2019-07-16, 15:30
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ingen har svar på något håll menar jag! Ingen sida har presenterat några 100% hållbara bevis.

Men du har ju fastnat i en cirkulärt argument. Det är upp till dig att presentera bevisen (som argumentatör för att Gud existerar)

Jag ger blanka fan i om du tror på att han finns eller inte för jag vet att det inte existerar någon Gud i min verklighet, men det är inget jag går runt och berättar för folk eller försöker argumentera för. Den största anledningen till det är att det just inte finns några bevis för det, i vilket fall inga som jag har hört talas om eller fått presenterade.

Du säger: Gud existerar.
Jag säger: Bevisa det.
Du säger: Bevisa att jag har fel.

Förstår du hur fel det blir?
Senast redigerad av UncelDolan 2019-07-16 kl. 15:35.
Citera
2019-07-16, 15:31
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då är det lika troligt att Palme sköt sig själv som att du gjorde det?
Är allt 50/50 som inte bevistas till 100 procent?

Jag var inte i Stockholm när Palme mördades. Så stryk mig från listan över misstänka. Och hur skjuter man sig själv i ryggen egentligen?
Citera
2019-07-16, 15:33
Medlem
Citat:
En verkligt vettig person (som jag anser mig vara) förblir neutral, tar inte sidor och är inte tvärsäker när det gäller saker som är omöjliga att veta. Sen tar jag i för sig sidor ibland men jag gör det i utbildande syfte...

Sådana här uttryck blir väldigt löjliga, är det utbildande syftet här att ifrågasätta? Vilken agenda har du?
Men du har rätt, man bör alltid ta vetenskapens sida.
Citera
2019-07-16, 15:34
Medlem
Citat:
Jag var inte i Stockholm när Palme mördades. Så stryk mig från listan över misstänka. Och hur skjuter man sig själv i ryggen egentligen?
Så detta räcker som bevis?
Alla som säger att de inte gjorde en sak ska alltså frias från misstanke? Du verkar ha väldigt olika kriterier för vad ”100 procent bevisat” är.
Citera
2019-07-16, 15:35
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Men du har ju fastnat i en cirkulärt argument. Det är upp till dig att presentera bevisen (som argumentatör för att Gud existerar)

Jag ger blanka fan i om du tror på att han finns eller inte för jag vet att det inte existerar någon Gud i min verklighet, men det är inget jag går runt och berättar för folk eller försöker argumentera för. Den största anledningen till det är att det just inte finns några bevis för det, i vilket fall inga som jag har hört talas om eller fått presenterade.

Du säger: Gud existerar.
Jag säger: Bevisa det.
Du säger: Bevisa att jag har fel. Förstår du hur fel det blir?

Där sa du något viktigt! " Jag vet att Gud inte existerar i MIN verklighet. " Låter som att du argumenterar mot dig själv här. Varför ska vi ta hänsyn till din verklighet?

Varför är din tro och/ eller teori bättre än min? Du kan heller inte bevisa eller motbevisa något.
Citera
2019-07-16, 15:37
Medlem
Citat:
Och just själva sakfrågan här: Guds eventuella existens och skapelsen finns det inte någon som har några svar på. Så då har ingen rätt eller fel eller alla har lika mycket rätt och fel i så fall.

Det finns "tycka till saker" som vilken färg är vackrast, och saker som inte är det, saker som kräver ngt helt annat som fakta, eller om det känns sannolikt eller troligt. Den som lever mer i fantasier än i verklighet och som behöver tro på gud upplever att gud finns. För hen räcker det att tro på guds existens och då tror man på att gud finns.

För den som använder luppen fakta, sannolikhet och trolig, finns inte gud, för att det strider mot sund förnuft. De här är två helt olika förhållningssätt och den fösta kommer aldrig att kunna förstå det senare eftersom hen har aldrig upplevt en värld där fakta och sanning går över fantasin.
Citera
2019-07-16, 15:37
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så detta räcker som bevis?
Alla som säger att de inte gjorde en sak ska alltså frias från misstanke? Du verkar ha väldigt olika kriterier för vad ”100 procent bevisat” är.

Det blir väldigt bisarrt och OT när du går till sådana här ytterligheter och blandar in väldigt hypotetiska frågeställningar i det som saknar relevans.
Citera
2019-07-16, 15:38
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:
Där sa du något viktigt! " Jag vet att Gud inte existerar i MIN verklighet. " Låter som att du argumenterar mot dig själv här. Varför ska vi ta hänsyn till din verklighet?

Varför är din tro och/ eller teori bättre än min? Du kan heller inte bevisa eller motbevisa något.

Det behöver du inte heller, det enda du ska fokusera på är vad du tror är sant och hur du ska kunna bevisa det. Du verkar inte vara införstådd i det alls utan avsäger dig ifrån all bevisbörda. Som jag sa innan, du är fast i ett cirkulärt argument som du aldrig kommer få ut något utav.

Jag har aldrig påstått att något är bättre eller sämre, förrän nu: Dina bevis är riktigt jävla dåliga.
Citera
2019-07-16, 15:38
Medlem
[quote=falconer8|68120470]Där sa du något viktigt! " Jag vet att Gud inte existerar i MIN verklighet. " Låter som att du argumenterar mot dig själv här. Varför ska vi ta hänsyn till din verklighet?

Varför är din tro och/ eller teori bättre än min? Du kan heller inte bevisa eller motbevisa något.[/QUOTE
De vetenskapliga teorierna ”leder” hittills över de teologiska svaren, när det gäller universums uppkomst. Men du ändrar dig inte förräns det är bevisat till 100 procent, vilket troligtvis inte går. Om du ska resonera lika gällande andra saker så kan du alltså tro på Bigfoot, alien abductions, troll, tomtar, o.s.v.
Citera
2019-07-16, 15:39
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det finns "tycka till saker" som vilken färg är vackrast, och saker som inte är det, saker som kräver ngt helt annat som fakta, eller om det känns sannolikt eller troligt. Den som lever mer i fantasier än i verklighet och som behöver tro på gud upplever att gud finns. För hen räcker det att tro på guds existens och då tror man på att gud finns.

För den som använder luppen fakta, sannolikhet och trolig, finns inte gud, för att det strider mot sund förnuft. De här är två helt olika förhållningssätt och den fösta kommer aldrig att kunna förstå det senare eftersom hen har aldrig upplevt en värld där fakta och sanning går över fantasin.

Du kan inte motbevisa att en högre makt faktiskt kan existera. Hur gärna du än vill så kan du inte det.
Citera
2019-07-16, 15:40
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Det behöver du inte heller, det enda du ska fokusera på är vad du tror är sant och hur du ska kunna bevisa det. Du verkar inte vara införstådd i det alls utan avsäger dig ifrån all bevisbörda. Som jag sa innan, du är fast i ett cirkulärt argument som du aldrig kommer få ut något utav.

Jag har aldrig påstått att något är bättre eller sämre, förrän nu: Dina bevis är riktigt jävla dåliga.

Vem har sagt något om bevis? Jag har hela tiden pratat om teorier och TRO!
Citera
2019-07-16, 15:42
Medlem
Citat:
Det blir väldigt bisarrt och OT när du går till sådana här ytterligheter och blandar in väldigt hypotetiska frågeställningar i det som saknar relevans.
Du stirrar dig blind på själva påståendet, när det är din metod som diskuteras. När jag visar på ett logiskt tankefel så är själva exemplet inte det viktiga.
Det är inte OT att ta reda på hur du tänker. När jag tar upp exempel om Narnia, tomtar och troll så är det inte för att jag vill dikskutera dessa saker. Det är för att visa vad din metod kan leda till för tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in