2019-07-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inte bara ett mindre smakrikt kött.
Ett kött med en helt annan smak.

Jag har smakat både älg, björn, ren och vildsvin. Öring, röding och harr. Spenderade delar av min ungdom i Norrland. Men tack för du upplyste mig. Dock inte mycket vildfågel.
Citera
2019-07-15, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag har smakat både älg, björn, ren och vildsvin. Öring, röding och harr. Spenderade delar av min ungdom i Norrland. Men tack för du upplyste mig. Dock inte mycket vildfågel.

Då har du ju hunnit testa en del iallafall.
Bor i en större stad i Sverige?
Citera
2019-07-15, 22:30
Avslutad
Om man inte ska krångla till det

POmmes frittes! rätt tillagade kan dom vara extremt goda
kör in dom i ugnen! ta ut dom! olja ner dom
På med salt, in i ugnen ta sen ut dom.

Sen fixar du lite grönsaker och annnat växtlighet.

Till detta serveras givetvis pulled pork! mixa ihop det med växtligheten.

Cheesecake till efterätt

Färdigt!
Citera
2019-07-15, 22:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Handlar bara om balansera tillbehören mot ett mindre smakrikt kött (vi pratar nyanser dock).

Givetvis. Du får även krydda det annorlunda, men det fungerar utmärkt. Det går, om man vill.

https://www.ica.se/recept/tjalknol-713109/
https://www.svensktkott.se/recept/rtrimmad-tjlknl-med-sallad-p-rda-linser-och-fetaos/
https://svenskjakt.se/viltsmak/klovvilt/sa-lagar-du-klassisk-tjalknol-med-variationer/
https://storaekeby.se/recept/rostbiffen-forvandlas-till-tjalknol
Citera
2019-07-15, 23:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Okej, mitt sita inlägg i tråden på tips. Hade jag haft min familj eller vänner på middag hade det blivit:

Farmor och farfar:
- Laxpudding eller laxpaj med sidsallad och enkelt sötare vitt. (Sommar)
- Kalops/Bourguignon med ett bra rioja. (Vinter)

Farsan och morsan:
- Rostasfilé eller helstekt fläskfilé med hasselbacks/gratäng som är i en portionsskål. Servera med vitlöksstekta/rostade rotfrukter och rödvinssås. (Sommar som vinter)
Givetvis Rioja eller Amarone. Alltid pinchos som förrätt.

Vänner:
- Tom Kha Gai/grön curry/Vindaloo med ris. Friterade vårrullar. (Vinter)
- Laarb Gai eller Yum Nua, grönsksfat samt färska vietnamesiska vårrullar med en fiksåsdipp. (Sommar)
Vitt vin, sangria, citronvatten. Alltid pinchos som förrätt.

Fotnot: Baserat på att laga det i köket och inte ha tillgång till grill på utegård.

Synd att ingen verkar uppskatta fyllda paprikor numera. Det är så fruktansvärt gott, men det skulle aldrig passa ett par löständer, vara för tråkigt för morsan, då hon gjorde det när jag växte upp och skulle verkligen inte passa yngre hipster.
Citera
2019-07-16, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fisksoppa med räkost, enkel att göra och smakar proffsigt:

https://www.kokaihop.se/recept/kalasgod-fisksoppa

Gärna en uppskjuten baguette till och ett glas vitt.
Ärter i fisksoppa??? Nja, tacka vet jag en med saffran och mycket vitlök och grädde!
Citera
2019-07-16, 00:54
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Halvfabrikat.

Picnicbog i ugnen med ketchupsås till stekt nypotatis eller ett mos på de rotfrukter man gillar. Jag föredrar sötpotatis och morötter ihop men nästan alla passar ihop bara man vet hur man gör mos.
Senast redigerad av mensverket 2019-07-16 kl. 00:54. Anledning: stavade fel till föredrar (föredrag)
Citera
2019-07-16, 02:11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Vi ska bjuda hem två par vid två olika tillfällen.
Det ena paret är äldre. Bakar, gör inläggningar, lagar mat från grunden old school. Han gillar inte pasta, ris och andra nymodigheter utan vill helst ha kött och potatis.
Det andra paret är medelålders. Hon har haft restaurang, lagar all mat själv och är en bra kock. De äter nog det mesta
Vill helst inte stå i köket i timtal, det roar mig inte längre. Min förmåga att baka är obefintlig. Misslyckats varje gång så det är inte att tänka på.
Har du tips på något lättlagat och gott, och gärna dryck till?

Det äldre paret: Skinkstek / Fläskstek, hasselbackspotatis och brunsås.
Tillbehör: Inlagd gurka, syltlök.
Steken ska skivas och läggas på ett fat med salladsblad och tomater skurna som kronor.
Öl till maten.
Köp några fina småkakor på ett konditori.

Det andra paret:
Potatisgratäng och lax eller grillat kött.
Finns många goda såser att köpa färdiga.
En fräsch sallad med dressing vid sidan av.
Vin, vitt om du väljer fisk och rött om det blir kött. Köp även cider.
Glasstårta eller glass och bär.

Vatten i karaffer med gurka och mynta eller citron och apelsinskivor i.

Hemligheten ligger ofta i serveringen, köpta produkter lägger man över i snygga skålar.
Gamla människor tycker om tygservetter, helst linne.

En trevlig servis med såsskål.
Kaffeservis med sockerskål och en liten kanna med kaffegrädde.

Likör till kaffet kanske?
Groggbricka?

Liten ostbricka med salta kex om någon stannar lite längre?
Citera
2019-07-16, 02:34
Medlem
Sockermunkens avatar
Det är sommar: grilla lite kött och fisk och servera med kokt potatis och lite sallad
Citera
2019-07-16, 16:01
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Helge är duktig som fan på mat har jag sett på många inlägg

Citat:
Du kommer landa i att hummer och fisk är lättlagat. Och hummer får man alltid pluspoäng för. Och färsk fisk också. Vinerna och ölen kommer sitta som en smäck på detta.

Hummer låter väldigt gott. Har bara provat fryst och den var ingen höjdare.
Citera
2019-07-16, 16:07
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har lagat ganska mycket mat i mitt liv. Började runt 2000. Har runt 5 vänner som är kockar och en far som känner flera stockholmskrögare.

Lär man sig grunderna i matlagning om hur man kominerar smaker och förstår syra, sälta, sött, beskt och umami, så lär man sig fort vad som går ihop. Jag fick en heldag med en thailändsk privatkock i present för en rad år sedan och lärde mig ganska mycket därifrån.

Lax fungerar alltid med vitt vin. De tidigare gästerna är nog inte lika kräsna (antar jag) så där kan du nog köra på en vanlig lite sötare Reisling med inslag av citrus eller päron för att ge mer sötma till den annars salta laxen. Där tänker jag mig kalla röror som gräddfil med dill och en nypa salt eller en kaviarremoulad. Då kan det vara friskt med lite mer sötma.

Till den andra måltiden tänkte jag att du gör en uppfriskande mangosalsa med fisksås, lime, honung, koriander samt chili. Välj spank peppar om de inte tål stark mat. Det blir en smakexplosion som passar med tortillabröd. Tänk fishtacos.

https://www.ica.se/recept/mangosalsa-303005/

Då bör du köra ett torrare vin för att balansera upp sötman i mangon. Fråga på systembolaget och förklara vad du ska laga. Vill du imponera så gör du laxen i en japansk marinad och serverar med sake, men det är lite överkurs och sake är inte direkt en så bra måltidsdryck som vin är. Men en lien stänkare kan man bjuda på.

Jag förstår det eftersom du är väldigt insatt i smaker och kompositioner. Och det är väl som det mesta att man får ha en viss fallenhet och ett någorlunda stort intresse.
Det där med sake vore roligt att bjuda de yngre på som de kanske inte provat.
Citera
2019-07-16, 16:11
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
En rödvinsås till och en jordärtskockspurré vid sidan. Skala och koka lite jordärtskockor. Kör dom i mixern och tillsätter lite mjölk. Smaka av med lite salt. Perfekt sidorder till en köttbit.

Annars kan du prova detta förslaget:

(FB) Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Potatissallad med äggulor i ugnen.

Eller så bara micra det.

Jag har nog aldrig ätit jordärtskockspure’. Det känns som det tillhör de mildare smakerna. Kanske funkar på farbrorn.
Nä micron hoppar jag nog över. 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in