2019-07-16, 19:17
Avstängd
Ksenia74s avatar
Planet viker sig och vingen går nästan helt av och planet gör den kraftiga svängen men vingen fladdrar och träffar stabilisatorn som slås sönder , planet blir okontrollerbart och går i spinn och störtar och i samband med att det störtar går hela vingen av .

Det är min teori
Citera
2019-07-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tids nog får vi veta.

Jag förstår bara inte varför tidningarna inte nämner något om hans erfarenhet som flygare av hoppare. Ligger man lågt ett tag medan man väntar man till alla namn presenteras efter identifikationen?

Å ena sidan förväntas man inte veta några namn även om rimligen de flesta lyckats plocka upp namn lokalt när man sprang runt Umeå i jakt på information och möjliga intervjuoffer.

Å andra sidan är det inte så lyckat av en tidning att skriva särskilt mycket om pilotens inblandning eftersom tidningen inte har kompetensen - pekar man felaktigt finger så kan det bli dyrt. Så det säkraste för media är att avvakta information från haverikomissionen. Och även då har man anledning att vara försiktig med att peka finger.
Citera
2019-07-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Alltså det blir så korkat så att klockorna stannar.

Hur som, det va ju samma lysande stjärna som även kunde meddela att båda vingarna var på plats.

Den lysande stjärnan var i Stockholm och fått rapporter från olycksplatsen I Umeå, antar jag. Oklart vem dock och huruvida han uppfattat rätt eller inte vet jag inte.

Motbuden från vittnen tyder på motorljud och att motor fanns på plats vid olycksplanet. Liksom en hel och en skadad vinge.
Citera
2019-07-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Den kraftiga svängen görs efter att vingen gått av

Rätt hög hastighet för det. Titta på ett fallande löv - det fladdrar runt rätt friskt men lyckas inte hålla någon högre hastighet eftersom det hela tiden fångar en massa vind.

Flygplan går fortast när nosen pekar i färdriktningen och motorn driver. Ännu fortare om nosen dessutom pekar nedåt.

Så fort saker börjar flaxa runt blir det rejält med extra luftmotstånd som bromsar.
Citera
2019-07-16, 19:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt vissa så skulle man ju sitta fastklistrad vid väggarna på grund av G-krafter om planet börjar spinna, men det ser man inget av i denna film.

Jaa. När näst siste (tror) hoppare här lämnar *det här planet* så förefaller det rotera med mer än ett varv i sekunden. Ändå ser man inte så mycket av G-påkänningar. Var på rotationsaxeln man befinner sig har förstås stor betydelse.

Piloterna borde här vara ordentligt utsatta, men det syns det inte mycket av.

https://www.youtube.com/watch?v=x6tgZVoZc7g
Citera
2019-07-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Om du har svårigheter med att hitta rätt information - det är ju dina egna problem.
Från intervju med Mats Johansson:
Sommaren är högsäsong för fallskärmshoppning och piloten på olycksplanet hade tidigare under lördagen genomfört två andra flygningar med fallskärmshoppare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/han-flog-efter-olycksplanet-i-tio-minuter-horde-hur-de-fick-klartecken-att-hoppa

Jo men det där säger ingenting om hur många turer han gjort totalt. Och du påstår att han gjort massor med turer utan att kunna hänvisa till någon referens.
Citera
2019-07-16, 19:25
Medlem
Gamlestads avatar
Lite O.T men är det bara jag som har reagerat på hur fult flygplanstypen var/är? Och det ska vara en maskin som är byggd ca 2012. 1950 och 1960-talets småplan var betydligt vackrare, framförallt mer strömlinjeformade.
Senast redigerad av Gamlestad 2019-07-16 kl. 19:35.
Citera
2019-07-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlestad
Lite O.T men är det bara jag som har reagerat på hur fult flygplanstypen var/är? Och det ska vara en maskin som är byggd ca 2012. 1950 och 1960-talet småplan var betydligt vackrare, framförallt mer strömlinjeformade.

Lådor är billiga att bygga och underhålla.
Citera
2019-07-16, 19:29
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Lite O.T men är det bara jag som har reagerat på hur fult flygplanstypen var/är? Och det ska vara en maskin som är byggd ca 2012. 1950 och 1960-talet småplan var betydligt vackrare, framförallt mer strömlinjeformade.
Exact ser ut som en trälåda
Citera
2019-07-16, 19:29
Medlem
Gamlestads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lådor är billiga att bygga och underhålla.

Låda var ett bättre namn på den typen ja
Citera
2019-07-16, 19:30
Medlem
Mirrabelles avatar
Citat:

Strömlinjeformade?
Då gillar du säkert short 330
Citera
2019-07-16, 19:31
Medlem
lindblomsgröns avatar
Ronny Wernersson
14 juli kl. 14:18 ·

Sitter och väntar på bra väder ute på fältet.

Alltså var vädret inte bra, det skrev han innan han visste vad som hänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in