2019-07-16, 13:08
Medlem
Hej, det är så att jag sökte semester nu 15-18 juli för att åka iväg med familjen ett par dagar endast tre dagar. Semester vart beviljad av min chef redan i maj, men nu idag när jag redan åkt iväg får jag ett mail om att min semester har tagits bort och att jag då imorgon när jag egentligen ska ha semester ska jobba? Så min fråga är kan arbetsgivaren göra såhär? Avbryta pågående semester utan att ens ringa mig och fråga? Vad tycker ni jag ska göra? Har inget sätt att ta mig till jobbet då jag är långt hemifrån. Tack!
Citera
2019-07-16, 13:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDerp12
Hej, det är så att jag sökte semester nu 15-18 juli för att åka iväg med familjen ett par dagar endast tre dagar. Semester vart beviljad av min chef redan i maj, men nu idag när jag redan åkt iväg får jag ett mail om att min semester har tagits bort och att jag då imorgon när jag egentligen ska ha semester ska jobba? Så min fråga är kan arbetsgivaren göra såhär? Avbryta pågående semester utan att ens ringa mig och fråga? Vad tycker ni jag ska göra? Har inget sätt att ta mig till jobbet då jag är långt hemifrån. Tack!

Ja, arbetsgivaren har rätt att kalla in dig. Arbetsgivaren ansvarar dock för rimliga extrakostnader för arbetstagaren skall icke lida ekonomisk skada.

Så, kontakta arbetsgivaren och förklara läget samt be denne skriftligt bekräfta att denne förstår att det kommer att kosta dig X kronor att inställa dig på arbetet vid tidpunkten Y.

Du har dock inte någon rätt till övrig ekonomisk ersättning.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-07-16 kl. 13:15.
Citera
2019-07-16, 13:14
Medlem
Citat:

Har dom starka skäl nog så kan dom göra det. Prata med facket och be dom se över din specifika situation. Det är inte säkert att det finns giltiga skäl.
Citera
2019-07-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, arbetsgivaren har rätt att kalla in dig. Arbetsgivaren ansvarar dock för rimliga extrakostnader.

Så, kontakta arbetsgivaren och förklara läget samt be denne skriftligt bekräfta att denne förstår att det kommer att kosta dig X kronor att inställa dig på arbetet vid tidpunkten Y.

Inte godtyckligt. Det måste vara nödvändigt.
Citera
2019-07-16, 13:15
Medlem
BigIvars avatar
Har du verkligen sett det där mailet? Du är väl inte skyldig att kolla dina mail på semestern
Citera
2019-07-16, 13:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToffOpic
Inte godtyckligt. Det måste vara nödvändigt.

Javisst, jag utgick ifrån att det var uppenbart.
Citera
2019-07-16, 13:19
Medlem
Nödvändigt att jag är där och jobbar tvekar jag starkt på då det finns gott om anställda till sommaren.
Citera
2019-07-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Är det olika på avtalsområden kanske? Jag fick bryta min semester en gång för en massa år sen, och då var ersättningen en förhandlingsfråga. Jag kunde alltså begära i stort sett vad jag ville...gjorde det, och fick det utan protester. Tjänade rätt bra på dom tre dagar jag hoppade in och jobbade. Är med i ett LO-fack. Vanlig knegare alltså.
Citera
2019-07-16, 13:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Är det olika på avtalsområden kanske? Jag fick bryta min semester en gång för en massa år sen, och då var ersättningen en förhandlingsfråga. Jag kunde alltså begära i stort sett vad jag ville...gjorde det, och fick det utan protester. Tjänade rätt bra på dom tre dagar jag hoppade in och jobbade. Är med i ett LO-fack. Vanlig knegare alltså.

Nej, lagen är ganska klar. Om en arbetsgivare vill förhandla så gör de snarare det av ren god vilja eller okunskap.

Jag har också kunnat lyfta flera månadslöner på att arbeta nån vecka eller så.
Citera
2019-07-16, 13:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Som redan konstaterats har arbetsgivaren rätt att kalla in dig. Du har rätt att få ersättning för ex kostnader för resan du inte kan åka på och så. Du kan inte neka att bli inkallad, även om arbetsgivaren inte har tillräckliga skäl, däremot kan du få skadestånd om arbetsgivaren avbröt din semester utan att arbetsgivaren har tillräckliga skäl. Du kan läsa lite här: https://www.unionen.se/rad-och-stod/att-avbryta-eller-andra-semestern

Kontakta ditt fackförbund och diskutera saken med dem.
Citera
2019-07-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Så är det. Jag är skyddsombud och har gått en del fackliga utbildningar. Vi fick lära oss ungefär så som du skriver.

Arbetsgivaren har rätt att kalla in - men då kostar det.
Citera
2019-07-16, 18:31
Medlem
Tjoflos avatar
Du har ju inte läst mailet eftersom du är på semester
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto