta nätverk i Sverige,!

Det är Telia / Halebob man ska köra på om man vill ha bra nät.
Citera
2019-07-17, 11:00
Medlem
Ska man ha bäst täckning så är det Telia/Halebop som gäller. Men detta gäller endast om man bor långt ute i skogen. Låter inte som att TS bor där. Lite OT men jag har kört med Comviq i många år och täckningen är inte som den var för tio år sedan. Numera har jag oftast minst lika bra täckning och dataspeed som Telia. Undantaget är fjällen då man måste köra med Net1.

Vid lantstället kör jag bara med mobilt bredband från Comviq som fungerar mycket bra tillsammans med en liten SIM-router. Att spela för kidsen är inga problem men ska man spela krävande spel som kräver en riktig gamingmaskin så laggar det förstås mer än kabel.

Om surf tar slut delar jag Wifi från egen mobil. Fungerar precis lika bra. En nackdel med att dela från mobilen är att bilder och video inte synkar till iCloud (kör Mac) om man använder en laptop. Kanske finns någon workaround för detta?

Låter som om TS skulle klara sig bra utan dedikerat Wifi.
Citera
2019-07-17, 12:31
Medlem
Du kommer märka att obegränsat inte är obegränsat annat än i reklamen.
Jag har kört så innan fibern med flera brev om att jag förbrukade "för mycket" data och hot om uppsägning.
Citera
2019-07-17, 13:32
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har i perioder använt mig av mobilt bredband istället för fiber. Det var ett rent helvete som jag inte rekomenderar någon att göra frivilligt.

Masten strulade under en vecka, kunde knappt kolla Youtube. Under storhelger blev mobilmasten så överbefolkad så allting buffrade varannan sekund, mobilen jag använde till router fuckade ur lite då och då. Ibland glömde jag ha den på laddning så allting dog. Det drar ju en hel del batteri att ha på hotspot.

Sen kan du ju läsa detta, den "obegränsade surfen" är inte alltid obegränsad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EKxA0/teleoperatoren-satte-stopp--trots-obegransad-surf

Instämmer.

I perioder bra men alldeles för dålig kapacitet och stabilitet. Kört 6 mån men drar in fiber i huset nästa vecka. Grävning pågår.
Citera
2019-07-17, 13:43
Medlem
hanksaccounts avatar
Jag är hemma typ 5-6h per dag och brukar använda 3h till datortid.
Jag klarar mig med mobilt bredband 40gb.
Med det kollar jag på Netflix, YouTube(väldigt mycket), chattar, tittar omkring i steam och spelar ibland offline. Rimworld, cities skylines.

Jag har även förmån via jobbet att få simkort med obegränsat allt så använder det när det krisar med internet.

Enligt mig så klarar man sig i dagsläget med mobilt bredband. Självklart har allt o göra med vart man bor som andra redan sagt.
Citera
2019-07-17, 17:16
Medlem
Beror helt på Syftet.

Är du själv och kollar serier och epost samt laddar ner lite grann. Då finns ingen anledning att dra in fiber.

Är du själv kollar serier och spelar så klarar du dig med mobilt Bredband.

Är ni flera i familjen som mestadels kollar film klarar du dig med mobilt Bredband.

70% av de som använder Internet idag kollar facebook läser några mail och streamar, dessa behöver inte lägga massa pengar på att dra in Bredband.

Har hört att telenor har familjen abonnemang det kostar 70:- /sim kort för obegränsade surf och man kan hyra en bra router eller köpa för att dela internet hemma med vänner eller ons. Och det Fungerar bra att spela spel och streama.

Lycka till.
Testa att köp ett obegränsat surf mobilt Bredband möter det inte dina förväntningar så har du två veckors retur rätt
Citera
2019-07-17, 21:42
Medlem
datalogs avatar
Körde obegränsat med Tele2 ett tag och det fungerade tillräckligt bra för allt jag gjorde. Fick ut mellan 10 och 100 Mbps beroende på tid på dygnet och hur många som använde nätet, men det var aldrig några problem att strömma video. Kolla på Swedroids forum, det finns en tråd där man kan bli inbjuden i en grupp och få ner priset till 350 i månaden utan bindningstid.

Vissa månader tankade jag över 2000 GB och jag hörde aldrig något gnäll från Tele2, så jag utgår från att det faktiskt är obegränsat på riktigt.

Jag hade fortsatt med den lösningen men vi bestämde oss i BRFen för att teckna ett gruppavtal så internet ingår i avgiften.
Citera
2019-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanksaccount
Jag är hemma typ 5-6h per dag och brukar använda 3h till datortid.
Jag klarar mig med mobilt bredband 40gb.
Med det kollar jag på Netflix, YouTube(väldigt mycket), chattar, tittar omkring i steam och spelar ibland offline. Rimworld, cities skylines.

Jag har även förmån via jobbet att få simkort med obegränsat allt så använder det när det krisar med internet.

Enligt mig så klarar man sig i dagsläget med mobilt bredband. Självklart har allt o göra med vart man bor som andra redan sagt.

Samma förutsättningar här med 40 gb mobilt bredband som funkar alldeles utmärkt snabbt och med en sparad surfpott dessutom, det trots mycket tittande på youtube och Svt play.
Har haft mobil uppkoppling sedan 4g introducerades och har inte upplevt mycket strul, går strömmen så går ju allt annat ändå.

Och med kopparlinan till telestationen numera bortkopplad av Telia så har jag inget val då jag bor i "dom djupa skogarna långt ute i ödebygden".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in