2019-07-17, 10:34
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Då det inte går att bevisa vem som mördade kommer alla tre släppas fria. Det är standard i Sverige. Fy fan för svenskt rättsystem.

Nja dom har mordvapnet plus att dom som greps hade stöldgodset på sig så vi kan nog vara säkra på att polisen har rätt personer och med dagens lagstiftning spelar det ingen roll vem som höll i kniven den lagen ändrades efter Lindome-fallet.
Citera
2019-07-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Det skulle väl snarare tyda på att BO inte är svensk, i så fall. Om BO bara lämnat över sakerna utan tjafs så borde det väl inte ha slutat med att han fick en kniv i sig.

Jag hoppas verkligen att det inte var skälet till att BO blev mördad, för att han inte lämnade över sakerna. Men det låter tyvärr rimligt.

Ta det säkra före det osäkra. Eller så de kanske hade knivhuggit honom ändå.

Utvecklingen i Sverige är oroväckande och då har jag invandrarursprung själv.
Citera
2019-07-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Det skulle väl snarare tyda på att BO inte är svensk, i så fall. Om BO bara lämnat över sakerna utan tjafs så borde det väl inte ha slutat med att han fick en kniv i sig.

Svårt att säga då vi inte vet exakt hur rånmordet gick till. Min egna teori är att det var nån unge som var lite småfull(därav siktade dem in sig på honom), och vi vet alla hur man kan bli när man är runt 18 och har fått i sig lite mycket. Eller så var det någon som faktiskt gjorde ett försök att stå upp för sig själv. Eller så var rånarna påverkade, gud vet. Alldeles för tidigt för oss att dra några slutsatser.
Citera
2019-07-17, 10:36
Medlem
julernsts avatar
Om GM:

Citat:
Dömda tidigare
De tre rånarna, samtliga i 20-årsåldern, är i nuläget alla misstänka för mord.

Båda de två misstänkta männen är dömda vid ett antal tillfällen i Göteborgs tingsrätt, mest för mindre narkotikabrott men även för tillgreppsbrott och hot mot tjänsteman.

De senaste domarna är nyligen avkunnade.

De sociala myndigheterna har fattat beslut om omhändertagande mot den ene av de unga männen och tidigare även mot den unga kvinnan.

...........................

Under onsdagsförmiddagen hade förhör ännu inte kunnat genomföras, eftersom någon av de misstänkta alltjämt var drogpåverkad.

Låter som tjackisar. Omhändertagandena som de sociala myndigheterna fattat beslut om, kan det vara LVM tro?

Källa
Citera
2019-07-17, 10:38
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Då det inte går att bevisa vem som mördade kommer alla tre släppas fria. Det är standard i Sverige. Fy fan för svenskt rättsystem.
Hopplöst... lås in alla tre och låt de gola ner varandra. Ta bort straffrabatten och ta definitivt bort 2/3 av straffet vid våldsbrott.
Citera
2019-07-17, 10:42
Medlem
Citat:

Fel.
Finns känt rättsfall om just det för väldigt många år sen.
Nu för tiden används helt annan praxis och så länge åklagare åtalar enligt korrekta premisser blir de sannolikt alla dömda om det inte går att bevisa vem.

Har du ett enda exempel på ditt påstående?
Citera
2019-07-17, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AllezAllezAllez
Hur många procent klaras upp i Gbg trots Polisstationer nära?

Haha mm tack detsamma ... Mitt tidigare nick från 2009 kan jag dessvärre inte använda längre, synd då det tydligen är viktigt vem som reggades först
Du verkar inte särskilt insatt. Uppklarning är något helt annat än ett gripande. Det är tydligen viktigt att förstärka sin image med smileys och årtal. Hög försvarsinställning much?
Citera
2019-07-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nja dom har mordvapnet plus att dom som greps hade stöldgodset på sig så vi kan nog vara säkra på att polisen har rätt personer och med dagens lagstiftning spelar det ingen roll vem som höll i kniven den lagen ändrades efter Lindome-fallet.

Lagstiftningen har inte ändrats men delvis praxis.
Citera
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Hoppas domstolen äntligen skickar signaler och ger högsta möjliga straff. Och inte låter sig duperas till straffreduktion av lögnaktiga advokater: "Min klient handlade i självförsvar då BO gjorde motstånd i stället för att låta sig rånas..." bla bla bla

För att våga hävda sin version borde dessutom vittnet få vara anonymt. Inte lätt i framtiden för den stackaren om GM har gängkontakter.

Bedrövligt och ett svek av politikerna att ännu inte ha insett att anonyma vittnesmål måste införas i svensk lagstiftning.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Läste jag rätt att sociala myndigheter tagit hand om dom? Va fan skall dom inte sitta i häkte? Vad är det frågan om?
Citera
2019-07-17, 10:44
Medlem
GP: Två unga män rånades, och en av dem knivskars svårt, under natten vid Hjalmar Brantingsplatsen på Hisingen. Den som skadades, en 18-årig kille hemmahörande i Göteborg, avled senare till följd av sina skador.
Tre personer har gripits, misstänkta för mord.
Två av dem är nyligen dömda för annan brottslighet.
Citera
2019-07-17, 10:45
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lagstiftningen har inte ändrats men delvis praxis.

Men det är väl inte som i Lindome-fallet längre väl där båda friades då det inte gick bevisa vem som höll i stekpannan plus att dom skyllde på varandra det jag menar hade det varit idag hade båda två åkt dit eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in