2019-07-16, 20:13
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Från min sida är det det du ”får skit för”. Jag bryr mig inte så mycket om VAD du tror, jag är mest intresserad av VARFÖR.

Big Bang har inget med min ateism att göra. Om den slopas imorgon så börjar jag inte tro på gudar. De kräver egna belägg.

Vilka belägg krävs för att du ska bli troende? Att en ängel uppenbarar sig framför dig? Hade det varit bevis nog?
Citera
2019-07-16, 20:15
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Big bang teorin adresserar inte orsaken, den bara beskriver vad som hände. De flesta troende anser att Big bang teorin styrker att det finns en skapare. Det är vanligen ateisterna som har störst problem med det faktum att världen har en början eftersom det antyder att det måste finnas en transcendent orsak till den.

Detta var en intressant infallsvinkel.
Citera
2019-07-16, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Jag har ingen aning om varifrån Gud kommer. Varifrån kommer vinden? Varifrån kommer Vintergatan?

Det går inte att svara på.
Varför använder du just det argumentet mot big bang-teorin. Det håller inte!
Citera
2019-07-16, 21:07
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Så särskilt väl underbyggd är den inte! Då hade forskarna inte diskuterat detta än idag!
Jag kan försäkra dig om att kosmologivetenskapen är en betydligt mer tillförlitlig källa en bibeln ;-). Universum uppvisar precis de egenskaper och observationer som bäst stämmer överens med "big bang" teorin.
Observationer som talar för "big bang":
1. Den kosmiska bakgrundsstrålningen (upptäckt redan 1965).
2. Universums utvidgning
Så, där har du dina åtminstone två anledningar att "Big-bang" är den mest accepterade och vedertagna kosmologiska teorin om universums uppkomst.
Citera
2019-07-16, 21:12
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Vilka belägg krävs för att du ska bli troende? Att en ängel uppenbarar sig framför dig? Hade det varit bevis nog?
För mig skulle det hjälpa om gud stod mitt framför mina ögon och presenterar bevis för han är gud.
Utväxt av en amputerad kroppsdel, eller upphävande av en naturlag skulle duga gott.
Detta skulle vara bevis därför att det inte kan ske på naturlig väg, eftersom det kräver att naturlagarna bryts. Nöjd?
Citera
2019-07-16, 22:07
Medlem
Citat:
Om alla länders forskare och regeringar enas om att : Nu har vi löst gåtan med vårt ursprung!

Så varför skulle jag tvivla på det då?
Har alla länders forskare och regeringar enats om den Gud du tror på nu? Eller har du helt andra krav på bevisföring där?
Citera
2019-07-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ingen aning om vilka belägg som krävs faktiskt. Dock borde Gud veta vad som krävs. I alla fall den ”klassiska” definitionen av Gud.
Jag har sett trolleritrick där jag inte vet hur de gjort, men jag har ändå inte börjat tro på magi. Så det skulle nog krävas ganska starka belägg. Det är väldigt lätt att lura oss människor, då vi letar efter mönster i nästan allt vi ser. Det är för det mesta bra för oss, men ibland blir vi lurad.
Citera
2019-07-16, 22:16
Medlem
Goulburns avatar
Katoliker, Protestanter, Sunnimuslimer, Shiamuslimer, Hinduer och Buddister har slagit ihjäl varandra under århundraden eftersom dom ansett att enbart de själva vet sanningen och de andra som inte begriper att de tror fel förtjänar att dö.

Tänk om alla blev Ateister. Då skulle ingen mer bli dödad i religionskrig.
Citera
2019-07-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Katoliker, Protestanter, Sunnimuslimer, Shiamuslimer, Hinduer och Buddister har slagit ihjäl varandra under århundraden eftersom dom ansett att enbart de själva vet sanningen och de andra som inte begriper att de tror fel förtjänar att dö.

Religionskrig är petitesser jämfört med kapitalkoncerners krig om råvaror, arbetskraft och kapital.
Citera
2019-07-16, 22:30
Medlem
Citat:

Så är det. Dock skulle nog krig finnas ändå.
Citera
2019-07-16, 22:46
Bannlyst
Citat:

De flesta konflikter historiskt är 1. territoriella, 2. utgår från en maktposition som ska övertas eller 3. så är de baserade på kontroll över geologiska rikedomar.

Endast i undantagsfall handlar det om enbart religion. För detta finns oerhörd enighet inom kris- och konfliktforskningen.

Det finns långt fler exempel där olika religioner samexisterat utan konflikter. Ett exempel är Andalusien på 1100-talet (Maimonides) som var jude och bodde med muslimer i Egypten. Eller romarriket som hade både grekiska och romerska gudar. Bilden du framhåller behöver nyanseras väsentligt.
Citera
2019-07-16, 22:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det hade räckt för mig iaf. Men vi vet båda två att det aldrig kommer att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in