2019-07-16, 19:56
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag gillar inte ateister som Dawkins eller Maher direkt då de talar som om de vet att de har rätt. Och inte bara det... Jag minns t.ex. att jag tyckte tyckte filmen Religulous var rolig men gillade inte den predikande tonen Maher hade mot slutet. När det gäller Dawkins har han sagt saker i stil med "men idag vet vi bättre" när det gäller t.ex. Guds existens. Nej, det gör vi faktiskt inte... En verkligt vettig person (som jag anser mig vara) förblir neutral, tar inte sidor och är inte tvärsäker när det gäller saker som är omöjliga att veta. Sen tar jag i för sig sidor ibland men jag gör det i utbildande syfte...

Det finns faktiskt en hel del vetenskapen inte vet eller kan förklara. Ateister i allmänhet är ganska korkade och tror att Big Bang förklarar universums uppkomst och evolutionsteorin hur livet blev till. Big Bang förklarar inget alls utan bara beskriver en i mångt och mycket obegriplig händelse som inträffade för länge sedan. Varför inträffade Big Bang och till vilket syfte? Vad fanns före Big bang? Ingen vet detta men jag har en egen teori som några vetenskapsmän stöder till viss del...

En sak man kan fundera på är hur ett oändligt universum kan ha bildats under ändlig tid? Även om det började expandera med ljusets hastighet från singulariteten för ca 14 miljarder år sedan kan det omöjligtvis vara ändlöst. Ändå hävdar vetenskapen att det är oändligt då alternativet är otänkbart och paradoxalt. Så detta oändliga universum som uppkommit under ändlig tid expanderar kontinuerligt. Detta låter väldigt mycket vettigare och mer begripligt än det religionerna hävdar...

En annan sak är hur planeterna uppkom. Korkade ateister tror att vetenskapen har koll på hur det förhöll sig med detta, men så är långt ifrån fallet. Man har teorier om att gasmoln påverkades av den unga solen för mycket länge sedan, vilket ledde till att planeterna bildades med tiden. Detta är dock inget man vet utan bara rena gissningar. Det samma gäller livets uppkomst... Varför bildades liv i form av den första cellen i den ursoppa som tros ha existerat för länge sedan? Man har teorier som sträcker sig från åsknedslag i ursoppan till att jorden träffades av en asteroid bärandes på aminosyror eller DNA. Eller så tror man (vilket faktiskt är urbota korkat) att livet uppkom av sig självt bara för att så lång tid förflöt. Detta kan man mycket väl få tro men det bygger på obefogade gissningar, och är inte vetenskapligt eller reproducerbart på något sätt.

Så många frågor kan vetenskapen inte svara på. Orkar inte ens gå in på evolutionsteorin och hur lite bevis som finns för vad man tror gällande människans utveckling... Överlag är det jag retar mig mest på när det gäller vissa ateister, hur de i det närmaste i blindo sätter sin tilltro till vetenskapen. Ett argument är att det inte finns skäl att tro på religioner bara för att vetenskapen inte kan förklara allt. Detta må vara sant men men det är lika "dumt" att avfärda att något mer kan finnas bara för att man ännu inte kan bevisa det.

Både ateister och skeptiker är på sätt och vis religiösa då de har en tro som ligger bortom vetandet. I ateisternas fall en tro på att universum och livet inte skapats, att Gud och en andlig dimension inte finns, att den individuella existensen upphör vid döden, etc. De tror på detta inte enbart för det är "vetenskapligt" utan för att de vill tro på det. Att tro att detta livet är allt som finns och att man efter döden blir till intet, kan vara bekvämt att tro. Man ska dock vara medveten att det handlar om tro och inte på något sätt är vetande.

Det lättaste för alla människor vore nog att lägga sig under "den fallande kniven"- Giljotinen...oavsett VAD människan tror (Kristen, Muslim, Jude med flera)- så kommer kniven ändå att träffa människokroppen och separera huvud och kropp, ERGO människan dör- oavsett ateism eller annan tro.
Citera
2019-07-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Vilka är de " många beläggen"? Hur kommer det sig då att jag har fått reda på att det förhåller sig rakt motsatsen till vad du hävdar!

Fler och fler seriösa forskare överger Big Bang teorin för den är för naiv & långsökt.

Det låter mer i mina öron att du VILL att det ska vara så.
Det är bara att läsa om Big Bang. Eller själv utbilda dig och motbevisa den. Forskare försöker nämligen även motbevisa sig själva och varandra. Det ingår i metoden.

Nej, om de överger den så är det för de anser att det saknas belägg. Annars är de inte forskare (i det beslutet). Men som sagt, de kan ju motbevisa den. De är ju forskare och vet vad som gäller. Egna teorier (åsikter, tro, gissningar) är irrelevant.

Jag vill ingenting om Big Bang. Den betyder inget för mig. Den kan motbevisas imorgon, vilket gör att jag ändrar uppfattning.

Vad krävs för att du ska ge upp din gudstro?
Citera
2019-07-16, 19:58
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så att säga ”jag vet inte” duger åt dig, men inte andra?
Varför inte säga ”jag vet inte” ett steg tidigare?

Visst men nu var det inte jag kritiserat andras rätt att tro eller inte tro här! Jag har hela tiden sagt vad jag tror på och fått skit för det!

Det här är ett bra exempel på vad jag pratar om här! Nu börjar inläggen trilla in fortare än vad jag kan svara på dom!

Alla mot en! Hemskt det måste vara att vara er! Stackars människor som känner sig så hotade och personligt förolämpade av människor som inte tror som er!
Citera
2019-07-16, 20:00
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Det är bara att läsa om Big Bang. Eller själv utbilda dig och motbevisa den. Forskare försöker nämligen även motbevisa sig själva och varandra. Det ingår i metoden.

Nej, om de överger den så är det för de anser att det saknas belägg. Annars är de inte forskare (i det beslutet). Men som sagt, de kan ju motbevisa den. De är ju forskare och vet vad som gäller. Egna teorier (åsikter, tro, gissningar) är irrelevant.

Jag vill ingenting om Big Bang. Den betyder inget för mig. Den kan motbevisas imorgon, vilket gör att jag ändrar uppfattning.

Vad krävs för att du ska ge upp din gudstro?

Som jag skrev innan! Jag ska ge dig 100% rätt om seriösa forskare finner klara bevis för skapandet av jorden och människorna.
Citera
2019-07-16, 20:02
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vansinnig metafor baserad på halmgubbe (strawman), framförd av Fred Hoyle som bygger på ett matematisk felresonemang. Tyvärr har detta sedan anammats av kreationister överallt i världen.
Metaforen kan bara framföras av någon som inte har den blekaste aning om det naturliga urvalets funktion, den som inte förstår hur evolution fungerar. Man utgår från att det enbart är en slumpteori, när det i själva verket är raka motsatsen.

Visst! Men kan du motbevisa det? I think not!
Citera
2019-07-16, 20:02
Medlem
Citat:
Visst men nu var det inte jag kritiserat andras rätt att tro eller inte tro här! Jag har hela tiden sagt vad jag tror på och fått skit för det!

Det här är ett bra exempel på vad jag pratar om här! Nu börjar inläggen trilla in fortare än vad jag kan svara på dom!

Alla mot en! Hemskt det måste vara att vara er! Stackars människor som känner sig så hotade och personligt förolämpade av människor som inte tror som er!
Det du ”får skit för” är ditt sätt att jämföra alla teorier, både vetenskapliga och rena gissningar, som om de är likvärdiga. I alla fall från min sida. Du får tro vad du vill.

Jag är inte hotad av dig. Hur många som svarar dig är inget jag kollar upp för att sedan avgöra om jag ska svara eller inte.
Citera
2019-07-16, 20:04
Medlem
Citat:
Som jag skrev innan! Jag ska ge dig 100% rätt om seriösa forskare finner klara bevis för skapandet av jorden och människorna.
Hur avgör du om det är 100 procent?
Är det 100 procent säkert att vi inte lever i Matrix?
Vad är ”klara bevis”?
Har du klara bevis för det du tror på nu?
Citera
2019-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Visst! Men kan du motbevisa det? I think not!
Är det ett krav för dig, att något måste motbevisas?
Citera
2019-07-16, 20:07
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Det du ”får skit för” är ditt sätt att jämföra alla teorier, både vetenskapliga och rena gissningar, som om de är likvärdiga. I alla fall från min sida. Du får tro vad du vill.

Jag är inte hotad av dig. Hur många som svarar dig är inget jag kollar upp för att sedan avgöra om jag ska svara eller inte.

Nej det är inte det jag får skit för och det vet du!

Det är för att jag säger att jag tror på en högre makt!

Inget triggar ateister mer! Man måste hålla med om deras käpphäst a.k. a Big Bang! Annars ser dom rött!

Det bevisas om och om igen i den här tråden och det är patetiskt.
Citera
2019-07-16, 20:10
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Hur avgör du om det är 100 procent?
Är det 100 procent säkert att vi inte lever i Matrix?
Vad är ”klara bevis”?
Har du klara bevis för det du tror på nu?

Om alla länders forskare och regeringar enas om att : Nu har vi löst gåtan med vårt ursprung!

Så varför skulle jag tvivla på det då?
Citera
2019-07-16, 20:10
Medlem
Citat:
Nej det är inte det jag får skit för och det vet du!

Det är för att jag säger att jag tror på en högre makt!

Inget triggar ateister mer! Man måste hålla med om deras käpphäst a.k. a Big Bang! Annars ser dom rött!

Det bevisas om och om igen i den här tråden och det är patetiskt.
Från min sida är det det du ”får skit för”. Jag bryr mig inte så mycket om VAD du tror, jag är mest intresserad av VARFÖR.

Big Bang har inget med min ateism att göra. Om den slopas imorgon så börjar jag inte tro på gudar. De kräver egna belägg.
Citera
2019-07-16, 20:12
Medlem
Citat:
Så bara för att något: " Pekar på något " så ska man tro på det?

Jämförelsen mellan att hoppa från Eiffeltornet och Big Bang är som att jämföra möss med hästar!

Du tillskriver Big Bang oändligt större kreditiblitet än vad den oerhört långsökta teorin förtjänar. Big Bang är långt ifrån trovärdig! Faktiskt mycket mer fantastisk än än vilken religion som helst!

Ur ingenting skapades jorden..... av sig själv! Sen skapades människor.... också av sig själv. Sen var det inte mer med det! Sure!
Big bang teorin adresserar inte orsaken, den bara beskriver vad som hände. De flesta troende anser att Big bang teorin styrker att det finns en skapare. Det är vanligen ateisterna som har störst problem med det faktum att världen har en början eftersom det antyder att det kan finnas en metafysisk orsak till den.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-07-16 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in