2019-07-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Du kan inte motbevisa att en högre makt faktiskt kan existera. Hur gärna du än vill så kan du inte det.
Suck, har vi inte gått igenom detta? Blir det inte jobbigt om du ska tro på allt som inte motbevisats?
Att tro på ALLT som en grundinställning, och sedan sålla bort det som motbevisas är riktigt dumt. Till och med farligt.
Citera
2019-07-16, 15:46
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du stirrar dig blind på själva påståendet, när det är din metod som diskuteras. När jag visar på ett logiskt tankefel så är själva exemplet inte det viktiga.
Det är inte OT att ta reda på hur du tänker. När jag tar upp exempel om Narnia, tomtar och troll så är det inte för att jag vill dikskutera dessa saker. Det är för att visa vad din metod kan leda till för tro.

Det är verkligen att gå till ytterligheter som jag sa tidigare. Och vad då " min metod"? Du tror alltså att jag är någon slags sektledare som har som agenda att förleda folk in i fördärvet?

I så fall tillskriver du mig alldeles för mycket makt. Det är ingen som tar skada av vad jag tror eller inte tror på.
Citera
2019-07-16, 15:47
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Suck, har vi inte gått igenom detta? Blir det inte jobbigt om du ska tro på allt som inte motbevisats?
Att tro på ALLT som en grundinställning, och sedan sålla bort det som motbevisas är riktigt dumt. Till och med farligt.

Var skriver jag att jag tror på allt? Ta ett djupt andetag och läs igenom mina inlägg en gång till.
Citera
2019-07-16, 15:48
Medlem
Citat:
Det är verkligen att gå till ytterligheter som jag sa tidigare. Och vad då " min metod"? Du tror alltså att jag är någon slags sektledare som har som agenda att förleda folk in i fördärvet?

I så fall tillskriver du mig alldeles för mycket makt. Det är ingen som tar skada av vad jag tror eller inte tror på.
Fast du har väl metoder för att ta reda på om något är sant eller troligtvis sant?
Och jag tror faktiskt folk själva kan ta skada av vad de tror på. Dock inte sagt att det är så i ditt fall.
Citera
2019-07-16, 15:50
Medlem
Citat:
Var skriver jag att jag tror på allt? Ta ett djupt andetag och läs igenom mina inlägg en gång till.
Ditt sätt att resonera leder till den logiken. Däremot tror jag inte du tror på allt. Återigen synar du exemplet, istället för att förstå innebörden.
Citera
2019-07-16, 15:53
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Fast du har väl metoder för att ta reda på om något är sant eller troligtvis sant?
Och jag tror faktiskt folk själva kan ta skada av vad de tror på. Dock inte sagt att det är så i ditt fall.

Vi kan väl i alla fall enas om att jorden är rund? Eller hur?

Om svaret är ja på den frågan, då kan vi också enas om att vi ( människor) på planeten Tellus har vissa gemensamma saker som de flesta är överens om att : " Detta är sant och bevisat."

Hänger du med hittills? I sådana fall så är även jag en av dom människorna som erkänner att vissa saker vet vi och tar som sanning.
Citera
2019-07-16, 15:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja då sitter vi i samma båt då ju! Big Bang är inte heller bevisad snarare tvärtom. Och några andra förklaringar eller teorier hade du ju inte sa du.
I vetenskapliga termer är Big bang ”bevisad” eftersom det finns evidens för Big bang. Hade du något evidens för guds existens? Du kallade gud för ”teori”, men du svarade inte på frågan om evidens för denna ”teori”.
Citera
2019-07-16, 15:57
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I vetenskapliga termer är Big bang ”bevisad” eftersom det finns evidens för Big bang. Hade du något evidens för guds existens? Du kallade gud för ”teori”, men du svarade inte på frågan om evidens för denna ”teori”.

Nej Big Bang är inte bevisad! Presentera dom bevisen tack!

Dessutom har jag aldrig sagt att jag kan bevisa Guds existens! Har du sovit dig igenom tråden?

Det finns en anledning till att det heter TRO!
Citera
2019-07-16, 15:57
Medlem
Citat:
Vi kan väl i alla fall enas om att jorden är rund? Eller hur?

Om svaret är ja på den frågan, då kan vi också enas om att vi ( människor) på planeten Tellus har vissa gemensamma saker som de flesta är överens om att : " Detta är sant och bevisat."

Hänger du med hittills? I sådana fall så är även jag en av dom människorna som erkänner att vissa saker vet vi och tar som sanning.
Ja, men det är inte bevisat (som du IBLAND använder det ordet). En som tror på platt jord är alltså, enligt dig, lika sannolik att ha rätt. Det är detta jag invänt mot hela tiden, att du ibland kräver 100 procents bevisning.

Att vi vet saker betyder bara att vi verkligen tror de är sanna. Men för att underlätta, och inte vara petig om 100 procent, så säger vi att vi vet saker när det finns verkligt starka belägg. Vi vet t.ex. att evolution existerar.
Citera
2019-07-16, 15:59
Medlem
Citat:
Nej Big Bang är inte bevisad! Presentera dom bevisen tack!

Dessutom har jag aldrig sagt att jag kan bevisa Guds existens! Har du sovit dig igenom tråden?

Det finns en anledning till att det heter TRO!
Det finns trådar om Big Bang, samt att du kan läsa på nätet själv om BB.
Hur som helst så finns det mer stöd för Big Bang än de flesta gudar jag hört talas om.
Citera
2019-07-16, 16:00
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ja, men det är inte bevisat (som du IBLAND använder det ordet). En som tror på platt jord är alltså, enligt dig, lika sannolik att ha rätt. Det är detta jag invänt mot hela tiden, att du ibland kräver 100 procents bevisning.

Att vi vet saker betyder bara att vi verkligen tror de är sanna. Men för att underlätta, och inte vara petig om 100 procent, så säger vi att vi vet saker när det finns verkligt starka belägg. Vi vet t.ex. att evolution existerar.

Hur jorden och människorna skapades vet vi fortfarande inte.
Citera
2019-07-16, 16:02
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:
Vem har sagt något om bevis? Jag har hela tiden pratat om teorier och TRO!

För att göra det cirkulära ännu mer uppenbart för dig. Vi är nu tillbaka där vi började.

Bra jobbat, vi avslutar här så får du fortsätta din vansinnesresa till vanföreställningarnas förlovade land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in